Lofsan

Tankar om min träning

Jag har funderat under de två senaste veckorna på min konditionsträning, optimala löpträningsupplägg och så vidare. Jag tycker att man ska vara försiktig med att göra undantagen till regel men jag har dragit några slutsatser från hur min träning ser ut kopplat till de resultat jag får. Utan att avslöja för mycket från kommande TV-program där jag är med och tävlar i vinter (ja, ni vet vilket TV-program det är) så kan jag i alla fall skriva att jag är en av få tjejer som kan vara stark, snabb och uthållig samtidigt. Jag kan göra 27 chins, ha magrutor, springa en halvmara på 1.42 och springa Lidingöloppet på 2.37 utan att egentligen specialisera mig mer än de sista veckorna inför varje utmaning. Jag menar inte alla kan vara bäst på allt jämt men JAG kan vara väldigt duktig på många saker genom mina träningsupplägg. Jag prioriterar att vara allsidigt tränad där jag både är nöjd visuellt och estetiskt med min kropp samtidigt som jag kan prestera fysiskt och tävlingsmässigt med min kropp.

Jag har varit noggrann med att fokusera 100% just inför mina stora tävlingar men däremellan är jag bred i min träning. Jag springer intervaller upp till 20 minuter, jag kör styrketräning med stora pulsskillnader och komplexa övningar med många muskelgrupper engagerade.

För mig är det inte målet i sig som är målet utan vägen dit. Det är en fin balansgång att ligga högt i träningsmängd, äta kvalitativ mat och kunna prestera socialt. Varje dag blir en avvägning och än så länge så känner jag att just ”mitt recept” för att kunna prestera riktigt på många arenor fungerar väldigt framgångsrikt. Som sagt, jag ska inte göra mig själv till regel när jag kanske är ett undantag men så länge det finns just ett undantag så kanske det finns fler. Kanske är det just du som också kan hitta ett upplägg där du lyckas prestera både i träning, tävling, utseendemässig och på många arenor samtidigt. Alla kan inte vara bäst på allt jämt men man kan bli riktigt bra på många saker. OM man är beredd att satsa och prioritera. Jämt.


Fotograf: helt fantastiskaJonna Jansdotter Svensson som skickade bilder från Lidingöloppet, grym!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

18 Kommentarer

  • Svara Frida - Militärmamman 1 oktober, 2012 at 10:24

    Du är helt otrolig! Jag är så himla imponerad av det du just skriver, att du kan vara liksom Allt! Och som du inspirerar!!

    Mitt mål sedan förlossningen med mitt andra barn har varit och är att gå ner mina 30 kg som jag gick upp. Jag har nu knappt 7 mån senare endsat 1,5 kg kvar. Jag är övertygad om att det är ditt allsidiga träningsupplägg som gjort det möjligt för mig. Jag är ju ett stort fan sedan länge, you know, och har lagt upp min träning utifrån vad du förespråkar med just allsidighet. Det har fungerat fantastiskt bra för mig och även fast jag inte tävlat ännu så känner jag mig så himla mycket starkare i hela kroppen! Jag har inte tränat på t ex armhävningar men när jag testade för ett tag sedan klarade jag 15 fler på tå än jag någonsin gjort, och det ser jag som ett resultat på mycket bra allsidig träning.

    Tusen tack för allt du ger! Du är så GRYM!!

    [Svara]

  • Svara Angelica 1 oktober, 2012 at 10:47

    Du är grym! Får sån jättemotivation av dig!

    Jag är jättenyfiken på ditt val av byte av barnvagn från Dueten till Donkeyn igen? Just trots att Sixten är 3 år och så, för jag är själv i valet och kvalet om jag ska byta min Babytravel syskonvagn som jag är sååå missnöjd med till antingen Dueten eller Donkeyn. Store sonen är 3 år och 4 mån och lille är 8 mån, men min stora kille åker trots allt en del vagn fortfarande faktiskt och speciellt nu när det är sämre väder så brukar han vilja åka och om vi går långt.
    Men som sagt ett inlägg med dina tankar krig vagnbytet hade varit så uppskattat! =)

    Kram!

