Lofsan

Läsarfråga: hur sätter man upp mål kring träningssmärta?

Jag bad om inspiration till blogginlägg om att sätta upp mål. Detta är ett av flera blogginlägg i en serie på ämnet målformulering. Det kommer ett blogginlägg med era frågor varje dag framöver.

Jag som efter halvamathon i oslo förra hösten haft problem med ett löparknä och en ond skinka är supersugen på lite tankar kring detta, då målet är att kunna springa över 8 km utan att ha ont… mvh carolina

För oss vanliga motionärer tycker jag att det allra viktigaste är att vi är skadefria och smärtfria. Det finns så många träningsformer att välja på att vi inte behöver träna sånt som gör ont bara för att. Att satsa på att träna upp sig till ett halvmarathon och längre distanser är en en riktig utmaning och balansgång för att optimera träningen och samtidigt effektivisera återhämtningen. Själva loppet är inte det svåra, det är att hålla sig motiverad, frisk och skadefri under förberedelserna. 

Mina klienter som drabbas av olika löparrelaterade besvär under säsongen får alltid i uppgift efter sitt lopp att lägga upp en plan för att kunna bli smärtfria. Denna plan innehåller alltid ett stort inslag av alternativ träning som tex cykling, roddmaskin, löpning i vatten eller rullskidor. Vi fokuserar mycket på att hitta orsaken till varför de fått problem, tex att de åkt till landet på semestern och bytt underlag från asfalt till grus eller slutar styrketräna och bara springer. 

Det viktigaste tycker jag är att ta sin smärta på allvar och inte vänja sig vid att ha ont. Det är inte normalt att ha ont. Om du kan springa 8 km utan att få ont så kan du fortsätta springa men avsluta passet innan du får ont. Var noggrann och unna din kropp rehabiliterande träning som rörlighetsträning, om så bara en övning per dag hemma i köket. 

Sätt upp delmål där du kombinerar genomförandebaserat mål tex att rehabträna en övning om dagen tillsammans med ett prestationsinriktat känslomål där du strävar mot att kunna springa 10 kilometer utan smärta. Ditt huvudmål kan vara att springa halvmarathon smärtfri men sätt upp och nå delmålen först.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Kommentar

  • Svara #Lofsansjanuari dag 1 | Lofsan.se 1 januari, 2015 at 17:03

    […] Hur man sätter upp mål kring träningssmärta […]

  • Lämna kommentar