Lofsan

Träningsvärk

Herregud, idag kommer jag att röra mig långsamt kan jag säga!
 
 Den här sommaren har jag styrketränat helt annorlunda mot hur jag brukar. För att optimera återhämtningen mellan mina löppass som både har blivit länge och tuffare ju bättre jag har blivit på att springa under sommaren har jag fokuserat på bara två övningar och ett styrkepass i veckan. Mina huvudövningar är marklyft och militärpress där jag stående pressar upp stången på raka armar.
 
 Jag kör 6-8 omgångar om 1-5 repetitioner på respektive övning med lång vila mellan. Riktigt tung styrketräning med andra ord. Denna typ av träning syftar till att bibehålla muskelmassa trots slitsamma löppass och ska hålla mig smärtfri och skadefri. Än så länge lyckas jag riktigt bra för igår gjorde jag det sista marklyftet på 107,5 kilo vilket är mer än dubbelt så mycket som jag väger. När jag började min marklyftsträning i oktober gjorde jag 5 repetitioner på 70 kilo och 1 repetition på 77,5 så min utveckling har varit spikrak i år.
 
 I går körde jag hela passet bara marklyft och idag har jag sådan träningsvärk att jag fasar för att lämna sängen. Ett löppass med 321-intervaller väntar senare i eftermiddag. Det blir spännande!
 
 


Sixten fick hissa flaggan igår kväll. Stolt kille!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

5 Kommentarer

  • Svara Mari 23 augusti, 2014 at 09:45

    Sjukt bra.

    [Svara]

  • Svara Annika 23 augusti, 2014 at 09:47

    Hej! Skulle du vilja dela med dig av ditt träningsupplägg för marklyft? Jag började på 50kg i höstas och hade som mål att lyfta 100 i samband med min 40-årsdag under tidig vår. Jag nådde bara 😉 90kg då och har koncentrerat mig på annan benträning sedan för att få mer styrka. Tack:-)!

    [Svara]

  • Svara Rund är också en form! 23 augusti, 2014 at 15:32

    Häftig utveckling!! 🙂
    Kram M

    [Svara]

  • Svara Ann-Sofi 23 augusti, 2014 at 17:10

    Jag har börjat med marklyft i våras, uppe i 87,5 kg nu, siktar på 100. Vad kör du med eller rekommenderar för grepp? Min pt sa att jag skulle köra med bägge handflator mot mig, men sist provade jag mixat grepp och stången flög upp. Mitt grepp är för svagt för att lyfta tyngre även om jag skulle orka mer.
    Kan du ge mig några tips på vägen?

    [Svara]

  • Svara Lovisa 24 augusti, 2014 at 08:29

    Lyckas du bibehålla din styrka med ett styrkepass i vecka, med då marklyft och militärpress?

    [Svara]

  • Lämna kommentar