Lofsan

Tips på mellanmål

Vi har dragit igång vår 10-veckors challenge i facebookgruppen nu och det råder full aktivitet där träningstips, mattips och massa hejarop sprids vilt, så inspirerande! Bli medlem du  också, oavsett om du satsar eller inte, alla är välkomna!

Jag efterfrågade i gruppen tips på mellanmål, med villkoret att det måste innehålla protein. För det är faktiskt det viktigaste när man äter: varje måltid bör innehålla minst en proteinkälla oavsett om det är frukost, lunch, middag eller mellanmål. Frukt är inte en proteinkälla. Inte heller en skiva bröd, om man inte har några skivor kalkon eller mager ost på. 

Här är tips från tjejerna som är med i challengen, vanliga och ovanliga mammor som delar med sig. Jag har självklart noggrant granskat och godkänt alla förslag. 😉

  •  Keso och avokado på knäckebröd.
  •  Kokta ägg tycker jag är ett enkelt mellanmål
  • Keso, några mandlar, torkade bär och toppat med krossade linfrön!
  • Lättkesella med halvtinade hallon och några mandlar.
  • Knäcke med ägg och avokado är en favorit här hemma.
  • Keso, äpple i bitar, massor med kanel och några mandlar/nötter.
  • Smoothie gjord på kesella, proteinpulver, frysta bär, vatten, och lite sukrin. Släng i allt i en mixer. Toppa med valnötter.
  • Naturell youghurt med äpple och massa kanel!
  • Tonfisk på burk blandat med keso och rödlök. Låt stå och dra ett tag för bästa smak.
  • Ägg, avokado eller keso är favoriten här. Men ett lite efterrättsliknande smarrigt mellanmål är turkisk yoghurt, melon, honung och pistagenötter.
  • Omelett med alla tänkbara fyllningar
  • Makrill på knäckebröd.
  • Ägg på knäckebröd.
  • Lättkesella med massor utav tinade hallon!
    Kesella med blåbär, hallon, solrosfrön och linfrön!
  • Lättkesella blandat med minikeso och en skvätt fun-light + några cashewnötter till, mums!
  • Coltingpannkakor, så rackans goda. Bara 5 st ägg, en banan och ca 2 msk jordnötsmör (ekologiskt utan socker och skräp, bara mosade jordnötter). Kör allt med elvips, mixer eller vad ni nu har. Stek sedan som vanligt. Goda som dom är, men ännu godare med tex en klick keso och ex hallon. Blir ca 4-5 st beroende på hur stora man gör. Perfekt att sen ha några i kylen. Min dotter (20 mån) gillar dom också.

Vad ska jag fylla på listan med tycker du?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Kommentar

  • Svara Tove Kungsholmen 30 december, 2011 at 22:34

    Blev tipsad av en av mina bästa kompisar (som dessutom är din f.d. granne) om din blogg och jag kommer säkert tillbaka. Gick även in på FB-gruppen men den är ju stängd för icke medlemmar så alltså får man ingen info om vad den går ut på, lite synd.

    Gott nytt år! 🙂

    [Svara]

  • Lämna kommentar