Lofsan svarar, Träning, Videobloggar

Vad är ett superset?

Ett superset är ett set/en omgång med två övningar på raken utan vila emellan. Om du kör tre övningar på raken kallas det triset. Man kan köra fyra eller fler övningar på raken också och då kallar man det en cirkel, så kallad cirkelträning. Ett superset kan bestå av två övningar för samma muskel till exempel bröstpress med hantlar och armhävningar för bröstmuskulaturen eller två övningar för olika muskler till exempel bicepscurl och tricepspress. Ett roligt sätt att bygga upp ett triset är att välja en underkroppsövning till exempel knäböj eller utfall, en överkroppsövning till exempel latsdrag, hantelrodd eller plankan och avsluta med en pulshöjare till exempel snabba step up på en högre bänk eller 1 minut löpning eller i roddmaskinen.

Syftet med att lägga upp träningen i superset eller triset är att tvinga musklerna att jobba hårdare pressa dem mer än vanligt. Eftersom du inte vilar mellan övningar höjs intensiteten och du får upp pulsen vilket ger en konditionsförbättring. Var noggrann med att hålla tekniken strikt genom alla övningarna så att du inte slarvar när du blir trött.

I klippet nedan kör jag ett superset bestående av en tung bicepscurl och en liggande hantelflyes. Är du gravid i vecka 20 eller mer bör du undvika övningar där du ligger på rygg och kör tunga övningar eftersom buktrycket blir stort. Vinkla upp ryggstödet några steg istället.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

7 Kommentarer

  • Svara Suzan 14 november, 2011 at 14:22

    Tydligt o bra med film! =)

    [Svara]

  • Svara Paulina 14 november, 2011 at 15:20

    Älskar superset och trisets! Sedan jag började köra det har jag sett resultat till skillnad från förr då jag körde en övning i taget och vilade för länge mellan seten. Men jag har en fråga.
    När jag kör bicepscurl med hantlar och en tyngre vikt känns det som att underarmarna jobbar mer än biceps, vad gör jag fel? Eller är jag för svag i handlederna? Tacksam för svar! Kram 🙂

    [Svara]

  • Svara hanna 14 november, 2011 at 17:26

    Hej! Jag har tänkt på en sak och det är: om man ex kör cirkel träning för hela kroppen ex 2gg v. Kan man också köra 2 gg i v andra dagar intervaller ex springa. För när man kör ex cirkel träning så får man ju upp flåset så tänkte om det vart förmycket. Just nu kör jag med kettlebells och det blir ju att man kör i ca 30 min som cirkel med lite vila imellan. Blir man starkare då eller ska man köra med vanliga vikter med vila mellan? Svårt att veta hur man lägger upp det bäst för att få en stark och smidig kropp =)

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Två cirkelträningspass och två intervallpass låter som ett bra upplägg. Tänk på att inte köra samma övningar hela tiden bara. Det beror ju på vad du har för mål. Om du vill bli allsidigt stark ska du träna allsidigt och varierat. Om du har ett mer specifikt mål tex en löpsträcka på tid bör du ha löpspecifika övningar också.

    [Svara]

  • Svara Anna 14 november, 2011 at 18:17

    Tusen tack för ett bra svar! Nu vet jag precis hur jag aka göra!

    [Svara]

    kockikocki Reply:

    raggi-diggi-daa

    [Svara]

  • Svara amy lee wedding dress 12 december, 2013 at 15:02

    Hello, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam responses? If so how do you protect against it, any plugin or anything you can recommend? I get so much lately it’s driving me insane so any support is very much appreciated.

    [Svara]

  • Lämna kommentar