Lofsan

Vad ska jag tänka på när jag börjar träna??

Hej Lofsan!

För mig är det en stor dag idag, jag ska gå min första gång till gymmet på drygt två år. Med hundra dåliga anledningar att ”slippa” har jag som mest kommit ut och joggat en halvtimme någon gång då och då, men nu är det ändring. Jag har laddat med nya träningskläder (som inte är för små, men som ska bli för stora) och taggats under hösten av alla dina inlägg och motiverande videos. Tidigare har jag haft god kondition och varit stark i kroppen, jag saknar det och längtar tillbaka.
Men nu behöver jag hjälp, hur många gånger i veckan bör man träna om man är helt på noll? Måste jag tänka på något speciellt? Jag har tänkt att blanda pass (spinning, core osv) med egen träning och har som mål att springa Midnattsloppet i sommar under 60 minuter och gå ner 20 kg (166 cm och vill väga 65 kg). I somras sprang jag Midnattsloppet på 1:08 otränad. Jag har lagt om kosten med många av dina tips, att utesluta socker har varit lättare än trott och jag har redan gått ner 3 kilo utan träning.
Slutligen, tack så mycket för alla tips och erfarenheter du delar med dig av! Du har lyckats motivera en till som verkligen försummat sin kropp att komma igång, det har ingen annan gjort hitintills.

Ha en bra dag!
Linnea

Tack Linnea för att du hör av dig och dina fina ord!

Att starta en satsning som du gör nu är starkt och modigt, jag är övertygad om att du klarar det.

Mina råd till dig är att gå ut lagom hårt. Börja med två träningspass i början, det är bättre att få längta lite till nästa träningspass än att starta för hårt och tröttna eller bli sjuk. När du kört 4-5 veckor kan du lägga till ett träningspass om du vill, snabba promenader är en bra aktivitet de dagar du inte är på gymmet. Jag tycker att du ska välja de träningsformer du tycker om, det finns så mycket att välja mellan så att göra träning som du inte tycker om ”bara för att” är onödigt. Ta hjälp av en instruktör på ditt gym som kan guida dig bland alla hantlar så att du känner dig trygg i gymmet. Variera din träning så mycket som möjligt, löpning i sig sliter på kroppen, speciellt knän och benhinnor, så att cykla är ett skonsamt alternativ att växla med.

Försök att äta protein till alla dina 4-5 måltider (protein kommer från såna som har ögon: mejeriprodukter, kött och linser/bönor) och var försiktig med kolhydrater senare på dagen så får du ännu bättre förutsättningar för att lyckas med dina mål.

Hör av dig om jag kan hjälpa till på något sätt!

Med vänlig hälsning,

Lovisa Sandström

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

Lämna kommentar