Lofsan

Tabataintervaller för benen

Dagens benpass delades upp i 4minutersintervaller med 20 sekunder arbete och 10 sekunder vila. Jag har svårt att hålla uppe tempot i benpass och struktur med flera set så detta upplägg passar mig perfekt. Varje övning tar 4 minuter och sista sekunderna i varje omgång innan den korta vilan är en plåga, I like!

Enbensutfall i smithmaskin
Knäböj i smithmaskin
Benspark i maskin
Lårcurl i maskin
Raka marklyft med kettlebell
Knäböj med stång på raka armar
Höftlyft på pilatesboll
Handstående planka med fötterna på pilatesboll

Helt skakis i benen efteråt, bästa känslan. Så har jag svårt att bli genom att bara köra tills jag blir trött. Genom att köra med tabatatimer lyckas jag pressa mig mycket hårdare. Speciellt extra bra när jag tränar själv och inte har någon som kan peppa mig.

Och belöningen efter passet? Bambis cupcakes!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Emelie 8 augusti, 2012 at 17:13

    Kör du en hel intervall (4 min) per ben i de fall det är en enbensövning, eller hur gör du?

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Varannan sida!

    [Svara]

    Emelie Reply:

    Tack!

    [Svara]

  • Svara érika 8 augusti, 2012 at 20:01

    Finns det alltså någon särskild tabatimer eller hur gör du? Du kanske har skrivit om dessa intervaller tidigare och jag har missat det men om du inte har gjort det så önskar jag gärna ett inlägg där du utförligt skriver om denna träningsmetod, den verkar ju gå att variera hur mkt som helst!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Exakt!

    Googla lofsan tabata så finns det flera inlägg!

    [Svara]

  • Svara Barnkalas 9 augusti, 2012 at 18:05

    Hårt och bra program!

    [Svara]

  • Lämna kommentar