Lofsans januari

#LofsansJanuari dag 10


Vi går vidare in i januari och strax har en tredjedel av årets första månad passerat. Idag är det dags att prata om konsekveninfriande mål. Det är den typ av mål som ofta smyger sig fram senare, med tiden, och bland vissa visar sig vara viktigare än att genomföra, prestera eller känna genom träning.

Om du vill läsa de tidigare inläggen om olika typer av mål finns de här:

Genomförandemål

Prestationsinriktade mål

Känslobaserade mål

Konsekvensinfriande mål är de mål du sätter upp som du säger går ut på en sak, men där det målet i sin tur ska infria något annat, till exempel:

Vad? Jag vill bli en bättre löpare. Hur? Genom att springa 2 gånger i veckan. Varför, egentligen? För att gå ner i vikt.

Vad? Jag vill springa marathon 2015. Hur? Genom att följa ett färdigt träningsprogram fram till loppet. Varför, egentligen? För att känna mig mer betydelsefull. Eller gå ner sisådär 3-5 kilo i vikt.

Vad? Jag vill bli starkare i magen. Hur? Genom att träna magen en gång i veckan. Varför, egentligen? Jag vill ha en plattare mage.

Vad? Jag vill bli rörligare. Hur? Jag ska träna yoga varje vecka. Varför, egentligen? Jag vill ha ”långa slanka” muskler. Och gärna gå ner 3-5 kilo i vikt…

Som du säkert redan sett i exemplena ovan är detta kombinationer (eller konsekvenser) av två mål. En klient sätter upp ett mål (väldigt ofta genomförandemål) för att uppnå något annat på kort eller lång sikt. Detta är knepiga tankesätt för mig som PT eftersom jag tror på min klient och litar på att hon vet vad hon vill. Men det är inte alla som säger varför hon vill springa (ärligt, för att bli smal) så risken finns att jag faktiskt tror att min klient förälskat sig i löpningen och vill bli snabbare. När hon efter 4 veckor har förbättrat sig flera minuter på milen och ändå är besviken så får jag äntligen veta att det verkliga målet för henne inte alls handlade om att prestera utan om att gå ner i vikt. Det kluriga för mig, och det som försvårar mitt arbete är att inte få en ärlig chans att ge henne det mest optimala upplägget för viktnedgång, som faktiskt ligger väldigt långt i från att samtidigt prestera, eftersom det är en tuff process för kropp och knopp att minska fettvikt.

Om du är en sådan person som har en annan agenda och mål med din träning än den du lyfter fram till de som ska hjälpa dig så kommer dina odds att du lyckas med det som du verkligen vill uppnå förbättras genom att du vågar säga vad du egentligen vill ha. Konsekvensinfriande mål är bra och kan vara riktiga motivationsskapare men då är det viktigt att de är transparenta så att du orkar hålla i sär vad som är vad. Genom träning kan du förändra många saker till det bättre, oavsett vilken konsekvens du söker. Sätt alltså gärna upp konsekvensinfriande mål men var ärlig med dom från dag 1!

Sätter du ofta upp konsekvensinfriande mål? Lyckas du nå dom? Vilka är dina favorittyper av mål av de jag skrivit om hittills?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

9 Kommentarer

  • Svara Sara 10 januari, 2015 at 23:55

    Eyeopener!
    Måste genast skriva till Sophia o kolla så jag varit transparent i mitt målsättande 🙂

    [Svara]

  • Svara Frida 11 januari, 2015 at 10:44

    Vilket intressant inlägg! Det är saker jag tänkt mycket kring på senaste tiden. Jag kommer lätt in i ett osunt tankesätt kring vikt och mat och vill hålla träningen utanför det, samtidigt jag tränar delvis för att bli mer nöjd mer min kropp. Detta känns som ett bra sätt att kunna vara ärlig med sig själv!

