Lofsan

Varför barfotasko vid styrketräning?

Jag började träna med barfotaskor strax efter att Sixten fötts för 3 år sedan. Under en graviditet så frigörs ett hormon vars syfte är att mjuka upp alla leder i kroppen. Detta hormon är jättebra för att bebisen ska kunna få plats i bäckenet och sedan kunna födas men det är rätt kasst också eftersom man kan få smärtor och blir väldigt instabil i kroppen. Hormonet heter relaxin och är orsaken till att man inte ska köra hopp, springa eller köra stora utfall under andra halvan av graviditeten. Efter förlossningen finns hormonet kvar i kroppen, framförallt så länge man ammar. När man är gravid så blir kroppen tyngre samtidigt som lederna blir mjukare, det är därför många kvinnor upplever att de fått större fötter efter graviditeten: hålfoten under foten har trampats ut eftersom lederna i foten är mjuka. Även bäckenet påverkas och påfrestas av hormonet och blir instabilt. Bäckenbottens muskulatur blir skör, den utsätts för stora tyngder från livmodern under graviditeten och framförallt under förlossningen. Alla dessa faktorer gjorde att jag efter förlossningen kände mig vinglig, instabil och att min kropp inte lydde mig.

Jag bytte ut mina träningsskor mot ett par barfotaskor för att kunna anpassa träningen efter min kropps nya förutsättningar. jag började styrketräna med barfotaskor på 100% direkt medan jag gradvis lagt in löpbandsintervaller och utomhuslöpning efterhand. Det är viktigt att inte öka löptiden med barfotaskor för snabbt.

Jag ser framförallt fyra starka faktorer till varför barfotaskor är ett bra komplement till tjejer som vill bygga upp sin kropp efter graviditet eller jacka upp sin träning oavsett om man varit gravid eller inte:

Ett ökat muskelärt engagemang av vadmuskler, lårmuskler och sätesmuskulatur. När du använder barfotaskor så aktiveras muskler på ett annat sätt än när du har skor som du ”luta” dig emot. Framförallt insida lår, rumpan och vader är kroppsdelar som brukar användas på ett nytt sätt med barfotaskor men även bålen aktiveras på ett annat sätt än med skor med inbyggt stöd i.

En förbättring av balansen i foten och de små musklerna i foten för att bygga upp hålfoten. När du kan sprida ut tårna i hela skon utan att få stöd av skon så tränar du småmuskler i foten. Att ha en bra balans och våga stå ”stabilt” på hela foten gör att du får en effektivare position och rörelse i all träning.

Effektivare resultat vid plyometrisk träning. Att köra olika typer av hopp och explosiva rörelser när du tränar är bra både för styrkeutveckling, koordination och kondition. Med barfotaskor och korrekt hoppteknik så tvingar du benmusklerna att dämpa landningarna istället för att ha en sko med tjock sula som dämpar åt dig. Tjejer som har problem med svag bäckenbotten och därför varken kan hoppa eller springa utan besvär brukar få bra resultat av att använda en barfotasko för att lära sig aktivera bäckenbotten på rätt sätt och bygga upp en ”inre dämpning”.

Bättre fäste, mjukare sula och tyg och inga skarpa kanter runt sulan. Med en barfotasko så kan du lita på att du får fäste i golvet med sulan och kan stå ordentligt i statiska positioner utan att glida. Både sulan och tyget ovanpå skon är så mjukt att du utan problem tex kan stå i utfallspositioner med bakre tån i golvet utan att skon kämpar emot. När skon har sina mjuka linjer runt sulan så blir det också lättare att passera från sula till ovansida på skon utan en skarv. Många övningar på pilatesboll, golvet och i statiska träningsband bygger på att man kan rulla på foten och över tån utan att ”hacka” förbi övergången mellan sula och tyg.

 

Här en magövning på pilatesboll där man jobbar dynamiskt och går upp i pik genom att rulla över tån från helt utsträckt plankposition.


Med barfotasko så kan man stå på sidan av foten i sidoplanka utan att vara rädd för att glida.

