Träning, Videobloggar

Videoblogg om löpning under graviditet

Jag förespråkar att vanliga tjejer ska lägga om sin konditionsträning efter halva graviditeten genom att dra ner på löpningen och öka sitt fokus på styrketräning. I denna videoblogg berättar jag varför jag tycker att man generellt sett inte ska springa från graviditetsvecka 20 cirka och framåt.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

8 Kommentarer

  • Svara fitnesscoachen 30 september, 2013 at 12:03

    Just det här med att man kan få problem flera år efter försöker jag förklara för de mammor jag jobbar med. Devisen ”känns det bra så är det bra” gäller ju faktiskt inte i det här läget, det kan kännas jättebra nu men om några år när alla muskler börjar bli förslappade så orkar inte bäckenbotten hålla emot längre.

    Jag fick foglossning kring v 20 och slutade springa då, i det läget tyckte jag det sög men nu i efterhand, när jag läst på och lärt mig så mycket om det här ämnet så känner jag att det var lika bra. Blir det fler barn så kommer jag aktivt att välja att avstå löpning från ungefär den tiden.

    [Svara]

  • Svara Elin 30 september, 2013 at 14:14

    Tack för bra råd! Min kropp sa till mig att sluta springa genom att jag började må illa vid ansträngning i början, tråkigt nog. Har hållt mig till snabba promenader och lättare jympapass på Friskis och Svettis. Det skulle jag vilja fråga; Vad tänker du om jympapass?

    [Svara]

  • Svara Malin 30 september, 2013 at 16:41

    Mänga barnmorskor avråder ju från löpning fram till den trettonde graviditetsveckan pga missfallsrisken. Hur ser du på det?

    [Svara]

    admin Reply:

    Jag har inte sett någon forskning på att det skulle höra ihop. Den barnmorska Maria Wigbrant som utbildat mig tar inte upp ett sådant samband.

    [Svara]

  • Svara Maria, Träna med glädje 2 oktober, 2013 at 09:27

    Bra och intressant videoblogg! Det du sa om hormonet relaxcin (eller hur det stavas:) och att man fortsätter producera det så länge man ammar, det måste ju innebära att man ska vara försiktig med löpning även efter graviditeten eller tänker jag helt fel nu? När anser du att man kan börja springa igen efter en graviditet?

    [Svara]

    admin Reply:

    Exakt. Det är individuellt men viktigast att bygga upp styrkan först och den börja springa.

    [Svara]

  • Svara Catharina 2 oktober, 2013 at 23:32

    Jag har en fråga angående alternativ till löpning nu i vinter, är längdskidåkning en bra träningsform efter graviditet när man fortfarande ammar? Det känns som en skonsammare träning än löpning eftersom dom direkta stötarna uteblir men jag kanske missar nått annat?

    [Svara]

    admin Reply:

    Nej, det är en perfekt träningsform efter graviditet om du styrketränar också.

    [Svara]

  • Lämna kommentar