    Jag vill springa milen under 55 minuter genom att springa varannan dag, för att 1. Få komma ut i friska luften och rensa tankarna, 2. Få en fastare kropp, 3. Få mindre ont i ryggen. 🙂

    [Svara]

  • Svara Jämtlandshanna 11 januari, 2015 at 12:53

    Det här har jag nog inte riktigt tänkt på. Men det har funnits med att tappa de där sista mammakilona. Nu är dom borta så jag får fundera ut nästa mål.
    Mycket intressant inlägg!
    Kram

    [Svara]

  • Svara Mari 11 januari, 2015 at 14:22

    Älskar dessa inlägg =)

    [Svara]

  • Svara Erika 11 januari, 2015 at 15:02

    Väldigt bra skrivet Lovisa!
    Jag jobbar också som PT och har stött på detta en hel del gånger. Det har varit lite frustrerande att först hjälpa kunden med att uppnå målet som var uttalat men sedan visar det sig att det inte riktigt var hela sanningen av målet. Jag har aldrig haft något ”ord” för denna typen av mål, men du förklara det väldigt tydligt här, tack! 🙂

    [Svara]

  • Svara Rund är också en form! 11 januari, 2015 at 20:20

    Jag blir lite…vad är ordet?….deppig när jag läser det här.
    Handlar alla konsekvensinfriande mål om att man egentligen vill gå ner ett par kg eller få plattare mage? Det känns som att alla exemplen handlade om det. Gör det det även i ”verkligheten”. Smått tragiskt i så fall måste jag säga… 🙁

    Det är klart att man vill kan önska sig ett annat, mer långsiktigt mål, men måste det handla om utseende (ibland och för vissa gör det säkert det. Det förstår jag). Men såå ofta, som man får uppfattningen av i detta inlägg?

    [Svara]

    Jossan Reply:

    Jag fick samma känsla! För mig tänker jag att ett konsekvensinfriande mål kan vara att blir friskare, ha mindre värk i kroppen, bli fysiskt trött->mer avslappnad psykiskt eller känna mig starkare.

    [Svara]

    admin Reply:

    Min bild är att det ofta är så, men inte alltid såklart. Men du och jag tänker kanske på olika sätt? För känsloinriktade mål handlar ju just om att uppnå en känsla utifrån träning. Och där brukar många av första ledens konsekvenser hamna. Konsekvensinfriande mål är alltså något som man hoppas ska komma med med tiden, av sig själv, men själva planen går inte ut på det. Jag tror att det är bättre att bryta ner denna typ av mål och konkretisera det i tidigare led. Lite klurigt att förklara text!

    [Svara]

  • Svara Cicci 13 januari, 2015 at 13:17

    Jag tycker att detta är svårt att förhålla mig till, eftersom det kräver också att jag är ärlig mot mig själv. Jag gillar att träna och njuter av det för det mesta, och sätter därför mina mål utifrån dessa tankar (ett visst lopp eller en viss tid).

    Men jag går ju inte opåverkad genom samhället med den utseendepress det innebär. Alltså ligger det en tanke långt bakom som gnager ”åh, men om du tränar så mycket så måste du ju lyckas minska lite i vikt också. Inte för att du egentligen måste eller ser det som ett viktigt mål, men det vore ju en rolig bieffekt.”

    Den tanken har jag svårt att värja mig emot och är ingenting jag gärna delar med mig av som ett mål i sig. Samtidigt kan det kännas hopplöst de dagar när kläderna inte sitter som jag vill eller när mitt utseende inte stämmer med min bild av idealet – jag som tränar så mycket borde ju inte behöva bry mig om detta.

    Iom detta har jag då indirekt ett mål att minska i vikt, trots att jag inte vill se det som viktigt, och blir ju faktiskt besviken över att jag inte når det. Men det är inte en sida av mig själv som jag vill förstärka utan hellre försöker trycka undan.

    Inser att det blir väldigt svårt att leva upp till sånna krav som PT, men jag antar att många kan behöva hjälpa med att själva se vad som är deras medvetna mål och de omedvetna. Det kan ju också vara grunden för att sedan resonera kring vad som är viktigast – och vilken påverkan det ena målet kan ha på det andra.

    [Svara]

  • Lämna kommentar