Löpning i planka är också exempel på en övning där fästet och den mjuka övergången från sula till tyg är bra.

Genom att köra explosiv benträning med barfotaskor och jobba med ljudlösa landningar så tränar du bäckenbotten, låren och rumpan på ett skonsammare och effektivare sätt.

Här är exempel på när foten i bakre läget kan vara ”vikt” utan att klämmas av skon samtidigt som det främre benets muskulatur får stor kontakt med golvet genom foten och att man vågar pressa ner hela foten och sprida ut tårna i skorna.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

24 Kommentarer

  • Svara Kicki Skriver 22 februari, 2013 at 18:46

    Jag är sugen att testa barfotaskor vid styrketräning och sedan fasa in dem i löpträningen oxå och detta inlägg klargjorde en hel del funderingar jag haft! Tack!

    Kram Kicki

    [Svara]

  • Svara foraldrafitness 22 februari, 2013 at 19:12

    Lyckliga alla som fick vara med idag!
    Du är så kunnig

    [Svara]

  • Svara Vera 22 februari, 2013 at 19:23

    Hej! Är mycket sugen på ett par Merrell barfotaskor, men vilken sort ska man ha? Har du något tips på en bra sida där de säljer och har ett bra utbud på färger? Inte så lätt alltid när man bor i Norrland 😉 de ska användas till styrketräning :).
    Tack för en otroligt inspirerande blogg!
    Hälsningar Veronica

    [Svara]

  • Svara anna 22 februari, 2013 at 19:34

    hej!
    Jätteintressant, jag ör väldigt intresserad av sådana skor då jag inbillat mig att man får bättre kontakt när man gör vissa styrkeövningar. Så vad för märken är bra och pris? man kanske inte bwhöver tänka så mycket kring skon då man inte ska springa i den?

    Jättebra blogg!

    Mvh anna

    [Svara]

  • Svara Annah 22 februari, 2013 at 19:58

    Började med barfotaskor för ett år sedan och jag har bara det nu. Tycker det är guld, särskilt vid kettlebells som jag annars körde barfota innan.

    [Svara]

  • Svara Cindy 22 februari, 2013 at 20:33

    Jag har länge varit sugen på att testa och tror nog att jag vill smygstarta med ett par barfotaskor vid styrketräning och promenader och seddan succesivt fasa in i min löpning. Gillar skarpt de rosa skorna på bilderna 🙂 Vad heter de och är de att rekommendera för en nybörjare?

    [Svara]

  • Svara Jeanette 22 februari, 2013 at 20:52

    Känner du till om någon som kör Zumba som har använt barfotaskor? Eller känner du till om det är ok att använda dem? Det är ju en hel del hopp, sidvridningar osv.

    [Svara]

  • Svara Evelina 22 februari, 2013 at 21:49

    Hej Lovisa! Vill egentligen bara berömma din blogg! Jag blir inspirerad av att läsa den! Ska du inte komma till Umeå och ha nåt pass nångång? 😉 Är också nyfiken på vilka barfotaskor som är bra att börja med eller villa du generellt rekommenderar! Kram Evelina

    [Svara]

  • Svara johanna 22 februari, 2013 at 22:29

    Jag tränar bara styrka hemma och alltid barfota. Det måste väl vara lika bra som med barfotaskor? Har en gång brutit höger skenben, vilket påverkat balansen på den foten. Men sen min barfota- träning började efter graviditeten (6mån) har det blivit bättre.

    [Svara]

  • Svara Isa 22 februari, 2013 at 22:37

    Jag har haft mycket besvär med foglossning både under och efter graviditet (sonen snart 10 mån). Jag har börjat träna och är sugen på nya skor. Tycker du att barfotaskor passar även om man tränar step/aerobicpass eller måste man ha stabilare skor då? Måste man få någon slags instruktion på hur man ska träna med sådana skor för att inte göra fel eller är det bara att testa sig fram? Kan man skada sig om man tränar på fel sätt med barfotaskor? Jag vill inte fresta på kroppen mer än nödvändigt men gärna stärka upp bål och bäckenbotten! Tack för bra inspiration!