    [Svara]

  • Svara Helena S 1 oktober, 2012 at 10:54

    Jag känner igen mig i ditt resonemang. Jag har alltid strävat efter att vara ”mitt bästa jag”, oavsett om det gäller tränings-tävlingsutmaningar, socialt, familiärt, skola/jobb, et.c. Det kräver, som du skriver, att man måste prioritera, jämt. Och planera! Inte minst för att få till sömnen någorlunda. ”Den utsövde är sällan pessimistisk” som Nisse Simonsson sa en gång. Det där med prioritering är inte alltid enkelt…! När jag var yngre ville jag göra allt samtidigt och gärna vara bäst på allt men nu har jag insett att jag måste välja vad som är viktigast under olika perioder och satsa 100 % på det för att inte bli sönderstressad. Att hålla över tid, att hitta en balans i livet som man trivs med. Lättare sagt än gjort och en ständigt strävan/balansgång, så tänker jag också…! Att stanna upp och reflektera då och då såsom du gör är nog nödvändigt för att utvecklas. Jag ser det som att du verkligen tar vara på varje dag, eftersom du gör medvetna val, hela tiden, oavsett om det gäller träning, jobb, familjetid eller något annat. Och om det inte blir som du tänkt dig (vilket ofta sker såklart!) är du inte sen att tänka om och agera därefter. Jag tror på ditt recept till ett hälsosamt och lyckligt liv! 🙂

    Jag sprang också Lidingöloppet i lördags, för tredje gången. Slog mina tidigare tider med ca 15 min och kom i mål till min sambo, min syster, mitt bonusbarn och min sex månder gamla son på tiden 2.40.02. Stolt och lycklig! 🙂 Försökte efteråt att förstå hur det kunde komma sig att jag sprang så pass fort trots mindre träning, förlossning, osv. Tror att det till stor del var inställningen, jag hade längtat så mycket efter att kunna springa på det viset igen…! Nästa gång ska jag satsa på silvermedaljen jag också! 🙂

    Tack för en grymt positiv och inspirerande blogg!

    [Svara]

  • Svara Malin 1 oktober, 2012 at 10:56

    Kan inte annat än att hålla med ovanstående. Du är otroligt generös som bjuder på din kunskap. Dina träningsupplägg har också fått mig att komma dit jag är idag och framför allt inspirerar du till att det är roligt! Det ska du ha en stor eloge för! Även fast jag tränar ensam i min lilla kammare så har starten av din facebookgrupp gett en otrorligt bredd på träningspolare, utan att jag träffat någon av dem live ännu. Kanske ett framtida event där alla kan ses, det vore nåt det!

    [Svara]

  • Svara Helena S 1 oktober, 2012 at 11:07

    Jag känner igen mig i ditt resonemang. Jag har alltid strävat efter att vara ”mitt bästa jag”, oavsett om det gäller tränings-/tävlingsutmaningar, socialt, familiärt, skola/jobb, et.c. Det kräver, som du skriver, att man måste prioritera, jämt. Och planera! Inte minst för att få till sömnen någorlunda. ”Den utsövde är sällan pessimistisk” som Nisse Simonsson sa en gång. Det där med prioritering är inte alltid enkelt…! När jag var yngre ville jag göra allt samtidigt och gärna vara bäst på allt men nu har jag insett att jag måste välja vad som är viktigast under olika perioder och satsa 100 % på det för att inte bli sönderstressad. Att hålla över tid, att hitta en balans i livet som man trivs med. Lättare sagt än gjort och en ständigt strävan/balansgång, så tänker jag också…! Att stanna upp och reflektera då och då såsom du gör är nog nödvändigt för att utvecklas. Jag ser det som att du verkligen tar vara på varje dag, eftersom du gör medvetna val, hela tiden, oavsett om det gäller träning, jobb, familjetid eller något annat. Och om det inte blir som du tänkt dig (vilket ofta sker såklart!) är du inte sen att tänka om och agera därefter. Jag tror på ditt recept till ett hälsosamt och lyckligt liv! 🙂

    Jag sprang också Lidingöloppet i lördags, för tredje gången. Slog mina tidigare tider med ca 15 min och kom i mål till min sambo, min syster, mitt bonusbarn och min sex månder gamla son på tiden 2.40.02. Stolt och lycklig! 🙂 Försökte efteråt att förstå hur det kunde komma sig att jag sprang så pass fort trots mindre träning, förlossning, osv. Tror att det till stor del var inställningen, jag hade längtat så mycket efter att kunna springa på det viset igen…! Nästa gång ska jag satsa på silvermedaljen, jag också!

    Tack för en grymt positiv och inspirerande blogg!

    [Svara]

  • Svara Sofia - ett bättre du 1 oktober, 2012 at 11:13

    Grymma du! Inspiration till massor. Och fantastiskt kul att du har hittat ett träningsupplägg som passar dig bra.

    [Svara]

  • Svara Anna 1 oktober, 2012 at 12:35

    Du är min idol! Är så grymt imponerad av dig, dina prestationer och ditt fokus. Dessutom verkar du va en så trevlig person, önskar jag bodde i Stockholm och fick ta del av din positiva energi genom träningsklasser!

