Lofsan

Vårens första tisdagsträning i Sickla

 

 


I samarbete med Sickla köpkvarter.

Idag körde vi vårens första #tisdagsträning i Sickla köpkvarter! Över 70 personer (!) var med och körde träningspasset på temat LEGDAY, inriktning knäböj. Varje pass som vi kör på tisdagar tränar igenom hela kroppen men det finns alltid en liten extra nisch mot ett särskilt tema och sen en sjuhelsikes final som idag tex, 6 minuter med massa olika knäböj. Gruppen var fantastiskt duktig och förutom flera nya ansikten som jag inte tränat tillsammans med förut så träffade jag några gamla godingar som jag körde pass med för 12 år sedan, vilket kärt återseende.

Passet idag såg ut så här:

Uppvärmning 6 min

3 varv med 30 sekunder på varje övning:
Utfall bakåt med rotation över det främre benet
Knäböj med grepp på kompis
Utfall med öppning upp mot himlen
Ankgång

Styrka 15 min

30 sek/30 sek i 4 min:
Person 1: 4 armhävningar mot bänk
Person 2: 4 saxhopp och sen ett marklyft runt vristerna på kompis som står i armhävningpositionen. Byt person var 30:e sekund.

30/30/30/30 i 6 min:
Person 1: Excentriska knäböj (räkna till 6 på vägen ner) med hopp upp
Person 2: Excentriska utfall (räkna till 6 på vägen ner) med hopp
Tillsammans 30/30: Enarmsrodd med kompis i statisk sitt 120 grader. Börja om med knäböj/utfall igen.

30/30 6 min:
Skottkärrsplanka med släpp (Person 1 ska hålla plankan trots att person släpper ena benet) Byt person efter 30 sek.
Huksittande brottning

Kondition 15 min

4 min:
Person 1 gör Kvadrathopp på ett ben så lång tid som det tar för Person 2 att göra 20 meter Grodhopp framåt plus jogging tillbaka till kompisen. Byt person och upprepa i 4 min.

4 min:
2&2 utspritt: Hopp med låst ben bakom kroppen och hand på kompis axel, gör lika många hopp på vänster och höger ben i en pyramid. 10/10/9/9/8/8 osv ner till 1/1 och sedan uppåt igen. Upprepa i 4 min.

Final 8 min

2 min: 5 knäböj plus 5 sekunder i bottenläget plus 5 knäböjshopp
2 min: enbensböj (foten bakom kroppen) med grepp på kompis, 5 sekunder i bottenläget, varannan person
2 min: 5 breda sumoböj med grepp på kompis, varannan person, vila sittandes i sumopositionen

Om du vill köra det här passet med en kompis, anpassa nivån så att den känns lagom för dig. Alla hopp kan du byta ut till vanliga böjningar. När du står i plankpositionen, kom ihåg att hålla rumpan i höjd med axlarna och inte hamna i bananläge.

Nästa pass är tisdag 25/4 kl 18.00 på Marcusplatsen i Sickla, det är gratis för alla att vara med och vem som helst kan vara med, du behöver inte anmäla dig innan. Passet är alltid lätt att anpassa utifrån din egen kapacitet.

Jag hoppas att vi ses!

I

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

Lämna kommentar