Lofsan

Women’s Health Halvmarathon 2014

Här kommer min racerapport från loppet igår.
 
 Jag fick en startplats till halvmaran från en av loppets sponsorer, TomTom som tillverkar pulsklockor. Egentligen hade jag inte tänkt springa faktiskt då mina stora mål denna säsong är på längre sträckor och över längre tid. Jag har till exempel Helsingborg Marathon i september att se fram emot. Men med ett inplanerat långpass i träningskalendern denna helg och en möjlighet att springa en halvmara på tävling så såg jag en chans att testa farten. Själva distansen för en halvmara är inga problem för mig, 21 kilometer kan jag springa en vanlig söndagskväll. Utmaningen för mig är att springa i ett jämnt tempo och inte det snabbaste jag kan så länge som jag orkar.
 
 Senast jag sprang en halvmara var september 2012 och jag överträffade både mina och andras förväntningar genom att gå i mål på 1.43, mitt mål var 1.45. Denna gång satte jag totalmålet mycket högre på 1.40 med ett realistiskt resultat på 1.45. Skillnaden mellan halvmaran i år och för 2 år sedan är att det denna gång är årets första lopp och inte ett av de sista. Den stora skillnaden i förberedelserna är att jag tränat för längre distanser denna vinter. Det känns helt sjukt att kunna skriva att en halvmara är för kort. För några år sedan drömde jag om att kunna springa distansen. Nu har jag ställt om mitt fokus eftersom jag gillar utmaningar. Istället för att nöta samma distans och bli lite bättre varje gång testar jag hellre nya saker och fyller på någon form av Bucket List inriktat på prestation. Så fungerar jag.
 
 Mitt lopp igår då?
 
 Mina första 5 kilometer skulle på pappret vara mina långsammaste, det höll inte. De sista 5 var nästan outhärdliga. Jag tycker inte om att hålla igen i löpningen. Nästkommande 5 var skönare, lite snabbare. Efter 9 kilometer började jag dricka sportdryck och det är alltid svårt för mig. Jag gillar inte att stanna upp i löpningen och får ofta håll när jag både behöver gå några steg och dessutom dricka.
 
 Mellan 12 och 14 kilometer hade jag det riktigt tufft och fick både håll och lätt kramp i magmusklerna. Jag fick det på Stockholm marathon förra året också. Idag har jag mer träningsvärk i magen än i vaderna till exempel.
 
 Med 6 kilometer kvar började jag se ljuset i tunneln och kunde lita på att jag skulle ta mig i mål på en riktigt bra tid trots att jag inte kunde hålla den fart jag hoppats på. Med 2 kilometer kvar och en tvär kurva där jag såg att Anna låg bara några hundra meter bakom mig fick jag ny energi och gjorde en riktigt stark avslutning på loppet.
 
 Jag är nöjd med att ha kunnat genomföra en halvmara utan att vara helt slut. Även om det är en lång och hård inre kamp inom mig under loppet utan någon som helst njutning så räcker det med bara någon minut efter målgång för att jag ska känna mig helt återhämtad. Jag har varken ont i fötter, knän eller höfter och cykelturen hem med barnen i cykelvagnen bakom var ingen ansträngning. Det är en enorm skillnad från halvmaran för 2 år sedan när det tog 2 timmar för mig att ta mig gåendes från Slottsbron till Mariatorget och magen klappade ihop totalt.
 
 Idag dagen efter hade jag kunnat springa ett nytt lopp om det behövdes och jag känner mig väldigt trygg och nöjd med hur formen inför säsongen 2014 känns. En marathon i slutet av maj på det här som en sista formcheck och sedan är kroppen på riktigt redo för Åre Extreme i juni!
 
 


Bild från Sprangdu.se

Previous Post Next Post

You Might Also Like

20 Kommentarer

  • Svara Rund är också en form! 27 april, 2014 at 09:33

    Bra form-känsla! 🙂

    [Svara]

  • Svara Lisa 27 april, 2014 at 10:06

    Bra sprunget Lovisa!

    [Svara]

    Tina Reply:

    Vad kul det är att du till slut blev nöjd! Tror att vi träningstokigas största fiende är de krav/förväntningar vi ställer på oss själva.

    Jag deltar i RRS men har nu sista veckan fått göra en egen variant – pollenallergin bestämmer, vilket bara är att acceptera.

    [Svara]

  • Svara Emma 27 april, 2014 at 10:37

    Målmedvetet och barbent – ser härligt ut;)!

