Träning, Videobloggar

Videoblogg: hoppchins och T-rodd

Jag brukar lägga in chins i både mina egna ryggpass och när mina kunder kör fokus på överkroppen. Chins är en bra övning för att träna hela ryggen, axlarna och armarna. I början kan det vara svårt att orka hålla greppet men underarmarna brukar vänja sig rätt snabbt bara man är ihärdig några veckor på raken.

I bålpasset jag och min kund Sofia körde tillsammans i onsdags avslutade vi med två ryggövningar där vi körde 8 * 20 sekunder på varje övning med 10 sekunder vila mellan. Efter 8 omgångar bytte vi övning med varandra. Den ena övningen brukar jag kalla för hoppchins. Hoppchins är en övning som du kan göra med eller utan extra hjälp i form av ett gummiband under fötterna. Du jobbar så strikt du kan i början och efterhand som du blir allt tröttare så börjar du hoppa upp och bromsa ned. Du behöver inte kunna göra en enda vanlig chin för att kunna göra hoppchins, tvärtom är hoppchins en grym övning när du vill lära dig vanliga hängandes chins.

Övning nummer 2 brukar kallas för T-rodd. Det finns i bland särskilda ställningar för att kunna jobba med en stång mellan benen men du kan lika gärna lägga en vanlig 20-kilosstång i ett hörn, lägga på några viktplattor i den ände som är vid dina fötter och sedan använda det smala handtaget som sitter vid maskinen för sittande rodd. Det är ofta skålat på ena sidan just för att kunna jobba med T-rodd.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara Emma 1 december, 2013 at 09:52

    Finns det någon anledning till varför du jobbar med att fälla i höfter i rodden och inte är helt stilla där istället för att bara jobba bröstryggen? 🙂

    [Svara]

  • Svara mari 1 december, 2013 at 11:22

    Två riktigt bra övningar. 🙂

    [Svara]

  • Svara Emelie 1 december, 2013 at 14:34

    Så kul att läsa dina inlägg Lofsan! Chins ingår nästan i varje styrkepass för mig också, jobbigt men bra. Vi får ta ett gympass ihop när jag är uppe nästa gång! Kram

    [Svara]

  • Svara Saras Träningblogg 2 december, 2013 at 17:00

    Bra pass! Måste bli bättre på chins!

    [Svara]

  • Lämna kommentar