Lofsan

Vardagsmotion före träningspass

 
 Expressen skriver idag om att det för väldigt många människors hälsa är viktigare att röra på sig mer i vardagen än att gå till gymmet 3 gånger veckan.
 
 Att öka på den aktiva vardagslivsstilen jämfört med att genomföra planerade träningspass i gymmet ger flera fördelar som jag ser det:
 
 Vardagsmotion försämrar inte immunförsvaret på samma sätt som hårdare träning gör vilket minskar risken för att du ska bli sjuk.
 
 Vardagsmotion har låg skaderisk vilket ökar chansen att du håller igång året om utan uppehåll pga rehabilitering.
 
 Vardagsmotion bryter inte ner kroppen på samma sätt som hårdare träning vilket gör att du inte behöver ta hänsyn till återhämtning på samma sätt.
 
 Ur förbränningssynvinkel kan du med lätthet komma upp i 500 extra förbrukade kalorier under en bara genom att aktivt välja rörelse framför sittande positioner. Jämför med hur hårt du behöver träna i gymmet för samma kaloriförbrukning.
 
 För styrkeeffekten behöver vi dock mer belastning än den vanliga vardagsmotionen, men inte behöver vi gå till gymmet för att träna den. ICA-påsarna på vägen hem från affären eller vardagsrumsgolvet är lika användbara. 🙂
 
 Om du är sugen på att lägga om din livsstil så tycker jag att det är bra att veta att det är inte dina träningspass ombytt till tights och linne som gör skillnad i det långa loppet. Det är lika viktigt och mer betydelsefullt att göra bra val under dagen:
 
 Promenera minst 30 minuter spritt över dagen. Det behöver inte vara i ett svep.
 
 Stå upp på jobbet istället för att sitta på stolen.
 
 Gå runt i rummet när du pratar i telefonen.
 
 Ha Walk&Talk-möten utomhus. Bra även för kreativiteten och effektiviteten i hjärnan.
 
 Bär hem matkassarna istället för att beställa mat på nätet.
 
 Om du är sjukskriven, föräldraledig eller gravid och hemma på dagarna tappar du många av de naturliga möjligheterna till vardagsmotion så då får du ha lite mer beslutsamhet och inte bara hänga i soffan.
 
 Det är det lilla som gör det stora!
 
 


Nu när det blir mörkare årstid är det bra både för kropp och knopp att komma ut i dagsljus mitt på dagen. 10 minuter rask promenad efter lunchen räcker.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara jessica 19 november, 2013 at 20:11

    Där satt den Lovisa! Precis där det brister. 🙂
    TAck.

    [Svara]

  • Svara Saras Träningblogg 19 november, 2013 at 20:22

    Ja så viktigt med vardagsmotion! Jag jobbar med barn så jag rör mig väldigt mycket i jobbet, men sen har jag också valt att cykla varje dag ist för att åka spårvagn! Det lilla gör mycket 😀

    [Svara]

  • Svara Maria 19 november, 2013 at 21:47

    Tack! Precis rätt inlägg i rätt tid! Jag har tränat ganska regelbundet sedan min son var dryga halvåret, sedan i somras. Efter mjölkstockning och jobbstart har jag haft svårt att orka med, särskilt nu i november!
    Men jag försöker få den där vardagsmotionen och har börjat med enklare övningar hemma i tio minuter per dag. Dessa tio minuter SKA jag ha tid med! Plus lite trappor och rörelse på jobbet 🙂

    [Svara]

  • Svara Lotta 19 november, 2013 at 23:35

    Usch vad jag är dålig på att vardagsmotionera o tack för påminnelsen. Jag behöver planera in min motion oavsett om den är vardag eller träning!

    [Svara]

  • Lämna kommentar