Lofsan

Transportlöpning när den är som bäst

Okej, att springa till eller från jobbet eller skolan kan vara en win-win med att kunna slå ihop två flugor i en smäll, få en bra start eller ett grymt avslut på dagen och så vidare men att transportspringa till badstranden istället för att åka bil måste ju slå allt! 🙂

Min syster Agnes och jag hoppade ur bilen 12 km från den lilla orten Sövde och sprang i 5:00-tempo med pigga ben hela vägen fram till resten av gänget vid badbryggan. 5:00-tempo är min marschfart på distanser från halvmaran och uppåt när jag tävlar. Förra årets Lidingölopp startade riktigt bra med 20 km i 5:00 men sedan fick jag svårt att hålla farten lika hög sista milen med de tyngre backarna. Det ska bli spännande att se om jag lyckas bättre detta år. Att springa långa pass i det tempo jag vill kunna hålla på långa lopp har fungerat bra för mig som inte tränar löpning grenspecifikt utan mest för att jag tycker att det är roligt och för att jag vill ha en bra kondition och hög förbränning.

Vid badplatsen i Sövde hittade vi barnen ute i sjön, inga badkrukor där inte. Jag doppade mig till och med, med den uppvärmningen jag fick var 20 grader inga problem. Får jag välja är 24-25 mer humant. 🙂


Systrar prerunning.


Systrar meanwhilerunning.


Jag sprang mitt första distanspass i Merrell Vapour Glove. En aggressiv barfotasko med mockasin/sockiplast-känsla där till och med små stenar på asfalten känns genom sulan. Det är nyttigt för mig att springa lite längre pass på asfalt med barfotasko eftersom både min bäckenbotten och min bål tycker om ett mer smygande löpsteg.


Här mamma! Smultronrån!


Fota mig mamma! Påååås! Sixten älskar att ha baddräkt på sig. Denna är från Vossatassar.


Den svenska sommaren i ett nötskal; shorts och fodrad luvtröja samtidigt.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

6 Kommentarer

  • Svara saras träningsblogg 6 juli, 2013 at 07:23

    Åh vilken härlig löpning! Snabba ni är! Jag ska med springa lidingöloppet 🙂

    [Svara]

  • Svara johanna 6 juli, 2013 at 09:16

    Hur tänker du när du skriver att du inte tränar löpning grenspecifikt? För jag har fått intrycket av att du tränar löpning några gånger i veckan? Undrar bara hur du menar 🙂

    [Svara]

  • Svara Åsa 6 juli, 2013 at 09:54

    Hej Lofsan! Har läst här dagligen i ett par år nu och måste bara tacka för en helt fantastiskt inspirerande blogg! Har själv kommit igång med regelbunden träning sedan precis ett år tillbaka efter mitt andra barn med resultat som gjort mig både stolt och stark. Här på din blogg finner jag så mycket inspiration, bra tips och blir peppad att fortsätta, så ett stort tack till dig!

    Roligat att se att du semestrar runt några av mina bästa smultronställen som både Svarte och Sövdesjön. Vet inte hur välbekant du är med området och Österlen men nära Sövde ligger även Vombsjön som är riktigt fint och Snogeholmssjön med mysiga strövområden där även blåbärssnåren växer tätt. Bästa strandtipset är Knäbäckshusen som ligger mellan Simrishamn och Kivik, det är absolut Skånes finaste strand med träd som hänger ner längs strandkanten likt palmer, utomlandskänsla – har du aldrig varit där så rekommenderar jag det starkt!

    Ha en fortsatt härlig semester!

    [Svara]

  • Svara Löperskan 6 juli, 2013 at 19:51

    Hej! Tack för en fantastiskt inspirerande blogg!
    Jag skulle vilja önska ett önskeinlägg någon gång framöver om du vill. Jag har själv två barn och innan barnen löptränade jag mycket och hade drömmar om både Lidingölopp, Stockholm och New York marathon. Med första barnen fick jag en förlossningsskada och efter andra (och sista) barnet opererades jag för denna skada. Min läkare sa först aldrig mera löpning men jag har motbevisat och fått ”godkänt” på att löpträna. Kroppen verkar klara det trots allt. Dina bålövningar och styrekövnigar allmänt har varit till stor hjälp. Tack! Det jag skulle önska ett inlägg om är just lite kring detta med smygande lite mer skonsamt löpsteg och vad man i allmänhet kan tänka på om man vill löpträna men har lite svag bäckenbotten. Och då tänker jag inte på knipträning för det vet jag redan. Kniper mest i hela Sverige tror jag 🙂 Jag tänker mer på hur man kan lägga upp löppass och teknik och utrustning (skor) för att skona kroppen. Återigen supermycket tack för att du inspirerar!

    [Svara]

  • Svara Mariah 11 juli, 2013 at 17:37

    Men alltså!

    Jag har precis återfunnit din blogg, som jag läste senast för ett par år sedan – så härligt med all inspiration och all glädje du sprider! 🙂 Har läst de senaste dagarnas inlägg och det börjar kännas lite komiskt – vi verkar har varit på precis samma platser vid nästan exakt samma tidpunkter de senaste dagarna, du och jag. Sövde, Sandhammaren och nu Växjö – de två förstnämnda har jag aldrig besökt tidigare och det verkar inte vara standard för dig heller! Lustigt! Såg faktiskt två tjejer i liknande kläder på springtur när vi körde mellan Sandhammaren och Borrby camping på söndagen men då var det ju fel sträcka. 🙂

    Ha en fortsatt skön semester!

    [Svara]

    Mariah Reply:

    Och även Malmö, jag glömde den anhalten! 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar