Lofsans januari

#LofsansJanuari Dag 4

Idag ska jag skriva om ett annat typ av mål än genomförandemål som jag bloggade om 1:a janauri. Genomförandemål är säkert ett av de vanligare målen när man står med skumpan i handen på tolvslaget varje nyårsafton men det är ofta prestationsinriktade mål som triggar oss när det väl gäller.

Ett prestationsinriktat mål går ut på att du mäter vad du uppnår idag, till exempel hur stark du är i några övningar, hur länge du kan orka hålla aktiveringen i en position, hur tunga vikter du orkar, hur långt eller snabbt du orkar springa en viss sträcka. Utifrån vad du presterar idag så sätter du upp ett realistiskt mål där du mäter dina framsteg på de moment som du har valt ut att satsa på. Prestationsinriktade mål återkommer ofta varje år till exempel på olika springlopp som Vårruset eller Tjejmilen där man som deltagare vill bli snabbare för gång, eller i alla fall inte långsammare.  Prestationsinriktade mål kan också vara inriktade på styrketräning där du mäter hur många knäböj du orkar på en speciell vikt eller hur lång tid du orkar hänga i chinsräcket med hakan ovanför stången.

Ett prestationsinriktat mål handlar om att skapa en utveckling över tid där du fastslår utgångsläget (så att du inte sätter upp ett mål som du redan når nu om du prövar) och förhoppningsvis förbättrar dig inom en överskådlig period. Ett prestationsinriktat mål handlar inte om hur du lägger upp träningen för att nå målet (det ska ett genomförandemål realisera) utan målet i sig är viktigast, alltså inte hur du tar dig dit. Därför brukar jag alltid vända på prestationsinriktade mål, det är lätt att säga vad man vill uppnå men jag vill lyfta fram HUR du ska ta dig dit. Prestationen mäts alltså inte i resan mot målet utan hur väl du lyckas förbättra dig gentemot ditt utgångsläge.

Prestationsinriktade mål passar bra när du vet hur du ska träna för att förbättra dig på ett område och när du är van att leverera, till exempel vet vad som krävs för att springa en mil. Prestationsinriktade mål ska vara en trigger för dig när du behöver en extra kick för att leverera mer än vad du gör en vanlig dag. Du behöver inte ha ett prestationsinriktat mål bara för att du styrketränar eller ska springa ett lopp. Se prestationsinriktade som ett sätt för dig att öka din motivation när du vill utmana dig själv men kom ihåg att lägga stor vikt att också skapa en plan för hur du realistiskt ska kunna förbättra dig!

IMG_9493

Har du haft ett prestationsinriktat mål? Hade du en plan för hur du skulle nå det? Hur ser dina prestationsinriktade mål för 2015 ut?

#LofsansJanuari är i samarbete med Röhnisch och imorgon får du ett nytt filmat träningspass!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

8 Kommentarer

  • Svara Emma Erlandsson 4 januari, 2015 at 21:57

    Tack för dessa januariinlägg. Jag behöver lite hjälp på traven nämligen. Kan du ge något förslag på prestationsinriktat mål?
    Kram

    [Svara]

  • Svara sandra 4 januari, 2015 at 23:51

    perfekt med januaripepp!! Skulle vara underbart med fler pass för överkroppen, typ mage o armar…dina ben pass är mina favoriter men behöver hjälp med mer överkroppspass som bränner!!!

    [Svara]

  • Svara Maria 5 januari, 2015 at 13:48

    Jag har satt två nyårslöften där båda är genomförandemål: Gå på 4 spinningpass innan sommaren samt delta i ett lopp av något slag under 2015. Kanske får ta och fundera ut ett prestationsinriktat mål också, såsom att förlänga målet om att orka 1 pullup, har i alla fall ökat från 0 till 0,5 – alltid nåt! 😀

    [Svara]

  • Svara Linda 5 januari, 2015 at 14:08

    För mig handlar 2015 om att minska stressen i mitt liv, konkret handlar det om att byta jobb eller på annat sätt hitta annan sysselsättning, jag klurar dock fortfarande på vad det kan tänkas vara.

    Jag har signat upp mig för Lofsangruppen och börjar 26 januari och längtar verkligen! Förutom styrka som är det primära så vill jag börja med löpning i år och målet är att springa under 30 minuter till Vårruset här i Stockholm den 25 maj. Styrkan funderar jag fortfarande på mål, men att kunna göra 3 armhävningar på tå innan jag är färdig med Lofsangruppen är mitt stora mål. Innan året är slut vill jag kunna stå på händer helt och riktigt utan vägg i 3-5 sekunder.

    [Svara]

  • Svara Fru Minimalist 5 januari, 2015 at 20:08

    Mitt prestationsinriktade/genomförande mål är att åter komma i form efter graviditeten som närmar sig sitt slut. Mer specifikt har jag tänkt att jag vill springa milen under 55 minuter innan året är slut och känna mig stark och ”hel” i kroppen.

    [Svara]

  • Svara #LofsansJanuari dag 9 | Lofsan.se 10 januari, 2015 at 23:31

    […] Prestationsinriktade mål […]

  • Svara #LofsansJanuari dag 10 | Lofsan.se 10 januari, 2015 at 23:33

    […] Prestationsinriktade mål […]

  • Lämna kommentar