Lofsan

Tankar om semesterträning

Eftersom mina vardagar är väldigt intensiva med tidiga morgnar, ofta är jag redan vid 06 på jobbet för att träffa kunder och förbereda dagen så har jag svårt att få till bra träningsrutiner. Hämta barn, handla, städa, laga mat, skjutsa, vi alla kämpar med att få ihop dagarna och någonstans däremellan vill nog nästan alla få till lite tid för träning.

Jag skulle vilja träna 5 pass i veckan, året om, men verkligheten är snarare oftare 3-4 pass. När jag är ledig, till exempel på helger och semestern så fokuserar jag extra på att få upp träningen till den nivå jag egentligen vill ha den. Då är det bara jag som styr min egen tid och det finns inga ursäkter, bara orsaker till att träningen inte blir av.

Denna sommar är jag ledig 7 veckor tillsammans med barnen och mitt mål är att få till 5 träningspass per vecka och 5 promenader per vecka under denna period. Det är inga höga mål för mig men målsättningen är att sänka tröskeln till träning och ge 20 minuter träning ute i trädgården det värde passet faktiskt förtjänar.

De första två veckorna har jag lyckats med mitt mål och denna tredje vecka ser mycket bra ut den också. Mitt hemliga mentala knep är att tänka:

Vad ska jag träna i dag och när ska jag göra det?

Istället för:

Ska jag träna idag? Orkar jag träna idag?

Det är normalt och helt okej att känna att man inte får till träningen i vardagen men under semestern får du nog mer se undanflykterna som dåliga ursäkter än orsaker. Det är din semester och dina 24 timmar. 30 minuter träning är 2% av ditt dygn. 🙂


När vi kom hem från stranden häromdagen passade jag på att köra 8 stycken tabataövningar för bålen ute i trädgården, jag ska ändå duscha av mig sanden, saltet och svetten innan middagen så tröskeln var så låg den kan bli. After beach med läsk och chips i kvällssolen smakade extra gott sen kan jag lova.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

7 Kommentarer

  • Svara kim robertsson 11 juli, 2013 at 17:13

    Å dem tabataövningarna för bålen hade jag kastat mej över 😛
    filmsnutt ??? B-)

    [Svara]

  • Svara Jen 11 juli, 2013 at 21:56

    Jag me:)!!!

    [Svara]

  • Svara Helena 11 juli, 2013 at 22:02

    För mig innebär semester ett pass/dag :-). Så lättillgängligt liksom…
    Det där med att byta boende med varandra låter grymt bra!! Ngt jag def ska fundera på till nästa sommar.
    Ha en fortsatt bra semester.
    /Helena V

    [Svara]

  • Svara Saras Träningblogg 12 juli, 2013 at 08:34

    Semester träning är toppen 🙂 Dessutom som du skriver så smakar de extra gott att kunna unna sig lite göttigt sen 😉

    [Svara]

  • Svara Anonym 12 juli, 2013 at 09:46

    Håller med om semester träning, jag försöker göra något
    Varje dag även om det kan vara en pw när barnen lagt sig. Har aldrig förstått
    Allas kommentarer att på semestern ska du väl inte träna? För mig är det lika viktigt
    Som att borsta tänderna;) själv besökte jag det lokala semester gymmet här och testade fort- gjort pass, super bra!

    [Svara]

  • Svara annah 16 juli, 2013 at 16:18

    Ja, det är perfekt att träna nu på semestern. Lite svårt dagar när man är på resande fot, men jag har oftast lyckats få till iaf en promenad dessa dagar också. number5challenge är verkligen toppen. planerar tiden mycket bättre och nu känns det rutin med promenad och träning. Tror jag gjort några fler pass per vecka tom =)

    Du är sådan grym inspiration!

    [Svara]

  • Svara Nellie 17 juli, 2013 at 21:40

    Duschtricket är bra, även dagar då man inte är säker på om man behöver/ska duscha eller ej. Ett par övningar så svetten lackar så behöver man ju inte fundera på det mer. 🙂 Superbra med video-övningar och pass!

    [Svara]

  • Lämna kommentar