Lofsan

Varför ska man inte göra situps efter graviditet?

[videofyme id=”453869″ width=”480″ height=”360″]

Varför ska man inte göra situps efter graviditet?

Dela gärna detta inlägg genom att Gilla eller länka i din egen blogg. Tillsammans kan vi hjälpa tjejer träna rätt efter graviditet.

Fyll gärna på med frågor i ämnet i kommentarsfältet till detta inlägg.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

26 Kommentarer

  • Svara Paulina 31 mars, 2012 at 17:42

    Du är helt fantastiskt bra på att förklara! Det är ju glasklart efter att ha sett denna videon. Men jag undrar hur det är för mig som inte varit gravid. Kan jag köra sit-ups utan att det påverkar magmusklerna negativt?

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Ja, det kan du om du samtidigt lägger mycket krut på att stärka de inre magmusklerna.

    [Svara]

  • Svara Isabell 31 mars, 2012 at 18:58

    Tack för superbra video 🙂 Äntligen förstår man precis varför man inte ska göra situps, inte bara att det inte är bra…
    Älskar dina träningsvideos, de är ofta inspiration till mina hemmapass, eller bara lite pepp för att komma igång 🙂 Kan inte du komma med bra tips på en grym ryggövning och en rumpövning? När det kommer til dessa muskelgrupperna känner jag mig väldig dålig på att variera mig, och på att hitta bra övningar som faktiskt tar.
    Tack 🙂
    Isabell

    [Svara]

  • Svara Evelina 31 mars, 2012 at 19:11

    Mycket bra förklarat!
    Jag fick barn för snart ett år sedan. Bör man aldrig mer göra situps efter en graviditet, eller hur länge ska man vänta?
    Tack för en jätteinspirerande blogg!!

    [Svara]

  • Svara Petra 31 mars, 2012 at 19:25

    Du menar alltså att även fastän magmusklerna gått ihop igen, efter en grav, så delar de lite på sig igen när man gör en situp? Det vore ju toppen att få ut den här infon till alla barnmorskor och gympaledare i landet, för jag tror att det är väldigt många som inte har koll på detta. Jag ska skicka alla mammor jag känner, din bloggadress för att sprida den här viktiga infon!

    [Svara]

  • Svara missagda 31 mars, 2012 at 19:50

    Klockrent att använda västen och dragkedjan för visualisering!

    [Svara]

  • Svara Annika 31 mars, 2012 at 21:20

    Mycket bra förklaring! Har nyss börjat följa din blogg och kollar på dina träningsfilmer för att komma i form igen.
    // Nybliven trebarnsmor

    [Svara]

  • Svara Emelie 31 mars, 2012 at 21:55

    Kommenterar nästan aldrig men älskar att följa din blogg. Lärde mig detta efter mitt andra barns födelse och har därmed enbart kört statisk bålträning men har aldrig fått det så bra och pedagogiskt förklarat av någon tidigare. Nu kommer jag stjäla dina knep när jag skall få andra att förstå varför man inte ska stirra sig blind på situps. Stor eloge till dig!

    [Svara]

  • Svara Elena 31 mars, 2012 at 23:05

    Toppen, ännu mer inspiration och kunskap! Jag både gillar och delar på min blogg – det här kan man inte berätta nog om!

    [Svara]

  • Svara kebecka 1 april, 2012 at 06:02

    Klockren förklaring! Grymt! 🙂 jag hade inte en aning om hur de funkade rent fysiologisk 🙂

    [Svara]

  • Svara Helena 1 april, 2012 at 08:11

    Bra info!!!
    Tror du att det finns hopp för oss som började fel (med sittups) och som nu har en rejäl glipa trots att det är över 2 1/2 år sedan grav och snitt? Har fått tips om övningar för de inre magm så jag ska nu köra igång med dem. I övr kör jag som du säger; mkt fria vikter och försöker tänka på att suga in magen.
    Känns dock tråkigt att inte veta om det säkert kommer gå att rubba dessa isärglidna muskler…..
    /Helena

    [Svara]

  • Svara Annah 1 april, 2012 at 09:11

    Mycket bra förklarat! Jag har delat videon vidare och hoppas fler ser den!

    [Svara]

  • Svara elinjosefine 1 april, 2012 at 10:31

    Så fint förklarat :)!!

    [Svara]

  • Svara Johanna 1 april, 2012 at 12:28

    Du är klockren! Undrar dock hur det är med den statiska magtränigen, att ex hålla magen i ett statiskt läge och jobba med rotationer utifrån det exempelvis russian twist, båten och liknande?! Gäller det även när man jobbet med de nedre musklerna?

    [Svara]

  • Svara Jenny 1 april, 2012 at 12:55

    Jag har funderat på när man ligger och pendlar med benen eller om det är lika illa som situps eller om det är mer för de inre musklerna.?

    [Svara]

  • Svara Lina 1 april, 2012 at 14:37

    Tack för en tydlig och bra info-video!!

    [Svara]

  • Svara Kristin 1 april, 2012 at 19:10

    Hej.
    Kan du ge lite mer konkreta övningar förutom planka? Övningar med vikter samt min egen vikt som jag kan göra. Tacksam för svar. Kanon video

    [Svara]

  • Svara Sophia 2 april, 2012 at 08:34

    Tack Lofsan för tipset och den bra förklaringen! Jag delar videon vidare och hoppas att det är okej med dig! Imon kväll är det ”född 2010” 😀

    [Svara]

  • Svara Ingela 2 april, 2012 at 11:33

    Hej! Tack för en inspirerande blogg 🙂 Jag har själv 3 barn ( 9, 5 och 1 ) är smal och tränar mycket men har aldrig fått bort putmagen 🙁 Nu ska jag köra på med dina tips på övningar och se om det ger resultat! Går på mycket pass där situps förekommer, är det ok att göra ibland eller ska man skippa helt?

    [Svara]

  • Svara Aniika 3 april, 2012 at 15:00

    Superbra, ska dela!

    [Svara]

  • Svara Rebecca 4 april, 2012 at 06:46

    Äntligen någon som kunde förklara detta på ett enkelt och tydligt sätt! Jag har en 2-åring och har först nu börjat gå med på att göra situps om jag är på ett pass i gymmet t ex. När jag tränar själv blir det plankor och kettlebells, som jag tycker involverar bålen på ett bra sätt! Ska testa några av dina tips på magövningar idag på gymmet! Länkar till detta inlägg från min blogg!

    [Svara]

  • Svara Linda 4 april, 2012 at 18:26

    Jag undrar också om man aldrig mer ska göra situps? Jag tycker att det är fint att förutom platt mage ha markerade magmuskler. Kan jag få det igen efter en graviditet utan att riskera att magnusklerna delar på sig?
    Tack för en superba video!

    [Svara]

  • Svara Kristina 25 april, 2012 at 12:07

    Tack för en bra video 🙂 Väldigt intressant!

    [Svara]

  • Svara Varför man inte ska göra situps efter graviditet | My Story – My Life – My Future 30 januari, 2013 at 23:18

    […] jättebra video som förklarar varför man inte ska göra situps efter att man fått […]

  • Svara Eva 28 augusti, 2013 at 07:12

    Jag har lagt ut denna på min blogg och Facebooksida jag startat för mammor som har 800 medlemmar 🙂
    Grumt bra film och inlägg.

    [Svara]

  • Svara Anna 17 augusti, 2014 at 08:20

    Undrar också om man aldrig mer ska göra situps eller om det endast är 1-2 år eller något efteråt?

    [Svara]

  • Lämna kommentar