Lofsan

Vad vill du veta om loppförberedelser?

På söndag snackar Kristin Kaspersen och jag om lopp och förberedelser inför löpartävlingar på TV4 Nyhetsmorgon. Vad skulle du vilja veta om strategi, planering och förberedelser inför lopp?
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

15 Kommentarer

  • Svara Karin 1 maj, 2014 at 18:20

    Hej! Jag tränar 4-5gånger per vecka, mest löpning men även lite styrketräning. Hur ska jag träningsmässigt lägga upp sista veckan inför ett lopp för att vara så toppad som möjligt?

    [Svara]

  • Svara Pernilla 1 maj, 2014 at 18:21

    Jag ska springa mina första lopp i år och undrar om man måste ha sprungit hela distansen innan ett lopp?
    Säg att jag ska springa en mil, måste jag då ha sprungit en mil x-antal gånger innan för att veta att jag klarar av den distansen?

    Hur mycket ska man springa samma vecka/veckan innan ett lopp?

    Hälsningar från Visby

    [Svara]

  • Svara Sofia 1 maj, 2014 at 19:23

    Jag skulle vilja veta hur man toppar formen till dagen D. Ska man äta på något speciellt sätt sista veckorna och hur ska man träna? Jag har haft tendenser att känna mig i mycket bättre form 1-2 veckor efter en lopp vilket är frustrerande.

    Hoppas det finns lite tips på detta!! 🙂

    [Svara]

  • Svara Malin 1 maj, 2014 at 19:38

    Jag skulle vilja veta lite kring mat på själva tävlingsdagen. Många lopp börjat kl 12 och jag skulle vilja ha lite bra tips om hur jag ska äta på morgonen/förmiddagen. Jag springer lopp mellan 10km och halvmara.

    Tack för en bra blogg!

    [Svara]

  • Svara Sofia 1 maj, 2014 at 20:45

    Är det sant att rödbetor och spenat ger ökad kondition och i så fall har det stor påverkan?

    [Svara]

  • Svara Linda Assarsson 1 maj, 2014 at 22:01

    Några frågor jag gärna vill ha svar på 🙂
    1. Vilar du ngt extra inför lopp?
    2. Äter du extra inför lopp?
    3. Uppladdningen på tävlingsdagen?
    4. Uppvärmning inför ett lopp?

    Tack på förhand 🙂
    Kram Linda

    [Svara]

  • Svara Tuva 1 maj, 2014 at 22:51

    Jag har hört att om man ska vara ganska hårt aktiv i mer än 90 minuter så kommer man tömma alla kroppens energidepåer, vilket betyder att även fast man kolhydratsladdat dagarna innan kommer dessa ändå inte räcka speciellt långt. Stämmer det? Kan man ladda med energi så det räcker längre?
    Tack för superbra blogg med inspirerande inlägg!

    /Tjej med halvmaraton i sikte.

    [Svara]

  • Svara Malin 2 maj, 2014 at 06:45

    Hej!
    Det är lite mindre än 200 dagar kvar till lidingöloppet 30 km. Hur lägger jag upp träningen redan nu? Hur många och hur ska löppassen se ut? Klarar milen på 54 min.
    Tack 🙂

    [Svara]

  • Svara Anna B 2 maj, 2014 at 08:29

    Hej

    jag ska springa toughest race om några veckor, alltså 8 km hinderbana. Har blandat styrketräning och löpning under vintern och är stabil på en mil i hyggligt tempo. Bör jag satsa på styrka eller löpning nu sista veckorna?

    Mitt mål med loppet är att komma runt och ha kul, att det ska vara njutbart hela vägen.

    [Svara]

  • Svara Madeleine 2 maj, 2014 at 09:33

    Jag ska springa Stockholm maraton för första gången nu i maj, har aldrig sprungit så långt innan. Jag skulle vilja veta när jag borde springa mitt sista långpass innan och annan träning, alltså hur många dagar innan bör man vila? Sedan tips på bra uppladdningsmat båda kvällen innan men också på morgonen.

    [Svara]

  • Svara Anna 2 maj, 2014 at 20:34

    Hej! Vill gärna ha svar på en fråga 🙂
    När behöver man mer än vätska under ett långpass? T.ex. efter 1 timme, vet de som har russin i fickan för att få mer energi. Det är ju förstås vad man känner man orkar, men vad klarar kroppen utan att ta skada? Tack på förhand, du motiverar!

    [Svara]

  • Svara Sara Björk 3 maj, 2014 at 10:27

    Önskar det hade varit idag, idag ska jag springa min första mil. Dock blir det intervaller, jag har inte hunnit bygga upp konditionen 🙂

    [Svara]

  • Svara Emelie 3 maj, 2014 at 20:20

    Hur man bör lägga upp sin träning de två sista dagarna innan lopp? Är det bäst att vila eller kan man träna ändå? Som ovanstående frågar börjar många lopp vid 12, hur rekommenderar du att matintaget set ut? Hur mycket påverkar maten man äter dagen innan?

    DU ÄR GRYM 🙂

    [Svara]

  • Svara Fanny 4 maj, 2014 at 16:51

    Hej!
    Jag ska springa ett lopp på en mil om lite nästan tre månader, undrar om det är realistiskt att försöka få ner sin tid från ungefär 1 h och 3 min till 35-40 minuter på den tiden samt hur man gör det?
    Tacksam för svar!

    [Svara]

  • Svara Andrea 8 maj, 2014 at 13:36

    Hej!
    Jag håller med föregående. Mat, vila och träning sista tiden innan loppet. Sen funderar jag på klädval, vid sol, vid regn. Huvudbonad? Glasögon? Osv.

    [Svara]

  • Lämna kommentar