Lofsans bloggtävlingar

Vandra i naturen på hösten

Vi vandrar i naturen både på sommaren och på hösten och gärna med våra barn. En härlig utflykt för hela familjen (där rörelse är en del av vardagen) är att just packa en väska med mat och gå så långt man orkar innan man stannar och äter. Så himla mysigt. Tidigare i september gjorde vi en liten hajk i skogen med killarna och hade med oss lättgjorda men goda smörgåsar med mjukost. Min favorit är Renosten!Fjällbrynt 2

I somras hade jag en tävling här på bloggen där Fjällbrynt gav vinnaren en utflykt till Kolmården och andrapristagaren fick en härlig utflyktsryggsäck med allt som behövs till en utflykt. Jag har passat på att testa flera av era picknicktips från tävlingen och här kommer mina favoriter:

“Vi brukar göra iordning en enkel matsäck med tunnbrödrullar innehållande någon form av räkost, eventuellt någon skinkskiva på. Till det serverar vi gurk- och morotsstavar samt lite efterrätt i form av melon- och jordgubbsbitar. För en mer mättande matsäck förbereder vi pastasallad dagen före med någon rolig pasta, lite körsbärstomater, fetaost, en god korv som skärs i lagom plockbitar, lite extra gurk- och morotsstavar samt något gott bröd och mjukost på tub att ta med på sidan om. Melon- och eller jordgubbar åker självklart med till denna picknick också.”  /Jenny Holm

Det är något med mat på pinne som får barns munnar att vattna sig lite extra, Så på en liten grillpinne i trä fyll på med kalla köttbullar, tomater, en bit ost, gurka eller vad du har hemma. Allt ser festligare ut på en pinne t.om. en skinkskiva. Och sedan kan man fortsätta med frukt på pinne som efterrätt 🙂 Mums!” /Birka

“Vi vill att utflyktsmaten ska vara smidig att ta med, kunna ätas utan bestick och plockas ihop i några få steg.Stek pannkakor hemma eller ta med färdiga, tryck ut en sträng valfri mjukost direkt från tuben och rulla ihop till utflyktscrêpes. En ask körsbärstomater är perfekt att komplettera med. Avsluta med en frukt!” /Sofie

Tack för alla grymma tips! Fortsätt gärna att fylla på med fler!

Fjällrbrynt 3

Fjällbrynt 4

I samarbete med Fjällbrynt

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Kommentarer

  • Svara Camilla 3 oktober, 2015 at 10:08

    Har hunnit få några favoriter, som pastasallader. Tunnbrödrulle med lax och pepparrotsost. Matmuffins. Pinnbröd. Vita bönor värmda på spritkök, med bröd till. Och, till vår förvåning, soppor som även barnen äter med god aptit ute! En mat-termos visade sig vara en bra investering… 🙂

    [Svara]

  • Svara Marie 4 oktober, 2015 at 19:41

    Hej Lofsan!

    Jag har efter tips från en vän börjat följa din och Jessicas podd och lyssnat ikapp alla avsnitt. Ni är grymt inspirerande och roliga att lyssna på! Jag blir alltid lika glad när jag upptäcker en ny givande podd. Eftersom jag inte kände till dig sedan tidigare blev jag nyfiken och kollade in några klipp på youtube och hittade bland annat ett där du ger tips på hur man får en starkare bål och kommer åt de inre magmusklerna. Jag känner igen mig i mycket i det du säger, till ex att min mage börjar puta längre fram på dagen och jag skulle så gärna vilja få en starkare snyggare hållning. Jag går mycket power walks och läste tips i en tidning nyligen på hur man kan maximera promenaden. Bland annat genom att sträcka på sig, dra in magen, lyfta på knäna lite mer och helst knipa med rumpan också. Det är inte lätt att få till allt detta och jag glömmer nästan andas när jag ska tänka på allt men promenaden blir MYCKET jobbigare på det viset. Är det ett bra sätt att träna de inre magmusklerna, dvs dra in naveln mot ryggraden när man går? Jag har svårt att motivera mig till att göra särskilda övningar men älskar att promenera och vill gärna göra det så effektivt som möjligt.

    Hälsningar
    Marie

    [Svara]

  • Lämna kommentar