Lofsan

Träningshelg på Körunda tillsammans med Topphälsa

Vilken fantastisk solhelg det har varit runt om i landet. Bilderna på Facebook och instagram vittnar om många timmar utomhus och till och med några bad. Jag avslutade mitt långpass i fredags med ett dopp från bryggan ute på landet, uppfriskande men inte så behagligt dock. 🙂
 
 Efter att ha varit ledig i fredags så jobbade jag lördag och söndag ute På Körunda som ligger söder om Stockholm. Tidningen Topphälsa hade träningshelg och jag var på plats från lördag lunch till söndag lunch för att köra tre stycken löppass och en föreläsning för deltagarna.
 
 På lördagseftermiddagen startade jag med en praktisk workshop inriktad på löpteknik. Det var många som aldrig tränat på löpteknik specifikt så jag kände att jag kunde göra ett värdefullt arbete. Efter ett par timmar i kvällssolen med lite dryck och snacks och häng med några av gästerna så åt vi en jättefin middag på hotellets restaurang. Paolo Roberto är en av ägarna till Körunda så jag är inte förvånad att maten var så bra!
 
 Efter middagen så gjorde jag en föreläsning om (löp)träning för hälsa och prestation. Det är en väldigt rolig föreläsning att göra, om likheter och skillnader mellan att träna för att öka eller bibehålla hälsa eller ökad prestation.
 
 Efter en god natts sömn så startade vi redan klockan 07 med ett backträningspass. Jag hittade en jättefin backe som vi kunde springa upp och ner från båda hållen vid. Förutom mycket teknikfokus först så körde jag ett block med gruppen på 20 minuter där dom fick springa uppför, nedför på andra sidan, uppför igen och tillbaka till starten – där fick man välja mellan 0, 20, 40 och 60 sekunder vila innan man startade nästa löpintervall. Det var många som fick till riktigt fin teknik både uppför och nedför – superroligt att se!
 
 Som avslut på helgen körde vi det tredje och sista löppasset inriktat på korta intervaller: 3 block med 3 min löpning, 2 min löpning, 1 min löpning, alltid 30 sekunder vila mellan intervallerna och 2 min vila mellan blocken. Ett varierat och roligt pass som ger möjlighet att träna och vänja sig vid att bli trött, att träna på att hålla ett jämnt och högt tempo och att höja grundtempot som du känner dig bekväm vid på längre sikt.
 
 Det var ett intensivt men roligt dygn på Körunda och jag hoppas att deltagarna är nöjda med träningen och min coachning!
 
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Kommentar

  • Svara Jenny Johansson 9 maj, 2016 at 13:59

    Stort tack för mycket bra teknikpass. Mycket man kan ta till och sedan även bra övningar att ta med sig hem:)

    [Svara]

  • Lämna kommentar