Träning, Videobloggar

Videoblogg med Rörlighetsträning istället för stretch

Jag ska inte säga att jag är kategoriskt emot stretching men för de allra flesta människor är stretching helt verkningslöst, det förebygger varken träningsvärk eller minskar skaderisken. Däremot kan aktiv rörlighetsträning öka blodcirkulationen och aktivera muskler som av olika skäl är korta. Jag har tidigare skrivit ett långt inlägg med myter om stretching och lovade att återkomma med övningar med fokus på dynamisk rörlighet. Här är därför en videoblogg där jag visar två olika typer av övningar med dynamisk rörlighet som man kan göra istället för att stretcha statiskt. Dessa övningar vänder sig till personer som  till exempel upplever sig vara korta i höftböjaren och därför kanske har svårt att få kontakt med sätesmuskulaturen när man tränar benen, eller om man har problem med att komma ner i djup i utfall och knäböj. Med andra ord; för att effektivisera träningen och få bättre kontakt med rätt muskler när man tränar ben och bål.

 

[videofyme id=”1165127″ width=”500″ height=”320″]

Previous Post Next Post

You Might Also Like

6 Kommentarer

  • Svara Kim 2 april, 2013 at 20:41

    Grymt inlägg 🙂 riktigt tacksam för den typen av videos! Kommer det komma fler liknande inlägg? Är sjukt stel i hela höft/ bäcken partiet. Åhhh , Jag önskar så att du fanns i Göteborg! 😉
    Det är tack vare dig jag har kommit igång ”på riktigt” de senaste v med träningen. Jag blir så glad av att se din energi o längtar efter nya inlägg o videor hela tiden!
    Stor kram 🙂

    [Svara]

  • Svara Linda 2 april, 2013 at 21:17

    Ohh tack! Två övningar som jag lägger på minnet 😉

    [Svara]

  • Svara Denise 3 april, 2013 at 07:06

    Hej!
    Har du några tips till oss som är födda överrörliga? Vanliga övningar är typiskt sett inte tillräckliga för att verkligen komma åt så att det stretchas, men det är ändå lätt att bli stel om man aldrig stretchar/rörlighetstränar alls…

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Om du är överrörlig varför stretcha?

    [Svara]

  • Svara Nellie 3 april, 2013 at 20:44

    Grymma övningar! Jag är också för denna typen av rörlighetsträning. Jag har lagt märke till att många element från yogan kommer in i ”vanlig! träning. Perfekt med sådana övningar som uppvärmning.

    [Svara]

  • Svara Rörlighetsövningar | Linda - träning, hälsa & mammaliv 5 april, 2013 at 10:01

    […] Lofsan tipsade om 2 andra övningar som vi alltid utförde på det crosstrainingpass som vi tränade för henne på under SATS-tiden. Dessa två övningar är också jättebra tycker jag, dock är det inget problemområde för min egel del. Jag arbetar mest med min överkropp för det är där jag blir stel. Sedan kör jag foam roll på mest ben och rumpa, den gör underverk kan jag meddela! […]

  • Lämna kommentar