Träning, Videobloggar

Videoblogg: utfall för att träna lår, rumpa och stabila knän

Utfall är en grym övning för att få starkare ben, fastare rumpa och stabila knän. Jag gillar utfall eftersom de går att variera i all oändlighet samtidigt som de är lätta att göra väldigt tunga med hjälp av extra vikt i händerna. Om man är noga med tekniken så ger utfall faktiskt träning även för mage och rygg.

Jag tänkte visa en utfallsvariant för er som är vana vid vanliga utfall. Denna variant är både tekniskt svår och kräver mycket balans men den går att anpassa.

Stå uppe på en steplåda som är nere på lägsta nivån. Ta ett stort kliv bakåt och landa djupt, det främre knät bör vara i linje med främre foten i nedersta läget. Pressa dig upp och flytta tyngdpunkten över lådan, sätt ner foten en bit framför lådan, det blir ett mycket kortare steg än det första bakåt. Även här ska det främre knät vara i linje med främre tån i nedersta läget. Tänk på att ha 2-3 decimeter bredd mellan fötterna, även när du landar där bak. Knäna får inte röra sig i sidled, varken vid landning eller vid frånskjutet. Sätt ner foten på steplådan på vägen om du behöver hjälp med balansen, annars kan du lyfta knäet upp när du är mitt på lådan, precis som jag gör de första repetitionerna.

Mina sköna rosaröda Shapetights finns HÄR.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Kommentarer

  • Svara Fru Minimalist 24 februari, 2014 at 21:33

    Tack för bra benböjstips! Jag har kört den utfalls-variant du visade för ett par veckor sedan med ett steg fram, sätt dig ner bakåt på stol/bänk/stepbräda. Oj vad det känns att den tar 🙂 men oj vad mycket starkare jag känner mig i övningen efter bara ett par pass. Man blir bra på det man tränar, så nu ska jag prova denna variant ovan vid nästa benpass. Grymt!

    [Svara]

  • Svara Louise 24 februari, 2014 at 21:44

    Så bra träningstips du ger oss bloggläsare.
    Du inspirerar mig att våga testa nya övningar på gymmet.

    [Svara]

  • Lämna kommentar