Lofsan

Tankar om strategi, struktur och återhämtning

Efter halvmaran som jag sprang i lördags så har jag tagit det väldigt lugnt med träningen. En av mina starkaste sidor är att jag är duktig på att sätta strategier och planera för att optimera ett träningsupplägg. Det gäller både för min egen träning och i min PT-roll. Det är framtagandet av en strategi som gör att kroppen kan återhämta sig och att hjärnan känner en bra balans med träning och resten av livet för mig. Jag är inte rädd för att vila och planerar alltid vila i förebyggande syfte, inte när jag redan känner mig sliten. Självklart periodiserar jag min träning och vissa perioder är syftet att träna ner kroppen så att jag blir riktigt sliten, men det för jag bara när jag har de rätta förutsättningarna, allra helst under semester.
 
 Så med en halvmara i tävlingsfart i lördags fokuserade jag på aktiv återhämtning i söndags med prehabiliterande träning tillsammans med min sjukgymnast Louise. Måndag och tisdag hade jag fullt på gymmet och några riktigt stora mentala utmaningar så då passade det perfekt att vila kroppen helt medan hjärnan får slita.
 
 I dag onsdag körde jag mitt styrketräningsupplägg jag följer sedan i november med tung styrka, 5 repetitioner per omgång och faktiskt bara två övningar. Idag körde jag marklyft och militärpress/axelpress och på fredag kör jag veckans andra styrkepass; knäböj och bänkpress.
 
 Imorgon bitti ska jag springa långa intervaller, 1 kilometer styck. Veckans stora utmaning sker i helgen när Ida och jag ska träna mountainbike och stavlöpning i Hammarbybacken inför vår multisporttävling i Åre. Helt klart långt utanför min bekvämlighetszon!
 
 Kontentan med detta blogginlägg är: var noggrann och strategisk när ni planerar er träning. Ibland är det inte det kortsiktiga genomförandet som är det viktiga utan kvaliteten på strukturen. Lägg upp en plan som hjälper er mot målet, inte det som passar bäst för dagen. Och kom ihåg att ju hårdare vardagen prövar er, desto viktigare är det att träningen balanserar istället för att utmana.
 


Jag sprang halvmara i ett par, för säsongen, nya Merrell-skor. Den heter Allout Fuse och är en tunn greppsäker sko som utmanar löpsteget. Jag rekommenderar den till de som inte är i behov av hålfotsstöd och som är van att springa på hårt underlag. Det är inte en nybörjarsko. Min ambition är att köra Åre Extreme i skon men jag behöver testa den lite mer i svår terräng först.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

3 Kommentarer

  • Svara Sophia 30 april, 2014 at 21:48

    Tänkvärt, speciellt för mig!

    [Svara]

  • Svara Karin 1 maj, 2014 at 17:00

    Åh, det låter så klokt och bra! Känner mig verkligen träffad. Det där är svårt tycker jag. Svårt att ändra på sina rutiner. Från att ha tävlat på elitnivå fram till 2010 till att bli mamma till tre underbara barn. Det är en stor omställning och problemet är att jag fortfarande tränar som jag gjorde när jag bara hade mig själv att tänka på. Kroppen känns sliten emellanåt och jag drar på mig alla infektioner som äldsta sonen tar hem från dagis. Borde strukturera om träningen, men vet inte riktigt hur.

    [Svara]

  • Svara Linnea 1 maj, 2014 at 19:33

    Hej Lovisa!
    Jag har sett din löparskola samt läst boken ”born to run” där de förespråkar att springa ”på tårna”. Att man får dämpningen på framsidan av foten istället för hälen. Jag har testat denna körstilen och upplever att jag får ont i vaderna, de blir extra trötta liksom. Skall man fortsätta trots smärtan? Jag tänker att det bara är en trötthetssmärta om du förstår vad jag menar 🙂 kram

    [Svara]

  • Lämna kommentar