    [Svara]

  • Svara Karolina 22 februari, 2013 at 23:05

    Vilken modell användes och vart hittar man dem och vilket pris?

    [Svara]

  • Svara janna 22 februari, 2013 at 23:35

    Jag har planer på att til sommaren barfotalöpa på riktigt och hoppas att tiden fram dit ska räcka till.
    Har du provat five-fingers nån gång eller bara löpt med en minimalistisk sko? Det skulle vara intressant med en jämförelse. De enda jag hittar är gjorde av riktiga löpnördar som fnyser åt de minimalistiska skorna som typ merrel. Men dom är så extrema i sina tester och liknande att det inte alls känns relevant för mig.

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Ja, men jag gillar inte känslan av gummi mellan tårna

    [Svara]

  • Svara Milla 23 februari, 2013 at 07:44

    Aha! Jag fick typ1,5 storlek större fötter efter min tredje tunga tvillinggraviditet. Trodde inte det var möjligt men att vuxit ur många skor är ju ändå ett faktum. Då vet jag varför;-)

    [Svara]

  • Svara Cajsa 23 februari, 2013 at 13:36

    Tack för intressant info! En fråga bara, funkar barfotaskor
    för lite känsliga knän? Jag tänker om man behöver dämpningen som en vanlig träningssko ger
    eller om man kan vinna i längden på att träna med barfotaskor.

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Ofta så beror känsliga knän på en svaghet och många övningar kommer säkert hjälpa dig att stärka upp dina knän.

    [Svara]

  • Svara Snyggt från Merrell 23 februari, 2013 at 21:55

    […] skriver också ett mycket bra inlägg om varför man ska välja barfotaskor här. Bli den första att gilla detta GILLA! Sluta […]

  • Svara Linnea 24 februari, 2013 at 06:01

    Grymt bra inlägg 🙂

    [Svara]

  • Svara Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok 24 februari, 2013 at 19:20

    Hur stor skillnad skulle du säga att det är på de skor som du har på bilden och five-fingers? Jag trodde att skorna du har brukade kallas minimalistiska skor, eftersom de ju ändå har mer av en sula än vad barfotaskor har, som är mer av ett tyg? Eller tycker du att de är jämförbara?

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Jag använde fivefingers först men gillade inte dom. De har samma sula som Merrell Pace Glove förutom de delade tårna.

    [Svara]

  • Svara sara 24 februari, 2013 at 20:46

    kan man börja träna med barfota skor när man precis börjat träna eller ska man först börja med ”vanliga” träningsskor?

    En super inspirerande blogg!
    MVH
    Sara

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Det kan du absolut göra men var beredd på mycket träningsvärk!

    [Svara]

  • Svara Barfotaskor till halva priset | Life of Lisa - feat. Stella By Stardust & Miracle Max 21 juni, 2013 at 07:32

    […] Barfotaskor är bra för att man tränar upp sitt naturliga löpsteg, och alla små muskler både i foten och vaden. Man ska vara försiktig – det är ingenting man går ut och springer med, utan man ska börja på max 10% av den sträcka man vanligtvis springer. Men framför allt kan de vara bra att träna i på gymmet – för de ger en jättebra kontakt vid alla övningar och kan således bidra till bra teknik och på så sätt få ut mer av träningen. Läs utförligt om styrketräning med barfotasko hos Lovisa. […]

  • Svara BPJ 2 juli, 2013 at 11:30

    Har någon mer här testat OneMoment’s barfotaskor? Finns på http://www.barfotasko.se

    Väldigt bra pris för att testa barfotalöpning.
    Jag köpte ett par gröna som provade springa med igår. Det var en härlig känsla och det naturliga löpsteg fick verkligen träda fram. Dock kändes det väldigt ovant i vader och knän – men det tränas förhoppningsvis upp sakta men säkert under sommaren.

    [Svara]

  • Lämna kommentar