    [Svara]

  • Svara Hanna N 1 oktober, 2012 at 12:36

    Jag blir så inspirerad av dig !! Så jäkla grym du är ! 🙂 Jag kämpar på för fullt att komma tillbaka i den form jag strävar efter ( lillakillen är nu 6 månader) Kilona har jag nästan gått ned alla men jag vill bli mitt bästa jag och jag är långt ifrån nöjd än 🙂 Jag vill också bli så allsidig jag kan så jag varvar löpning ( men har lite problem med läckage än fast jag kniper mycket och ofta 🙁 ) med styrketräning.
    Tusen tack för all hjälp och all den inspiration du ger !

    [Svara]

  • Svara Jonna 1 oktober, 2012 at 13:18

    Vilken inspirerande text, där mina bilder passade in ypperligt ju! Du ser nämligen så väldigt fokuserad ut på bild nr 2, precis känslan denna ”krönika” också lyser av… Din bredd inom träning är ytterst imponerande och kan du så kan andra säkerligen…. man måste åtminstone försöka! Eftersom att jag själv jobbar på att både bli stark och muskulös men även ”framgångsrik” i löparspåret inspirerar du oerhört, då en del andra profiler inom träningssverige säger att det inte är möjligt med goda resultat inom båda grenarna samtidigt.

    [Svara]

  • Svara Anna Margareta 1 oktober, 2012 at 13:40

    Mycket bra inlägg. Äntligen ett inlägg om att man inte behöver tokstyrka för att bli fit eller springa järnet för att bli snabb. Stort grattis till dina fina tider!

    [Svara]

  • Svara Jenny 1 oktober, 2012 at 17:06

    Jag är precis som ovanstående otroligt imponerad av din disciplin och inställning men kan inte låta bli att vara nyfiken på om du någonsin bara ÄR? Tänker bland annat på hur du ”tog dig an” veckan då du var ensam med barnen, och att du skriver ”prestera socialt” (vilket kanske bara är en formulering, men ändå). Finns det något i ditt liv som inte handlar om prestation? Stunder då du helt kan koppla av och bara vara, utan att planera, värdera eller prestera?

    PS. Det är inte menat som någon kritik, är bara nyfiken eftersom du aldrig nämner såna tillfällen.

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Ooooja! Men sååå intressanta blogginlägg om dom dagarna blir det inte. Jag tycker att det är roligare att blogga om de dagar där det händer lite mer.

    /Hon som sovit på soffan en timme medan barnen tittade på film.

    [Svara]

    Jenny Reply:

    Hihi, jag fick svar på min fråga och mer därtill i ditt nästa inlägg. 🙂 Hoppas du inte tog illa upp för det var absolut inte min avsikt.

    [Svara]

  • Svara uppochhoppa 1 oktober, 2012 at 17:31

    Fantastiskt härligt att du lyckas så brett och med spets. Självklart har du en fördel i att du jobbar med träning – men resultaten är ändå och oavsett grymma. Du är en fin förebild!

    [Svara]

  • Svara Linda S 1 oktober, 2012 at 18:01

    Otroligt inspirerande! Jag har i min träning ibland svårt att bestämma mig. Jag älskar ju att löpa men samtidigt vill jag styrketräna för att bygga snygga muskler. Jag har i min veckoplanering svårt att bestämma vad jag ska lägga krutet på. Som det ser ut nu har den varit allsidig med mycket blandning, vilket jag har fått resultat av som jag bara kunde drömma om för 9 månader sedan. Du är en stor inspirationskälla och tack vare dig har jag kommit en bra bit på min väg…

    [Svara]

  • Svara Johanna 1 oktober, 2012 at 20:51

    Du är så otroligt klok kvinna! En stor förebild!

    [Svara]

  • Svara Helene 1 oktober, 2012 at 21:44

    Jag gillar verkligen ditt sätt att se på träning och jag tycker du är grym. Sen jag fick min dotter i januari har jag tränat mer allsidigt än vad jag gjort tidigare och det är häftigt att se att det funkar så bra. Innan graviditet och bf körde jag mer specifik löpträning och det var ganska häftigt att uppleva att det gick så bra på Lidingö (15km) i lördags fast jag inte sprungit spec mycket alls om man jämför med tidigare år. Tack för alla inspirerande tips och råd! Jag har, precis som så många andra, blivit lite Lofsan-beroende 🙂

    [Svara]

  • Svara Pernillaheterjag 2 oktober, 2012 at 22:30

    Tänkte bara lägga till en sak till ett redan bra inlägg… Nämligen att man tränar för att bli/vara den absolut bästa versionen av sig själv. Så tänker iallafall jag i min träning… Att när jag fyller 40år om ett halvår, då ska jag vara precis så bra, stark och ”snygg” som jag kan och faktiskt sliter för att vara…

    [Svara]

  • Lämna kommentar