Lofsan svarar

Svar på läsarfråga om paleo och graviditet

Hej Lofsan !

Vad har du för tankar kring paleokost och graviditet? Kan man äta paleo vid amning? Kan barnet bli överkänslig mot gluten eller laktos om jag utesluter dessa livsmedel?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Kimberly

Paleokost innebär att man äter kött, fisk, ägg, fågel, frukt, grönsaker, bär, rotfrukter och vissa nötter men utesluter baljväxter, spannmål som innehåller gluten och mejeriprodukter. Jag hittar inga studier gjorda på gravida kvinnor som ätit strikt paleokost men däremot vet man att gravida kvinnor har ett ökat behov av näring (mer än fler kalorier) och då är det viktigt att den mat man äter är näringsrik. Paleo utesluter alla halv- och helfabrikat, läsk, godis,  vanliga kakor, chips och så vidare, något som vi alla behöver minska ner vårt energiintag ifrån. Tanken med paleokost är väldigt god; att minska vårt intag av fabriksmat, gluten och laktos men det är inte alla som är känsliga för gluten och mejeriprodukter. Risken med paleokost som fenomen är att den ofta används som en viktminskningsdiet eftersom den automatiskt minskar vårt intag av kaloritunga livsmedel. Om du är kunnig och påläst inom paleo ser jag få nackdelar med att äta enligt paleo när du är gravid men jag tror allra mest på att lyssna på kroppen. Gravida kvinnor kan få ett ökat sug efter mjölk, det brukar tolkas som en signal att kroppen behöver kalcium. Överhuvudtaget brukar den gravida kroppen vara bra på att berätta vad den vill ha.

Jag ser ingen anledning till att det skulle vara dåligt att kombinera paleo med amning så länge du är påläst och kan se till att du täcker hela ditt närings- och energibehov. Amning kräver mycket energi och om du äter för få kalorier riskerar du att bli trött och gå ner för snabbt i vikt efter graviditeten. Bebisens mage kan reagera på vad du som mamma ätit med magknip, gaser och förstoppning eller diarré. Livsmedel som mjölk, andra mejeriprodukter, jordnötter, andra nötter, ägg, choklad, citrusfrukter, soja, vete, majs, fisk, kål, lök, vitlök och broccoli kan oroa bebisens mage. I så fall bör du som mamma prova dig fram genom att utesluta dessa ur din egen kost under en period.

Eftersom det forskningsetiskt är väldigt tveksamt att göra studier på gravida och bebisar finns det få studier överhuvudtaget som visar på risker med specialkost med bebisar. Det vi vet är att gravida och ammande kvinnor har ett ökat behov av  DHA (en långkedjig omega-3-fettsyra som finns i fet fisk), vitamin D, folat/folsyra, järn, jod och kalcium. Övriga näringsämnen är vanligen ganska lätta att få i sig tillräckligt av om man äter varierat och balanserat. 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

3 Kommentarer

  • Svara Hans Renman 18 februari, 2014 at 18:09

    Mer läsvärt om paleo och träning kan man hitta i detta färska inlägg på den utmärkta bloggen Träna Styrka (av Jacob Gudiol) – http://tranastyrka.se/paleo-vs-nnr-en-tva-ar-lang-studie/

    [Svara]

  • Svara Kim 18 februari, 2014 at 22:31

    Tusen tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor 🙂
    Med vänlig hälsning, Kimberly

    [Svara]

  • Svara mimmie 19 februari, 2014 at 10:41

    Hej! jag är gravid i vecka 22 och detta är min andra graviditet. Jag är inte så sugen på att gå upp 16 kg som jag gjorde med min första så ja har börjat träna lite smått, vilket jag inte gjorde alls under min första graviditet. Men frågan är om jag tränar tillräckligt.. jag går till och från jobbet varje dag á 20 min och sen tränar jag strong mama på sats (gravid träning två ggr i veckan) och så försöker jag klämma in en timmes gym i veckan och jag äter husmanskost. vad tror du?

    [Svara]

  • Lämna kommentar