Lofsans januari

#LofsansJanuari Dag 7

I min stora bloggserie som uppdateras varje dag med nya inlägg möter du texter om mental träning, filmade träningspass och recept och kosttips.  Alla tidigare inlägg i serien hittar du här: Lofsans Janauri.

Idag är det dags för ett nytt inlägg om att sätta mål. Jag har tidigare skrivit om genomförandemål och prestationsinriktade mål och idag ska jag gå in på det mer ärliga sortens mål, nämligen känslobaserade mål. Ett känslobaserat mål går ut på att du tränar för att du vill framkalla en viss känsla. Vanliga känslobaserade mål är att du tränar för att känna dig:

  • …stark
  • …nöjd med din insats
  • …piggare
  • …gladare
  • …tålmodig
  • …nöjd med dig själv
  • …duktig
  • …stolt
  • …trött
  • …mör i kroppen
  • …helt slut

Ett känslobaserat träningsupplägg handlar med andra ord inte om vad du genomför för träning eller vad du presterar utan om hur träningen får dig att känna dig. Det är få av oss som kan motivera oss till träning som vi inte tycker är rolig, utmanande, stimulerande och så vidare så egentligen utgår all träning från att vi emotionellt förhåller oss på något sätt till de pass vi genomför. Om du har ett prestationsinriktat träningsupplägg som ska göra dig snabbare på att springa 10 kilometer så spelar det ingen roll om du drar dig för att byta om och öppna dörren varje pass för att du inte tycker om att behöva bli så trött som ett prestationsinriktat träningsupplägg ofta gör dig. Om du ser dina träningspass som en enda stor svart klump där du varken känner att du är bekväm, känner att du utvecklas eller ens tycker om att träna dina planerade pass.

Jag sätter upp känslobaserade mål för mina klienter som behöver gå ner i vikt av hälsoskäl och som behöver hjälp med att skapa goda träningsvanor. Om du inte ser dig som en träningsperson eller känner dig bekväm med att röra på dig så börjar jag med att fokusera just på hur träningen påverkar dig mentalt och hur den får dig att känna dig.

Känslobaserade mål brukar framkalla mycket tankar om tidigare känslor av misslyckande, rädslor kring att bli trött i kroppen eller kraftigt andfådd men också bra samtalsunderlag om hur träning kan påverka känslan i kroppen och huvudet resten av dagen.

Jag tycker att känslobaserade mål är väldigt sympatiska träningsmål och bra mål att kombinera med genomförandemål och prestationsinktade mål. Några exempel på såna kombinationer är när jag och mina klienter sätter upp mål som:

  • Träna 2 gånger i veckan för att känna mig nöjd med hur jag tillbringar min fritid.
  • Göra yoga 5 minuter varje dag för att känna mig rörlig och lugn.
  • Springa 5 kilometer varje söndag för att känna mig laddad för en ny vecka.
  • Springa 10 kilometer utan att känna mig trött vid målet.
  • Träna 3 pass per vecka som jag känner mig laddad för.

Känslobaserade mål passar perfekt för dig som tycker om att känna efter och som tycker att det är viktigt att vara i mental balans. Känslobaserade mål är också lämpliga för dig som behöver bli bättre på att lyssna på din inre röst!

Vad brukar du känna före, under och efter ett träningspass?


I samarbete med Röhnisch

Previous Post Next Post

You Might Also Like

6 Kommentarer

  • Svara Jaana 7 januari, 2015 at 11:18

    You hit me! ”behöver bli bättre på att lyssna sin inre röst”, definitivt ja för min del! Tack för tipset! Utöver genomförandemål ska jag nu även lägga till känslobaserade mål.

    [Svara]

  • Svara Flexibilitet – Trend o Träning 7 januari, 2015 at 16:46

    […] med konkreta tips gällande träning, målsättning, kost och annat. Idag skriver hon om ”känslobaserade mål”, och jag tänkte gå in på känslan vid träning på ett annat sätt – den dagliga. […]

  • Svara Frida 7 januari, 2015 at 18:49

    Tack för inspirerande inlägg! Som alltid spot on! Kram

    [Svara]

  • Svara Camilla 7 januari, 2015 at 22:29

    Jag tänker att jag tränar för min egen skull. Inte för att någon sagt åt mig, utan för att jag vill! Under passet kan det kännas som om kroppen och hjärnan krigar mot varandra.. Men hjärnan säger att jag gör min kropp en tjänst fast det är tungt. Efteråt växer alltid känslan av att jag inte hittade ursäkter att prioritera bort träningen. Jag känner mig stark både o huvudet och i kroppen!
    Låter väldigt känslobaserat, mao ☺.

    [Svara]

  • Svara Anne 7 januari, 2015 at 22:44

    Men så kul, detta kände jag verkligen igen mig i! Jag tyckte precis att allt prat om mål var lite ”för mkt” för mig. För jag tränar verkligen enbart för känslan. Mitt måtto är att träning alltid ska vara kul och ge mersmak. Det är det som funkar absolut bäst för mig!

    [Svara]

  • Svara Josephine Dahlerus 8 januari, 2015 at 11:22

    Hej, kul att du är så intresserad och motverad av träning, just nu säljer jag tillsammans med några vänner en grymt cool och egendesignad träningslogg som UF-företaget Fitnesskollen UF. Det skulle vara så roligt om du ville kolla in den. Vi finns på facebook som fitnesskollen UF, instagram som fitnesskollenuf och en hemsida http://www.fitnesskollenuf.se

    Med vänliga hälsningar Josephine Dahlerus, marknadsansvarig på Fitnesskollen UF

    [Svara]

  • Lämna kommentar