Lofsan

Träna när man är gravid?

Jag jobbar tillsammans med tidningen Vi Föräldrar för att få fler kvinnor att träna när de är gravida. Det finns så många anledningar till att man ska träna när man är gravid, och uppfattningen om att det är för att man inte ska gå upp för mycket i vikt under graviditeten är den minst viktiga. Jag är mycket mer fascinerad och intresserad av hur gravidträning minskar behovet av bedövning under förlossningen och minskar risken för graviditetsdiabetes. Kvinnor som tränar under graviditeten upplever i större utsträckning andra kvinnor sina förlossningar som positiva. Så skit i viktuppgångsaspekten och träna för att du och din bebis ska må bra.
 
 Just nu finns Vi Föräldrar Gravid i butiken. I detta nummer fokuserar vi på rörlighetsträning för att minska graviditetsrelaterad bäckensmärta (också kallad foglossning), hur man undviker kramp i benen på natten och hur man lär sig slappna av när alla muskler känns spända. Starka Ida Halvarsson, blivande tvåbarnsmamma från Sundsvall visar övningarna. Min nästa artikel till Vi Föräldrar kommer strax före sommaren och vänder sig till er som vill träna tillsammans med en partner. Jag hojtar till när den är på G!


Jag älskar tights med hög midja som man kan vika ner. Perfekt både för mage innan, under och efter graviditet. Fotograf: Lina Adamo

Previous Post Next Post

You Might Also Like

3 Kommentarer

  • Svara Moa 21 mars, 2014 at 09:02

    Vad bra med en artikel om träning under graviditet, precis vad jag behöver just nu! Jag tycker det är lite svårt att veta vad jag ska göra allrahelst när jag får så ont i ligamenten efter jag tex kört crosstrainer, spinning eller joggat. Överallt står det att det enda rätta när man får ont i ligamenten är att VILA. Jag köper inte riktigt det utan tror att det säkert finns något man kan göra som inte belastar ligamenten på samma sätt. Jag vill inte vila, jag vill röra på mig och må bra, jag vet bara inte hur. Det skulle vara så tråkigt att bara lägga sig ner och ge upp.

    [Svara]

  • Svara Emma 21 mars, 2014 at 14:40

    Jag tränade body pump och styrka till v.36 och under hela graviditeten gick jag varje dag (till och med samma dag som min dotter kom!). Tränade spinning till v.25 ca sedan funkade det inte längre. Jag gick upp 25 kilo utan att äta annorlunda än annars… Under förlossningen behövde jag inte mycket smärtlindring och upplevde det positivt!
    Nu är min tjej 5 månader och jag har tappat mina 25 kilo och lite till 🙂
    Slutsats: träna för ditt och bebisens välmående! Bry dig inte om hur många kilon du går upp för det går du ner efter förlossningen 🙂

    [Svara]

  • Svara Em - mamma på NZ 22 mars, 2014 at 15:50

    Jag kan bara instämma, träningen betydde så himla mycket för mej under mina två graviditeter. Den gav mej egentid, möjlighet att slappna av och rensa tankarna, jag fick energi och diverse gravidkrämpor som tex ont i ryggen minskade och jag kände mej även mentalt starkare. Jag fokuserade extra mycket på att stärka baksidan av kroppen, precis som du rekommenderar 🙂 Första vändan blev ett planerat snitt pga att min lille grabb låg i säte men andra gången födde jag nästan helt utan smärtlindring (bara lustgas) och vem vet, kanske har jag träningen att tacka litegrann för det?
    För att inte tala om återhämtningen, när du hållt igång hela graviditeten är det så mycket lättare att komma tillbaka igen. Du har inte alls lika lång väg att gå som om när du kastar in (tänings-)handduken helt och ligger på sofflocket och käkar B&J i 9 månader med inställningen ”jag är ju faktiskt gravid, nu har jag chansen att äta vad jag vill/göra ingenting”. Självklart ska allt vara med måtta, det är ju lika sorgligt när det blir åt andra hållet – tjejer som är helt fixerade vid att behålla sina muskler och vill visa att man minsann kan springa marathon och lyfta tyngdlyftning även som (hög-)gravid. Det är knappast bra det heller! Gillar att du står för ett så sunt ideal Lofsan, ser fram emot att fortsätta följa dej – du gör ett grymt jobb!

    [Svara]

  • Lämna kommentar