Lofsan, Träning, Videobloggar

Träning med TRX

I går fick jag en kortare utbildning i TRX av min grymma PT-kollega Sofia på Sats Sickla. Hon coachade mig i min egen teknik och gav en bra övningsbas för mig att jobba med mina egna PT-kunder. Jag kan säga att mitt självförtroende fick sig en törn för herregud vad svårt det är att göra övningarna strikt och korrekt.

Fördelen med TRX är att du kan fästa dem varsomhelst. I dörren, ett träd, på gymmet och så vidare. Du tränar bålmuskulaturen på ett effektivt sätt och lyfter ”bara” din egen kropp. Du behöver inga hantlar eller skivstänger.

Googlar man TRX finns det ett oändligt antal övningar att göra men var uppmärksam på din teknik och ta hjälp av en PT som kan TRX om du känner dig osäker.

På filmen visar Sofia magdödaren ”Sågen” med en viktplatta på ryggen. Jag klarade den med nöd och näppe och inte i teknikfilmsnivå så PT-Björn hjälpte till att filma. I challenge you!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

5 Kommentarer

  • Svara Trillingnöten 23 februari, 2012 at 08:18

    Precis när jag söker på Tradera efter TRX för att kanske köpa 🙂 Vad tycker du om träningsformen? Är det värt att köpa ett TRX när man ska träna bara hemma? Är supersugen, men tycker att det är svårt att veta om det är bra träning?

    [Svara]

  • Svara Beatatjata 23 februari, 2012 at 09:09

    Kul! Har precis köpt TRX och vill gärna ha fler exempel på övningar eller hela pass. Än så länge bara kört intro-programmet som följer med i paketet, inte hunnit utforska mer än så.

    [Svara]

  • Svara LillaJag 23 februari, 2012 at 11:14

    Dom banden är grymma! Borde finnas på alla gym!

    [Svara]

  • Svara Emelie H 23 februari, 2012 at 13:41

    Va kul! Hoppas du blir omvänd nu då, kommer ihåg att du har dissat TRX innan (alltså inte som träningsform utan bara att du själv inte tyckte att det var så roligt!)!
    Får man passa på att fråga om övningar som är big no no under graviditet? Är i v 25 nu, har inga problem med foglossningar eller annat, men vill tex inte belasta bäckenbotten för mycket. Tränar hemma med crosstrainer, TRX, hantlar, balansboll, gummiband och kettlebells.
    Även gärna tips på övningar som skulle vara grymma att göra i det här delen av graviditeten mottages tacksamt! 🙂

    [Svara]

  • Svara Träna med TRX » Styrketräningsprogram - Nyheter på styrketräningsprogram 24 februari, 2012 at 10:43

    Träna med TRX…

    Det har kommit upp ett nytt tips på alternativ styrketräning. Nämligen hur du kan träna med en TRX. TRX är ett ganska nytt träningsredskap som involverar myc……

  • Lämna kommentar