Lofsan

Träningsvärk

Oh My God vad har har ont i armar, bröst, rygg och mage idag!

Vi var på Sats Regeringsgatan igår för att träna i ringarna och deras sköna chinsräcke som finns där. Jag har fått för mig att jag ska lära mig göra kipping pullups där man använder höften för att kicka sig upp i chins. Varför vet jag inte. Jag kan göra väldigt många vanliga strikta chins men det vore kul att kunna flera varianter. Hans garvar åt mig där jag hänger och sprattlar i stången. 🙂


[videofyme id=”870076″ width=”500″ height=”320″]

Det ser så lätt när crossfittjejerna gör typ 20 på raken medan jag har lite svårt att hitta rytmen och koppla ihop alla kroppsdelar framåt och bakåt.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

16 Kommentarer

  • Svara Malla 13 februari, 2013 at 10:27

    Jag har precis börjat lära mig såna kipping pullups men jag har kört med handflatorna från mig, trodde jag skule bryta armarna annars, men det där verkar ju funka – måste testa 🙂

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    För mig är det mycket lättare!

    [Svara]

  • Svara Camilla 13 februari, 2013 at 10:28

    Ser ju kalas ut!!
    Men om du vill göra som CrossFit tjejerna så skall du ha handryggen mot dig och inte handflatan. 🙂

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    För kippingen är det lättare för mig att hålla handflatorna bakåt, jag har inte rörligheten i axlarna att kunna kippa med handflatorna framåt.

    [Svara]

  • Svara Petra 13 februari, 2013 at 11:19

    Brukar sträcka ut benen när jag kommer upp, så jag kickar med dem. Sjukt svårt med timingen i början. Du har ju styrkan iaf 🙂

    [Svara]

  • Svara Mela 13 februari, 2013 at 11:39

    Alltså, måste bara fråga; I Sverige är det ju vanligt att man kallar det chins när man har handflatorna från sig – medans man i engelskan använder pull-ups = handryggar mot (och det som används inom crossfiten, oftast), chins = handflator mot. Inget är ju såklart rätt eller fel, men jag bara undrar vad du använder? Jag har alltid kunnat göra chins, allså med handflator mot, men även när jag var som starkast fick jag kämpa gärnet med pull-upsen. (Såklart en teknikgrej…)

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Innan begreppet crossfit började definiera och ”ta patent” på många övningar så fick jag lära mig (15 år sedan) att chins var med handflatan framåt och pullup handflatan bakåt. Jag tränar mest och oftast med handflatan framåt men mina axlar pallar inte att kippa med handflatan framåt.

    [Svara]

    Petra Reply:

    Pullup betyder ju ”dra upp”, så det är ganska naturligt att man kan använda det till båda greppen. Man använder det greppet som passar en bäst, jag använder båda greppen. Och kallar det pullups, för det är just det jag gör.

    [Svara]

    Mela Reply:

    Ah. Ja, det fick jag också – i Sverige. Men även utanför crossfiten så används ju pullups för handflatan framåt utomlands… Förvirrande. 🙂

    [Svara]

  • Svara Anna 13 februari, 2013 at 11:45

    Well, för en oinvigd såg det rätt bra ut … och de där tightsen, de är sjukt snygga!!

    [Svara]

  • Svara Sofia 13 februari, 2013 at 13:14

    Håll hur du vill, det får man göra i cf o på tävling oxå i de allra flesta falll, det är liksom skit samma. Prova hänga från dead hang position och sätt fart genom att pressa överkroppen fram och bak under stången och själva kipprörelsen kommer från höft och boll, inte genom att vifta på benen som de flesta gör. Jag brukar tänka ”skotta snö” med benen, alltså för höften och i förlängningen benen bakifrån och fram, höft o ben i främre läget när du är över med hakan i toppposition, så lär man även sig att lära ut på utbildningen! Kram

    [Svara]

  • Svara Carina 13 februari, 2013 at 14:08

    Sjukt stark!

    [Svara]

  • Svara Carro 13 februari, 2013 at 14:17

    Hej! Jag håller också på och övar på kipping pullups..Däremot så fick jag lära mig att hålla händerna åt andra hållet. Känns som du kan få till ett bättre ”gung” då?
    Eller du kanske har händerna så av en anledning? Ser jobbigare ut för själva kippingen bara. Bara en tanke :).

    [Svara]

  • Svara Mickis 13 februari, 2013 at 14:35

    Ett tips är att be någon flytta på lådan… Jag tappade greppet mitt i en kipp och kastade mig med full kraft ner i lådan under stången, aj aj! När det gäller kippingtekniken så fick jag in rytmen bäst när jag började köra med gummiband, då hittar man rätta gunget, när det sen sitter så är det bara att plocka bort gummibandet och köra på 🙂

    [Svara]

  • Svara Rund är också en form! 13 februari, 2013 at 20:56

    Jag har också sett crossfit-tränande köra den varianten. Jag har inte ens vågat försöka ”dingla/sprattla” än… Haha! Så heja dig! 🙂

    [Svara]

  • Svara Emma 17 februari, 2013 at 11:24

    Nu är jag inget proffs på att göra kippade pull-ups själv, men tycker mig se att du ska jobba mer med överkroppen.

    I min box får vi lära oss att själva gunget sitter i överkroppen/axlarna/armarna, och att det först och främst är de kroppsdelarna som ska få dig att gunga fram och tillbaka. Kroppen ska vara helt spänd (tänk hollow rock eller plankan) när du gör detta.

    När gunget sedan sitter ska du använda benen för att få upp överkroppen så att hakan hamnar ovanför stången. Det gör du genom att klippa till med höften. Det är endast det du ska använda benen till, de ska inte vara inblandade i själva gungandet 🙂

    Lycka till!

    [Svara]

  • Lämna kommentar