Lofsan

Svart eller vitt

Jag gick upp med barnen klockan 06 i morse och fick tid att läsa i kapp i några av de träningsbloggar jag försöker följa. Jag läser väldigt få bloggar just nu, jag prioriterar att producera egna inlägg framför att konsumera andras om jag säger så. 🙂

Ett evigt återkommande tema på många träningsbloggar är ”Gör så här” ”Gör inte det här” ”Det här är rätt” ”Det här är fel”. Det kan handla om kolhydrater, löpning, magträning, styrketräning, fett, morgonpromenader och så vidare. Jag hoppas ni förstår vad jag syftar på.

Jag kan bli lite irriterad på råd och rön som ges åt olika håll där förutsättningarna är helt borttagna, där man inte definierar begrepp, där man generaliserar påståenden för att ”det har funkat på mig, därför är det så det är”.

Allt är inte svart eller vitt.

Om det fanns ETT framgångsrecept, om det fanns EN väg att gå, då skulle ALLA lyckas om de följde den metoden. I verkligheten fungerar det inte så. Flera har använt en TV-dokumentär som lyfter en forskningsstudie om träningseffekt och med hjälp av denna argumenterar för att ju mindre träning desto bättre utan att se till de flera andra hundra effekter träning med mer än 3 minuter om dagen/veckan (30 min om dagen kanske). Att återkommande ge intryck av att träning är ett nödvändigt ont för att dana karaktär och att det är den minsta möjliga tiden för mesta effekten som är viktigast säger mer om ”sändarens” syn på sin egen träning och sina resultat än på vilket sätt andra människor ”mottagarna” vill ha träningen i sina liv.

Det finns ingen genväg till framgång, alla måste hitta sin väg till resultat, välmående, mentala framsteg och insikter. Allt är inte svart eller vitt. Om det går att stolpa upp ett koncept med rubrik som kan fungera på en löpsedel så är det väldigt sällan tillräckligt genomarbetat, välargumenterat och definierat för att konceptet ska kunna appliceras på alla, jämt.

Jag har bara ett råd; lyssna inte på alla råd. Allt är inte svart eller vitt. Hitta din egen väg, får du inte resultat; gör en förändring. Får du resultat av din strategi, fortsätt; don’t fix it until it’s broken.


När Baxter var 2 månader åkte vi till USA och Mexico för att fira jul och nyår. Jag hade skräddarsytt ett träningsupplägg och en vardagskost under och efter graviditeten som passade mig 100%. Jag kan min kropp utan och innan numer och behöver inte ha hjärnspöken om vad jag äter eller hur jag tränar Om du inte själv lär känna din kropp, hur ska då någon annan kunna veta vad den behöver?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

14 Kommentarer

  • Svara sophia 6 oktober, 2012 at 09:11

    Det är ju därför din blogg är så bra o trovärdig!! För att du INTE skriver som de flesta andra träningsbloggare.

    [Svara]

  • Svara Charlotte 6 oktober, 2012 at 09:41

    Bra skrivet! Din träningsblogg är den enda jag följer numera pga att de flesta andra fördömer saker hit och dit.
    För mig funkar det helt enkelt inte att äta för lite kolhydrater till exempel, jag går ner för mycket i vikt och blir helt orkeslös och känner mig sjuk.
    Sen mår jag otroligt bra av att springa och det är ju total katastrof att springa enligt vissa träningsbloggar.

    Precis som du skriver, alla är olika och man måste se till sina egna förutsättningar!
    Din blogg är så bra, hoppas du förstår hur mycket du hjälper mig i min träning!

    [Svara]

  • Svara Linda-Naemi 6 oktober, 2012 at 10:30

    Så bra skrivet!

    [Svara]

  • Svara Berit 6 oktober, 2012 at 10:54

    Bra skrivet. Jag läser många bloggar och det gäller att ”sila” snacket.nu har jag med åldern lärt mig detta men det finns många unga som försöker passa in på allt.

    [Svara]

  • Svara Malin 6 oktober, 2012 at 11:01

    Så himla bra inlägg!

    [Svara]

  • Svara Åsa 6 oktober, 2012 at 11:53

    Bra snack! Håller helt med. Gillar verkligen din blogg !!och ur du skriver den 🙂 Hoppas ni har en bra helg

    [Svara]

  • Svara Malin 6 oktober, 2012 at 13:18

    Huvudet på spiken, igen! I början av min träningskarriär kändes det relativt lätt att få resultat, det är svårare nu när jag ska höja mig ett snäpp och utveckla volymen och min vikt. Jag kör efter principen testa och se om det funkar, det gäller bara att hitta en balans där jag försöker tillräckligt länge innan jag byter metod 🙂 Men på vägen är nog den största behållningen att jag lär känna mig själv!

    [Svara]

  • Svara Malin 6 oktober, 2012 at 16:30

    Har du ens sett dokumentären? Det enda de upprepar gång på gång är att alla är olika och att allt inte fungerar på alla. Sedan att kvällstidningar får spel och publicerar vad de tror säljer är inte forskarnas fel… Studierna är mycket mer komplexa än så.

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Exakt, det är det jag menar. Hur studien är gjord är en sak men hur den sen används i olika forum är det jag syftar på.

    [Svara]

  • Svara Jenny 6 oktober, 2012 at 17:35

    Håller med! Jag ställer ofta frågan ”vad hände med sunt förnuft”? Nya dieter och träningsformer etc. är ofta så extrema, med väldigt tydliga avgränsningar som gör att när man väl startat är det svårt att göra några som helst avsteg från ‘mallen’. Jag tror som du på att istället äta och träna så man mår bra, både fysiskt och psykiskt, och att det egentligen finns lika många rätta väg som det finns individer.

    [Svara]

  • Svara Jenny 6 oktober, 2012 at 17:36

    ..rätta vägAR..

    [Svara]

  • Svara dentvetydigamamman 7 oktober, 2012 at 00:21

    din blogg är så himla bra för att den är nyanserad! du visar att man kan göra lite av varje och få ett bra resultat. och du ger bra tips om mycket så jag tror att alla kan hitta ngt som passar dem här 🙂 mitt problem är att jag gärna dras med i olika saker för ”ok vad bra det verkar”! och sen blir det bara pannkaka… keep up the good work och fortsätt inspirera 🙂

    [Svara]

  • Svara Alexandra 7 oktober, 2012 at 19:47

    Hej Lofsan!
    Tack för en otroligt inspirerande blogg, läser den varje dag:-) Kan du inte berätta om hur du åt som gravid? Du skriver att du hade ett kostschema du gick efter. Jag är själv gravid med andra barnet och jag vill verkligen tänka på vad jag äter så jag kan hålla en sund viktuppgång.

    Jag har också en fråga kring graviditet och illamående. Du skriver att träning kan förebygga illamående, kan det även mildra illamående om man redan är drabbad? Alltså, är det lönt att ”pressa sig” upp på crosstrainern trots illamående för att det faktiskt kan bli bättre? Vad tycker du är bästa träningen för att motverka foglossning eller förmildra den?

    Många frågor blir det, men det är bara för att du verkar så kunnig inom ditt område!

    Ha det bra!
    Med vänlig hälsning,
    Alexandra

    [Svara]

  • Svara Gymbagen 8 oktober, 2012 at 14:45

    Spot on – som vanligt!

    [Svara]

  • Lämna kommentar