Lofsan, Träning, Videobloggar

Videoblogg med 3 övningar för bålstyrka

Här är 3 övningar som jag har satt ihop till en cirkel. Jag körde själv dessa övningar i ett  pass i onsdags tillsammans med en av mina PT-kunder. Fokus är bålstyrka vilket i detta fall omfattar både framsida och baksida av överkroppen, de inre musklerna kring ryggraden, de sneda magmusklerna och övre delen av ryggen. Jag har valt 3 övningar som tränar bålen från olika vinklar så att man jobbar med att bli allsidigt stark och man ska kunna kombinera dom utan att behöva vila särskilt länge mellan varje övning.

Sofia och jag kör 60 sekunder på varje övning och vila 20 sekunder mellan varje övning. Vi kör 3 varv på raken utan mer än de 20 sekunderna vila så totalt blir det 9*60 sekunder.

Övning 1:

”Skruven”: Traditionella rumplyft går att twista till genom att du skruvar upp fötterna mot taket. Sträva efter att kunna sträcka ut höften i översta läget och bromsa skruven på vägen ner.

Övning 2:

”Finnen” eller ”Rullning på boll” i kombination: Viktigast i hela denna övning är att du spänner och trycker fram rumpan så att den inte putar. Var försiktig med längden på rörelsen i början innan du känner dig trygg.

Övning 3:

”Hantelrodd med höftpress”: Mellan varje hantelrodd pressar du fram höften så att du kommer till stående position. Var uppmärksam på att din axel följer med uppåt när du ror så att inte överarmen lutar fram mot örat.

Här ser du övning nummer 2 från sidan.

Fler filmade övningar och pass som jag har bloggat om hittar du HÄR.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara Imorgon är det dags! | erdoderdo 28 november, 2013 at 22:33

    […] nu har jag varit risig på olika sätt i en vecka. Vi tar och sätter P för det tycker jag. Den här cirkeln som Lovisa la upp idag är utmärkt för hemmaträning. Det gäller bara att hitta något bra ställe att klämma fast fötterna på för […]

  • Svara Morgonmåndagsträning | erdoderdo 2 december, 2013 at 06:54

    […] Tre: Lofsans cirkel för bålstyrka: […]

  • Svara Första snön (och lunchträning) | Lisa & livet från den ljusa sidan 5 december, 2013 at 19:54

    […] 2: 3 varv, 60 sek jobb, 20 sek vila per övning, direkt mellan varven utan vila. – LOFSANS FILM OCH INSTRUKTIONER HÄR Övn 1: Liggande på rygg (med något att hålla i), rumplyft med skruvning Övn 2: Fäst benen i […]

  • Svara Hendri 1 mars, 2016 at 21:27

    I am forever indebted to you for this ininomatfro.

    [Svara]

  • Lämna kommentar