Lofsan, Träning

Veckans första träningspass

I går körde jag ett 50 minuter långt (kort?) helkroppspass innan mitt SatsBabypass på Stadion. Jag kör alltid ett kombinerat pass just nu med intervaller på löpband först och sedan några övningar som involverar flera muskelgrupper på en gång. Jag får väldigt bra resultat av den typen av träning just nu och det passar mitt övriga träningsupplägg med flera cykelklasser i veckan och tre SatsBabypass som är 20 minuter kondition på steplåda och 20 minuter styrka.

Dagens intervaller:

Uppvärmning: 5 min jogg 10 km/h

Stege: starta på uppvärmningshastigheten; 10* 45 sek med 15 sek vila och höjning 1 km/h efter varje (för mig blev den sista på 19 km/h) Om ni efter 5 st inte kan höja hastigheten längre så får ni öka 0,5 nästa gång och så springer ni på samma hastighet till ni gjort 10 st.

Intervall: 1 tabataintervall 4 min totalt med 20 sek löpning 10 sek vila på 19 km/h (samma hastighet som den ni klarade som högst i stegen)

Efter dessa 20 minuter på löpbandet körde jag fem stycken komplexa styrkeövningar, bland annat denna härliga balansövning; rodd i planka, utfall bakåt, bicepscurl och axelpress. Både jag och mina PT-kunder älskar den! Du kan kliva bak i plankan istället för att hoppa, det viktigaste är att du håller höften rak. Jag kör med 5 kiloshantlar; alldeles lagom att göra utfallen bakåt med raka armar med.

På gymmet mötte jag också snygga fyrbarnsmamman Anna som skriver en av mina favoritbloggar: trend o träning. Hennes tvillingar är 8 månader gamla och Anna är i grym form, mycket inspirerande människa som visar en sund livsstil, snygga träningskläder, goda recept och bra styrkeövningar. Extremt läsvärd blogg för träningsintresserade mammor!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

10 Kommentarer

  • Svara Rosi - med bebis och 2 stora 7 februari, 2012 at 08:14

    Det där såg kul ut! Måste testas 🙂

    [Svara]

  • Svara Marlene 7 februari, 2012 at 09:59

    Tack för en inspirerande blogg! och super bra träningstips.

    [Svara]

  • Svara Sophia 7 februari, 2012 at 13:15

    En fråga: vad blir skillnade att köra en sådan kombination jämfört med att köra alla övningar för sig i en cirkel? Dvs först bicepscurl 10 st, axelpress 10 st osv. Vad jag undrar är om det är någon skilnad i förbränning och/eller muskel tillväxt.

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    det beror på hur tunga vikter du lyckas ha på respektive övning. Detta är en övning för balans, corestabilitet, muskulär uthållighet snarare än att bygga maxstyrka.

    [Svara]

  • Svara Emma 7 februari, 2012 at 13:40

    Hej Lofsan!
    Du skrev för ett tag sedan (jag är en hyfsat trogen läsare – din blogg ger mig så mycket pepp och inspiration!) att du ville skriva ett inlägg om hur du ser på jämställdhet i er familj. Du skrev att vi nog skulle bli förvånade! Det skulle vara väldigt spännande att höra vad du tänker om ämnet. Vad är svårt i en småbarnsfamilj och hur jobbar ni med det? Hur har din och din mans relation förändrats med två små grabbar? Hur tänker du kring att uppfostra just killar? Jag tycker att du har så genomtänkta och kloka linjer i ditt liv – jag skulle verklgen uppskatta att få höra dina tankar kring detta!
    Många hälsningar, Emma

    [Svara]

  • Svara Miss F 7 februari, 2012 at 16:08

    Den ska jag testa. Kör du den även med Tabataintervaller?

    [Svara]

  • Svara Sofy 7 februari, 2012 at 17:00

    Härligt med spontan bloggträff! Ses i morgon!

    [Svara]

  • Svara Miss F 8 februari, 2012 at 08:17

    Körde den igår! Förstår att den inte funkar med Tabata nu när jag har testat den. Bra var den i alla fall!

    [Svara]

  • Svara Ida 8 februari, 2012 at 20:57

    Tack för alla superbra tips och all inspiration! Du är verkligen en förebild! Om jag kör trisets (heter det så? Tre övningar på rad i ett block) lägger jag till någon övning efter denna då eller kör jag den här som ett enskilt block?

    Mvh Ida

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Du kan köra denna som enskild övning och sedan lägga in en pulshöjare direkt på om du vill, tex burpees eller snabba knäböj.

    [Svara]

  • Lämna kommentar