Lofsan

Vilken typ av mål har du?

Jag sitter och förbereder en lunchföreläsning jag ska genomföra på ett stort företag i det. Jag tycker väldigt mycket om att föreläsa och jobbar allt hårdare med att nischa mig mot att kunna leverera ett rätt avancerat upplägg men som ska kunna hanteras av alla som lyssnar. Jag pratar mer om strategier, att lägga upp en plan och att sätta upp lämpliga mål än att berätta för folk varför de ska träna, för det vet de flesta redan. Många föreläsare inom träning och hälsa inriktar sig mot praktik och genomförande men jag tror på att jobba med att förändra tankesätt, att skapa motivationsverktyg och hitta varje individs inte drivkraft och glöd. Vi kan alla googla oss fram till effektiva träningsprogram och vi översköljs dagligen med ”råd” om hur man på bästa sätt fettförbränner, bygger muskler och får plattare mage. Det är inte bristen av kunskap som gör att vi inte lyckas, jag tror att det är relationen mellan hjärna, själ och kropp som avgör. Hälsoframgång och en känsla av vardagsbalans är bra mer komplicerat än att göra ”rätt” magövningar och att löpträna 3 gånger i veckan.


Dagens föreläsningstitel


Jag pratar mycket om olika typer av mål. Vi kan ha mål som baseras på ett genomförande, vi kan ha som mål att bli bättre på något, att uppnå en förändrad känsla eller en konsekvens, till exempel viktuppgång eller viktnedgång, med hjälp av träning. Beroende på vilken typ av mål man har behövs delmål i större utsträckning, ju mer abstrakta mål, desto svårare att se framsteg och utveckling. Jag brukar rekommendera att kombinera olika typer av mål.

Vilken typ av mål har du?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

8 Kommentarer

  • Svara Joanna 8 maj, 2014 at 08:47

    Jag skulle gärna lyssna på dig, hoppas du snart kommer köra en föreläsning för allmänheten.

    [Svara]

  • Svara Ulrika Nilsson 8 maj, 2014 at 09:35

    Jag tycker det är bättre med fler delmål som man kan nå och håller motivationen vid liv och så ha fokus på hur man kan nå dem, sk processmål. Så kan drömmålet eller visionen finnas lite längre bak och plockas fram för avstämning då och då..

    http://www.wildasport.se

    [Svara]

  • Svara Miranda 8 maj, 2014 at 16:55

    Klokt! Jag har haft många olika mål genom min träningshistoria. Bli smal när jag hade anorexi, gå upp i vikt när Haag mådde bättre, vara uthållig när jag började springa marathon och andra lopp, vara snabb när jag började cykla racer, vara vig när jag körde Bikramyoga, vara snygg när jag tränade på SATS, bli hel och funktionell efter jag opererade korsbandet, bli grymt stark och kunna göra 10 chins när jag tränade crossfit.

    Nu vill jag bara bli frisk, lycklig, hälsosam och ortorexifri, det är mitt mål idag

    Tack för en bra blogg

    Miranda

    http://www.nattstad.se/Ortorexifri

    [Svara]

  • Svara Katarina 8 maj, 2014 at 17:20

    Håller med ovanstående! I Skåne då 🙂

    [Svara]

  • Svara Mias steg 8 maj, 2014 at 18:37

    Jag har många olika slags mål med min träning. Med flera olika mål blir jag mer motiverad och engagerad i min träning. Till exempel vill jag träna för att må bra och orka mera samt förbättra mina resultat. Jag tror precis som du att det är viktigt med olika slags mål för att man ska komma igång med en träningsform och se till att den blir bestående.

    [Svara]

  • Svara Emma 8 maj, 2014 at 23:22

    Åh vad du är bra. Så klok. Önskar du hade onlinePT. Vill gärna gå på din föreläsning nångång!

    [Svara]

  • Svara Miranda 9 maj, 2014 at 09:11

    Fösvann mitt inlägg möjligen?

    Jag skre i alla fall om att jag har haft många olika mål under mitt liv och beroende på vilken träningsform jag utövat men just nu handlar det om att bli frisk, stark och hälsosam på riktigt – fri från ortorexi

    kram

    [Svara]

  • Svara Susanna 9 maj, 2014 at 15:40

    Mina mål är inte så konkreta (har ingen bestämd måltid eller vilkt), men att bli snabbare i min löpning samt att bli bättre tekniskt på olika styrkelyft. Och som du säger det går faktiskt att kombinera de båda.

    Uppskattade din kommentar på blogg eller instagram om vad man har för mål med sin träning, att njuta under tiden av upplevelsen eller om det är något annat som är målet.

    Jag är inte den som njuter av min löpning, snarare gråter. Men det beror på att jag ständigt tävlar med klockan.

    Tack för inspirerande blogg!
    Med vänlig hälsning, Susanna

    [Svara]

  • Lämna kommentar