Lofsan

Svettiga intervaller

 Efter vårt monsterlångpass förra veckan på 36 km så har jag låtit kroppen vila från all löpning en vecka. Återhämtningen efter ett sånt långt pass handlar för min del främst om att senor och ligament ska få chans att vila. Förra sommaren fick jag en bristning i en sena under foten så i år är jag extra noga med att lägga upp en detaljerad plan och följa den istället för att bara springa på känsla. Det som känns bra idag kan vara för mycket imorgon liksom.
 
 Efter mina tre styrkepass förra veckan har jag haft monumental träningsvärk i kroppen. Baksida lår, rygg, biceps och triceps har varit outhärdliga, det är så det blir när man gör något kroppen inte är van vid, med mer löpning den senaste månaden. Å andra sidan är det skönt att längta till gymmet efter massa löpning och hemmaträning i trädgården i sommar.
 
 Första löppasset på en vecka valde jag att springa på löpband idag. Det var evigheter sedan jag gjorde det men i en ny stad, med barnen i närheten med film på iPad och en önskan om att få komma undan solen passade det bättre med löpband idag. Det ger mig bättre förutsättningar till att kunna maximera min ansträngningsnivå.
 
 Jag har skrivit om mina intervallpass tidigare och om hur jag delar upp dom i korta och långa intervaller. Idag körde jag långa intervaller och hela passet tog 70 minuter, det är ett långt intervallpass för mig. Jag springer alltid med lätt lutning på band, idag 2,0.
 
 10 min uppvärmning 6 min/km 10 km/h
 1 min vila
 8 min löpning 4.45 min/km 12,6 km/h
 1 min vila
 7 min löpning 5.00 min/km 12 km/h
 1 min vila
 6 min löpning 5.00 min/km 12 km/h
 osv ner till
 1 min löpning
 10 min jogging 6 min/km 10 km/h
 
 Jag hade hoppats kunna springa alla intervaller på 4.45 men det kändes omöjligt. Jag är glad att jag genomförde passet överhuvudtaget för det var riktigt tufft så även om jag sänkte till 5.00 är jag supernöjd. På slutet hade jag till och med lite kräksmak i munnen. Det var länge sedan!
 
 Hotellgymmet på Scandic Rubinen är bra. Löpband på hotell brukar vara av enkel modell men dessa är stabila med hög kapacitet. Hantlar och några kombimaskiner kommer man väldigt långt med i ett pass. Plus för stora fönster och utsikt!
 
 Nu ska vi ut och äta middag, räkor it is!
 
 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Kommentarer

  • Svara Jessica Sundberg 29 juli, 2014 at 21:21

    Hej! Då var det dig jag såg när jag och min dotter kollade in gymmet! Ville inte störa dig och vet inte heller om du minns mig från loppiresan på Silja Galaxy för ett par år sedan

    [Svara]

  • Svara Caroline 30 juli, 2014 at 06:13

    Du är så otroligt inspirerande, Lovisa! När jag läste inlägget blev jag helt sugen på att springa intervaller och detta trots att jag har inplanerad vilodag idag och dessutom sprang ett tufft intervallpass på löpband igår (gjorde en variant på det upplägget du presenterade i något inlägg för någon vecka sedan…). Cardiass-passet har jag provat (underbart pass med fruktansvärd träningsvärk dagen efter) och nästa vecka när vi ska till landet planerar jag att testa 500-passet för lår och rumpa.
    Jag vill mest bara tacka för grymt pepp! Du är min största inspirationskälla när det kommer till träning! Hoppas du har en fortsatt fin sommar! Kram

    [Svara]

  • Lämna kommentar