    [Svara]

  • Svara Maja 27 april, 2014 at 10:44

    Jag missar ALLTID dina inslag på tv4:s nyhetsmorgon, och jag skulle gärna vilja se dem. Finns de på repris någonstans?

    [Svara]

    Åsa i Uppsala Reply:

    Lofsan brukar länka här på sidan, annars hittar du dem på tv4 Play.

    [Svara]

  • Svara Linda 27 april, 2014 at 11:31

    Vad grym du är! Var själv ute och sprang i vårsolen igår och tänkte på er alla som kämpade igenom halvmaran! 🙂 kan du ge tips på träningsupplägg en vecka innan man ska springa en halv mara?? Jag ska springa på söndag och är redan nu nervös, även att jag vet att jag tar mig igenom hela loppet. Men vill få den extra energin redan nu i veckan börjat tränar! Kram

    [Svara]

  • Svara Anna 27 april, 2014 at 11:44

    Grym du är!! 🙂

    [Svara]

  • Svara Linda 27 april, 2014 at 11:47

    Grymt bra sprunget!!

    [Svara]

  • Svara Johanna 27 april, 2014 at 12:19

    bra kutat!

    [Svara]

  • Svara VL 27 april, 2014 at 14:17

    Jag hörde via TV4 play nyhetsmorgon där ni pratade om överträning och sociala medier etc…..
    Men min tanke är, du sprider också bilder på sociala medier med mkt bilder på dig och kropp..? hur tänker man då?
    Jag fick bara denna frågeställning….

    [Svara]

  • Svara Sofie 27 april, 2014 at 15:31

    Grattis Lofsan! Super fint sprunget! Tack för en inspirerande blogg! Hälsning från Kenya 🙂

    [Svara]

  • Svara My 27 april, 2014 at 20:21

    Hej! Grattis till bra genomfört lopp!

    Jag undrar hur du löser det med muskulösa lår och korta tights? Jag får alltid skav på insidan låren vilket efter några km gör skitont och svider.

    Hoppas att du har någon bra mirakelmetod 😉

    [Svara]

  • Svara Saras Träningsblogg 27 april, 2014 at 21:02

    Grymt kämpat!!!

    Ett lopp som lanske skulle passa dig är det jag körde igår på min möhippa! Du som både är snabb och stark skulle fixa det lätt! Tough viking!!

    [Svara]

  • Svara Lina 27 april, 2014 at 21:04

    Du äår juu sååå grym som alltid Lofsan. Beundrar dig, ha en fin kväll kram kram Lina

    [Svara]

  • Svara Karin FitnessochHälsa 27 april, 2014 at 22:02

    Bra jobbat, Lofsan! Imponerande att du inte känner av loppet dagen efter. 🙂

    [Svara]

  • Svara Mirre 28 april, 2014 at 06:23

    Wow, vilken prestation och du imponerar verkligen!

    [Svara]

  • Svara Linda Assarsson 28 april, 2014 at 08:41

    Jag sprang också i lördags och tycker att det var en toppenhärlig dag och ett väl arrangerat lopp 🙂
    Man blir såå taggad av att springa lopp!
    Gillar att det står förnamnet på nummerlappen, så att åskådarna ser vad man heter, när de skriker ens namn när man springer förbi får man extra energi!

    [Svara]

  • Svara Caroline 28 april, 2014 at 10:56

    Hej!
    Tack för en inspirerande blogg!
    Jag sprang också samma lopp i lördags och har nu lite drömmar om en hel mara. Tänkte höra om du skulle vilja skriva lite om din träning inför maran? Hur disponerar du dina löppass under veckan och hur resonerar du kring styrketräning och samtidig satsning på långdistans? Hur skall man lägga upp en vecka om man inte har obegränsat med tid till träningen? Vad är superviktigt och vad kan man hoppa över? Jag undrar även hur du resonerar kring långpass på träning? Det finns så många olika skolor. Vissa menar att man skall köra långpass varje vecka och andra att det räcker med var annan – var tredje…. Vore jättekul med ett (eller flera) inlägg på detta tema.
    Lycka till med resten av loppen i år!
    /Caroline

    [Svara]

  • Svara Min målbild | Hannas blogg 6 april, 2015 at 23:00

    […] nu heter- jag bara joggar typ lika fort hela tiden. Jag önskar att jag en dag kan utrrycka mig som Lofsan: Själva distansen för en halvmara är inga problem för mig, 21 kilometer kan jag springa en […]

  • Lämna kommentar