Lofsan, Videobloggar

Videoblogg: Hantelrodd och Hantellyft åt sidan

De här övningarna passar både de som är gravida och ogravida. Om du är gravid bör du tänka på att stabilisera höften ordentligt. Om du har problem med lågt blodtryck kan du höja bänken lite så att huvudet hamnar högre upp.

Välj en hantel som är 2-4 kg tyngre än den du har när du kör biceps till den första övningen. Till övning två behöver du en lätt hantel 2-4 kg kanske. Hellre för lätt och att du verkligen gör rätt och orkar lyfta hanteln hela vägen ut till sidan.

Tänk på att sträcka ut armen ordentligt mellan varje, gärna hela vägen ner till golvet och dra hanteln hela vägen upp. Armbågen ska vara nära kroppen i toppläget. Fokusera på att ryggen och inte biceps ska jobba.

I den andra övningen är det viktigt att du bromsar farten på vägen ner. Det är baksidan på axeln som ska jobba.

Kolla din rygg i spegeln så att du inte krummar, ryggen ska vara rak eller med lite svank.

Byt sida direkt efter utan att vila.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara i min lilla lilla värld 26 april, 2011 at 09:55

    Du är ju en ängel!!! Den första har jag dock full koll på. Kör nästan alltid den då jag tränar rygg. En favorit då man verkligen känner att den tar =)

    Den andra har jag aldrig testat. Har saknat fler övningar för axeln så jag tackar och tar emot.

    Bröstövningar skulle jag oxå vilja ha fler.

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Då kommer det en bonus, only for you!

    [Svara]

  • Svara Ingrid 26 april, 2011 at 11:56

    Tack! Det är så BRA att få möjligheten att se filmade övningar utförda av någon som kan! Man kan stämma av med sig själv och dessutom bli peppad. Gärna mer av det, om det finns möjlighet.

    Förövrigt – tack för en toppenblogg!

    Hälsningar,
    Ingrid

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Tack ska du ha!

    Jag kommer att lägga upp olika övningar varje dag framöver. Det är väldigt uppskattat förstår jag.

    [Svara]

  • Svara Stina 26 april, 2011 at 13:31

    Jag gillar också!! Fortsätt ge oss mer träningsexempel, det är ju kanon nu, då jag varit på väg att tappa inspirationen…!!! KRAM!

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Heja dig Stina!

    Hojta till om jag kan hjälpa dig på något sätt!

    [Svara]

  • Lämna kommentar