Lofsan, Träning, Videobloggar

Videoblogg om coreträning

[videofyme id=”648307″ width=”480″ height=”360″]

Här är ett lite längre filmklipp där jag fördjupar mig i teorin bakom coreträning och lyfter två små knep till att få bättre kontakt med sin core. Detta klipp vänder sig inte bara till tjejer som varit gravida utan alla kvinnor och män.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

19 Kommentarer

  • Svara Louise Kjellberg 14 oktober, 2012 at 09:50

    Bra förklarat Lovisa!

    [Svara]

  • Svara Johanna 14 oktober, 2012 at 10:13

    Jättebra videoblogg och tydligt förklarat, kul idé med bollen 🙂 JAg har bara en fråga.. Tycker du att sit-ups är onödiga för att träna magmuskulaturen? eller hur menar du med det?
    Tack för en jättefin blogg!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Det beror på vem som frågar och vad man har för syfte med magträningen. Grenspecifikt till vissa idrotter behövs övningen men inte för gemene man. Jag har inte gjort en enda situps på 4 år och jag har rätt stark mage ändå. 😉

    [Svara]

  • Svara Catharina 14 oktober, 2012 at 11:32

    Hej! Jag tycker att det där var en väldigt bra förklaring och du har helt rätt jag hade inte koll på det =) Men det är något som jag absolut kommer att tänka på famöver så tack för tipset.

    [Svara]

  • Svara Linn 14 oktober, 2012 at 14:45

    Fatastiskt bra förklarat! Du peppar och inspirerar på bästa tänkbara sätt! TACK!

    [Svara]

  • Svara Helena 14 oktober, 2012 at 15:15

    Bra förklarat! Där lärde jag mig ngt nytt. Diafragman hade jag missat. Känner dock att jag inte kommer ngn vart! Träningen går väldigt bra men jag har väldigt svårt för att hålla in magen. Snart semester, sen hör jag av mig till dig.
    /Helena V

    [Svara]

  • Svara Isabelle 14 oktober, 2012 at 15:40

    Vilken fantastisk videoblogg. Jag tror också på ballongen:-) Precis som jag fått lära mig på skolan, men du förklarar tusen gånger bättre:-)

    [Svara]

  • Svara Malin 14 oktober, 2012 at 16:04

    Hihi, det går ju inte låta bli att testa för fullt medan jag lyssnar på ditt inlägg 🙂 men jag håller helt med dig! Stark bål ger förutsättningar till att bli ännu starkre i andra delar av kroppen!

    [Svara]

  • Svara Silvana 14 oktober, 2012 at 18:31

    Hej Lofsan! Hur viktigt är det att träna magen unden graviditet? Har läst både det ena och det andra…
    Jag är gravid i veckan 18 och var ganska vältränad innan jag blev gravid. Just nu tränar jag mycket rygg, bröst, ben men ingen magen för att jag är lite osäker om det värt det?
    Tack för en jättefin blogg!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Kör plankan på knä om det känns bra och välj övningar där du känner att magen får hjälpa till lite. Jag kan tipsa om boken Stark Glad Gravid som är väldigt matnyttig om träning under graviditet.

    [Svara]

  • Svara Johanna 14 oktober, 2012 at 19:44

    Hej! Tack för en nyttig blogg!
    Undrar bara hur man ska träna plankan? 3ggr 1min? Sedan undrar jag om man inte ska spänna rumpan när man kör plankan. ska man inte spänna hela kroppen? Utan bara tänka mage och rygg?’

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Jag tycker inte att man ska spänna rumpan utan fokus ska ligga på att suga upp naveln mot ryggen. Stå i plankan flera minuter varje dag, om du klarar 3*1 min med 30 sekunders vila får du göra en svårare variant.

    [Svara]

  • Svara Birgitta 14 oktober, 2012 at 20:49

    så bra förklarat!
    Sen undrar jag om du har något tips på var min 18 årige son kan träna, helst utan att det kostar honom för mycket, och vad det kostar som gäst i Stockholm. Han ska vara i Stockholm på höstlovet och hälsa på sin tjej som jobbar där i höst. Han bor på Kungsholmen. 🙂

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Hmm, Friskis och svettis vid sterksbron är fräscht och billigt. Skicka dit honom!

    [Svara]

    Birgitta Reply:

    Tack, då testar han där:)

    [Svara]

  • Svara Caroline H 16 oktober, 2012 at 09:41

    Har tänkt på ”dragkedjan” men har inte tänkt på diafragman öht. O andningen…har inte tänkt på den heller faktiskt. Har alltså en del att lära 🙂

    [Svara]

  • Svara Elin 16 oktober, 2012 at 12:10

    Hej!
    Du pratar om att spänna blixtlåset, från svanskotan till blygdben. Vet du om bäckenmuskeln ”sitter fast” i svanskotan? Undrar då jag bröt/ knäckte svanskotan under min första förlossning och har sedan dess svårt att knipa rätt. Och när jag tränar knipet varje dag så känner jag av min svans, är det positivt eller negativt? Tack för en JÄTTEINSPIRERANDE blogg!!
    //Elin

    [Svara]

  • Svara Ulrika 21 november, 2012 at 17:01

    Bra förklarat men jag kan ibland tappa sugen när allt blir så tekniskt och komplicerat så man bara blir rädd att göra fel. Själv har jag dessutom haft en förlamningssjukdom som barn och har helt enkelt inte så stark viljemässig förmåga att spänna bäckenbotten så jag får ju göra så gott jag kan med resten av musklerna. Och i mitt fall är det absolut en stor poäng att ändå jobba med att dra in magen eftersom jag också är stomiopererad och behöver skydda området kring stomin mot bråck o.s.v.

    Undrar kring detta med blodtryck också – om det är främst vid buktrycksövningar där man håller andan (viket jag alltså helt undviker p.g.a. stomin t.ex.) och det blir press utåt som höjer blodtrycket?

    [Svara]

  • Svara nike low blazers kids 23 november, 2013 at 00:18

    Great write-up, I’m normal visitor of one’s web site, maintain up the excellent operate, and It is going to be a regular visitor for a lengthy time. ”He who seizes the right moment is the right man.” by Johann von Goethe.

    [Svara]

  • Lämna kommentar