Lofsan

Vilken träning är mest effektiv?

Hej.
Har en fundering ang träningsupplägg. Jag tränar ca fyra ggr/vecka. I dagsläget blir det löpning ute och styrkepass med fria vikter. Nu när det blir vinter kommer jag övergå mer till spinning och skivstång/gym. Vad anser du ger bäst resultat? Att köra enbart kondition två ggr/vecka och sen två pass enbart styrka (blandade övningar för hela kroppen). Eller pass som kombinerar kondition/styrka?

Målet med träningen är att ha en starkt och smidig kropp, bra kondition, få ny energi och ha kul!

Hej!

Fyra pass per vecka är jättebra att lyckas få in i schemat. Dina mål är allsidiga så då tycker jag din träning också ska vara det. Variera ditt träningsschema i till exempel 3-veckorscykler där du alltid har ett rent konditionspass och sedan växlar mellan kombinerade styrke-och konditionspass, rena styrkepass och ytterligare konditionspass. Det är viktigare ATT träna än VAD man tränar, så länge man tränar varierat och tycker att det är roligt.

Ett mer konkret förslag på ett kombinerat pass är ett upplägg där du kör 5-7 rusher på löpbandet i 30-60 sek. Sedan kör du två styrkeövningar på varandra utan vila innan en tredje övning som är en pulshöjare, till exempel upphopp, burpees, stepup, kettlebellssvingar osv. Kör 4-5 såna kombinationer 2-3 gånger på varje kombination.

Lycka till!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Bella 30 oktober, 2011 at 22:30

    Tack för ditt svar och nya filmklipp med inspirerande övningar!

    [Svara]

  • Lämna kommentar