Lofsan

Träna cykling & vinnare i Smartcyklar-tävlingen

Inlägg i samarbete med Smartcyklar.se

Det är smart att träna varierat, bland annat för att bibehålla motivation och glädje i träningen, men också för att minska risken för skador. Många som löptränar mycket skulle må bra av att även testa cykling som motionsform. Cykling belastar inte ben och leder på samma sätt som löpning, vilket kan vara bra om man t ex har en historik av onda knän. Det är givetvis en bra motionsform för alla som vill förbättra sin kondition och fungerar bra även för högintensiv intervallträning. Cykelpass behöver inte vara flera timmar långa. Och många har också upptäckt att byta till cykel är ett fiffigt sätt att få till den regelbundna vardagsmotionen i samband med resor till och från jobbet. I Stockholm är det uppåt 100 000 personer som cyklar till och från jobbet varje dag. – Kul!

Själv gillar jag också andra typer av fördelar med vardagscykling, som t ex miljöaspekten och att man effektivt kommer exakt dit man ska utan att behöva leta p-platser osv. Tänk på säkerheten bara och se till att ha bra grejer som går att lita på.

Jag och Smartcyklar har ju haft en tävling, där bästa cykeltipset för motivation till att cykla mer skulle koras. Vinnaren är nu utsedd och det är (efter långt och noggrant betänkande) Moa! Tipset från Moa är:

Vad som skapar motivation till att cykla är såklart olika för alla, sedan jag började cykla fram och tillbaka till och från jobbet har jag märkt hur mycket piggare jag blir och hur mycket mer energi jag får att sprida till människor runtomkring mig. Har du ännu inte upptäckt hur energigivande och avkopplande cyklingen är kan du tänka på de eftertraktade ekonomiska och hälsorelaterade vinsterna.

1. Ett busskort i Stockholm kostar ca 800 kr/månad, genom att byta ut trånga bussar, pendeltåg och tunnelbanor under 8 månader av året (inte ens jag cyklar dec-mars ) kan du spara upp till 6500 kr varje år!! Då kan du istället unna dig många goda middagar, massage, pt-timmar eller annan härlig vardagslyx.

2. Har du ca 30 min cykelväg till jobbet innebär det över 200 timmars extra motion varje år, det skulle inte jag lyckas komma upp i genom extra träningspass.

Mina tips på motivationshöjare är alltså att du blir gladare och piggare i vardagen, sparar massor av pengar som du kan lägga på annat kul och får massor av hälsovinster genom den automatiskt ökade vardagsmotionen. Så ut och cykla!

Mina bästa cykeltips:
1. Försök hitta mindre trafikerade vägar eller cykelvägar, då kan du koncentrera dig på att njuta ännu mer.
2. Utrusta cykeln (som inte behöver vara en värstingcykel) med bra lampor, reflexer och ringklocka.
3. Le mot andra cyklister och fotgängare du möter, sprid glädje helt enkelt .
4. Tänk säkerhet framför fart, visa hänsyn om det är trånga passager.
5. Visa tydligt andra cyklister, bilister och fotgängare när du ska stanna eller svänga.
6. Gör cyklingen till en daglig vana och ta det lugnare en dag om benen är trötta.

Det blev ett långt inlägg om motivationshöjare och tips, så kan det bli när man är sjuk och hemma från jobbet, hoppas att ni orkat läsa och blir ännu mer sugna på att cykla. När min förkylning är övervunnen ska jag ge mig ut igen!

Tack för bra tips och stort grattis Moa (du kommer att få ett mail)!

Kom ihåg att du har 16% rabatt på alla cyklar på www.smartcyklar.se om du uppger koden LOFSANSMART i samband med beställning. (Du får också 2% extra rabatt på de cyklar som redan är rabatterade.) Så in och kika på Smartcyklars hemsida och välj din favorit.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Kommentar

  • Svara Köksblandare rostfri 28 september, 2016 at 15:02

    Cykla är kul 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar