Lofsan

Tankar om coreträning

Det här filmklippet där jag berättar om coremuskulaturen och hur den fungerar har jag visat förut men jag har fått många nya läsare sedan dess så jag lägger upp den igen. Alla människor behöver en stark coremuskulatur, särskilt om du håller på med en konditionsidrott eller vill få en starkare bål eller kanske en plattare mage.

Det är inte situps du ska göra.

[videofyme id=”648307″ width=”500″ height=”320″]

Previous Post Next Post

You Might Also Like

10 Kommentarer

  • Svara Lotta 8 januari, 2013 at 17:01

    Tack, underbara, snälla du! Du är min Gud 😉
    Följer dej varje dag och vet inte hur jag skulle klara mej utan. Jag blir så motiverad av dej!
    Är på väg mot toppform efter graviditet och det känns så skönt att få en massa kunskap av dej.
    Mvh Lotta

    [Svara]

  • Svara Pernilla 8 januari, 2013 at 19:19

    Tack för den lilla lektionen! Jag kikade i din ”övningsbank” och hittade en riktigt bra och kul övning, och det var den ”explosiva magövningen”. Känns idag, kan jag säga. 🙂
    Håller med ”Lotta”, man blir riktigt motiverad och inspirerad av dig och man får den där lilla sparken i arslet som man ibland behöver. 😉

    [Svara]

  • Svara Åsa 8 januari, 2013 at 20:35

    Liknelsen med en ballong var suverän, nu ska man bara få till det med andning och bäckenet:).
    Jag hade dig som PT för några år sedan när du jobbade på Sats i sickla (tror det var -07). Du kommer ju säkert inte ihåg mig men jag såg dig på TV4, Nyhetsmorgon och brukar nu läsa din blogg.
    Försöker få till det med träningen i vardagen vilket inte alltid är helt lätt :).
    Har en son på 3 år och tvillingar på 3 mån samt hund så tid är det inte så mycket över av;). Dina hemmatränings pass har inspirerat mig och jag tänkte försöka få till den typen av pass några gånger i veckan.
    Håller med de andra som kommenterat om att du verkligen är en källa till inspiration :).

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Åh vad roligt! Klart jag kommer ihåg dig! Häftigt med tre barn på tre år och vilken utmaning.

    [Svara]

  • Svara LINDAVIOLA! 8 januari, 2013 at 22:06

    Hej!

    Jag har en liten fråga angående core träning. Jag har gått på två core-pass på friskis och svettis men jag känner mig aldrig riktigt slut när jag går därifrån. Det känns ungefär som att jag skulle kunna gå på ett nytt pass direkt efter utan problem. Gör jag något fel när jag tränar eller har jag redan ganska bra stabilitet och styrka kring bålen? (har tränat mycket dans och gymnastik tidigare men slutade för ett par år sedan).

    Skulle vara kul om du svarade, för jag tycker det låter som viktig träning men blir lite omotiverad när det känns som att det inte ger något när jag är där.

    / Linda.

    [Svara]

  • Svara Therese 8 januari, 2013 at 23:20

    den här är så himla bra! den fick upp ögonen för mig när jag såg den första gången 🙂 p.s kör ditt pass 2 ggr i veckan och jag ÄLSKAR det! har fått med en annan kompis också på det! att folk tittar – det bjuder jag på!

    [Svara]

  • Svara Elin 9 januari, 2013 at 01:03

    Vilken tydlig och pedagogisk förklaring! Jobbar själv med träning och känner igen det du nämner om de inre musklerna på fram- och baksida, samt den viktiga bäckenbotten, men det med diafragman var helt nytt för mig. Gillar verkligen idén med hur du gestaltar coren med en ballong, jag gillar även det klippet när du med en väst visar hur musklerna delar sig och vad sit-ups gör med magen om man tränar dem under/tätt inpå graviditeten. Supersmart verktyg! 🙂

    Jag undrar vad du tycker om redcord som träning för att stärka upp coren? Jag opererade mitt knä (korsbandsskada) och fick mycket redcord-övningar för att bygga upp den inre muskulaturen (var väldigt sned i höft och rygg) vilket gjorde att inte bara knät blev bättre, utan jag blev av med mina ryggproblem!

    Tack för en väldigt inspirerande blogg!

    /Elin

    [Svara]

  • Svara camilla s 9 januari, 2013 at 15:40

    Nyligen hittat hit. Vilken bra blogg du har 🙂

    [Svara]

  • Svara Kristin 11 januari, 2013 at 09:23

    Vilken ögonöppnare detta var! Nu förstår jag hur allt hänger ihop och att det faktiskt är viktigt när man andas! Ska verkligen ta med mig detta i träningen framöver!

    Tack för att du inspirerar och delar med dig av din kunskap!

    [Svara]

  • Svara Erica 12 januari, 2013 at 13:13

    Bra info! Jag har lagt om min träning till mer Core nu eftersom det kändes som att jag hoppade över ett steg i träningen när jag gick direkt på ‘vanlig’ träning. Jag klarade inte av allt och fick ont i ryggen. Nu ska jag bygga en bättre bas först innan jag börjar träna löpning m.m

    http://www.stuganpafjallet.wordpress.com

    [Svara]

  • Lämna kommentar