Lofsan

Var har du blicken?

Den första korrigeringen jag brukar göra när jag löpcoachar personer är att be personen höja sin blick. Det är lätt hänt, både när det är lite halt ute, mörkt och ojämn terräng att man tappar ner huvudet och har blicken ner på asfalten eller i marken. Att springa med ansiktet nedåt gör både att nacken blir ansträngd, att axlarna roterar litet framåt och att du riktar en del av kraften neråt istället för framåt. När du springer i backar är det extra viktigt att hålla upp blicken mot krönet men tänk även att hålla upp blicken när du springer på asfalt och på lopp. Du kommer att känna dig piggare och kan lura både dig själv och dina medlöpare att du orkar ännu mer. Att hålla upp blicken framåt är bra både för din mentala styrka så att du ser att du verkligen kommer framåt och ditt löpsteg eftersom du riktar kraften framåt istället för neråt.

Upp med blicken!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Kommentarer

  • Svara Anna G 30 januari, 2014 at 18:30

    Hej Lofsan!
    Jag skulle gärna höra hur man ska träna för att motverka framåtroterade axlar och kanske framförallt skulderblad som vill vinga.
    Tack på förhand!

    [Svara]

  • Svara Mari 30 januari, 2014 at 20:47

    Blicken framåt, alltid 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar