Lofsan

Svar på läsarfråga om kalorier, fett% och framsteg

Hej Lovisa!

Vill börja med att säga att jag tycker du är fantastiskt vacker och en stor inspirationskälla. Jag är inne och kikar här varje dag. Jag och min sambo ska gifta oss nu om ett par veckor och efter det planerar vi att skaffa barn. Om allt går som vi hoppas så kommer jag nog ha en hel del gamla inlägg här att gå igenom senare.

Nåväl, nu till min fråga. Jag har ju förstått att du tränar en hel del, är aktiv i vardagen och verkligen tar i när du väl kör. Dessutom ser man ofta på bilder att du lever som gemene man, dvs käkar en glass ibland osv. Det jag undrar över är om du ändå har koll på ditt kaloriintag och om du har det, hur tänker du isåfall kring detta? Om inte, finns det någon anledning till det? Anser du dig röra dig såpass mycket att kroppen inte påverkas av överskott imellanåt.

Jag är normalviktig, men har fortfarande ett par kg till innan jag är helt nöjd (är 167 cm lång, väger 63 kg och har en fett % (mätt med caliper hos PT) på ca 25 %) Jag försöker variera träningen och äter nyttigt 6 av 7 dagar men tycker ändå inte jag får några resultat. Har stått still mer eller mindre i flera månader nu. Har du några tips/tankar/ideer kring detta? Bör jag anlita en PT? Även med tanke på våra kommande planer?

Tack för att du är du.

Ha en fin dag!

Tack för de fina orden! Jag ska försöka sammanfatta mina tankar lite kort. Först om dig, ditt utgångsläge och framtid:

25% i kroppsfett är helt normalt som tjej. Man kan ligga både högre och lägre och både se vältränad ut eller se tjock ut och det är fortfarande normalt. Mycket beror på var fettet sitter. Det är svårt för mig att utröna vilka dina primära mål är; att minska fettprocenten, att gå ner i vikt eller att bli mer vältränad? Det är för mig helt olika saker. Om du på kort sikt vill bli gravid rekommenderar jag inte att du strävar efter att sänka din procentuella fettvikt. Alla kroppar reagerar olika och många får problem med oregelbunden menstruation redan vid 20% kroppsfett.

Kroppen förändras oerhört mycket i och med en graviditet. För många tjejer (och mitt mål är att detta ska gälla ännu fler) innebär en graviditet och en bebis att man äntligen för första gången i sitt liv är nöjd med sin kropp och den prestation det innebär att föda ett barn. Det var först efter att Sixten fötts och jag började tänka om kring min egen träning och prestationsförmåga som jag började tycka om min kropp för vad den är och vad den kan.

Om du känner att du står och stampar i din träning och behöver en nytändning tycker jag absolut att du ska anlita en skicklig och erfaren PT men det är samtidigt viktigt att de mål ni gemensamt sätter upp i första hand strävar mot att du ska bli nöjd med dig själv. Och då menar jag inte din vikt kontra din längd utan att du får utmaningar av din PT där du till 100% känner att du har nytta av den styrka du byggt upp hittills och precis på gränsen kan klara av det. Ibland hamnar man i en bekvämlighetszon där träningen rullar på utan egentliga utmaningar. Sånt älskar vi PTs att styra upp! Om det är kosten du vet med dig är det som håller dig tillbaka kan det vara en bra idé att vända dig till en Kostrådgivare som hjälper dig med en analys. Inte alla PTs har kunskap och färdighet i att kunna coacha i kost på ett sunt och långsiktigt sätt.

Slutligen om mig själv och mina tankar kring kost och träning:

Jag äter helt normalt, i princip allt, och äter både ofta och mycket. Jag använder inga tillskott eller ersättning utan fokuserar på att äta riktig mat. Jag har koll på hur många kalorier det mesta jag äter innehåller. Det har nog de flesta som är kunniga inom kostområdet. För mig är kalorier en typ av valuta, precis som att jag kan jämföra olika priser och växelkurser eller vet att 75 minuter är en kvart mer än en timme så kan jag bedöma portionstorlekar och kaloriinnehåll i det mesta. Nu tänker jag inte så här jämt och det är inget som upptar min tankeverksamhet så att jag ens lägger till märke det men jag vet ganska exakt hur många minuter det tar att förbränna 300 kalorier vid löpning och detsamma hur stor mängd pasta som matchar den utgiften. Det är mitt jobb att kunna sånt precis som att kassören på Ica kan alla PLU-koder på frukt och grönt utantill efter några månader.

Jag är en riktig livsnjutare som lever ihop med en man som älskar mat lika mycket som jag och vi umgås ofta med våra vänner över en riktigt bra måltid men jag älskar också att träna, det är ingen uppoffring eller ansträngning för mig att träna. För mig är träningen ett sätt att orka resten av livet och en möjlighet för mig att till 100% vara egoistiskt. Som 2-barnsmamma är det sällan man får komma i första hand men en timme om dagen kräver jag. Då kan jag ge mina barn de resterande 23. 🙂


Kvällens middag blev pizza och pasta som vi delade på i Skånegläntan medan barnen lekte järnet. Vi förlänger semesterkänslan så långt det går även om vi börjat jobba båda två. Barnen börjar på förskolan på måndag först så det blir lite pusslande fram till dess.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

7 Kommentarer

  • Svara Anna 5 augusti, 2013 at 21:58

    Vilket bra & sunt svar!!!

    [Svara]

  • Svara Sara Lagerstedt 5 augusti, 2013 at 22:21

    Gillar ditt svar!:)) en stor inspirations källa!!

    [Svara]

  • Svara saras träningsblogg 6 augusti, 2013 at 06:40

    Wow!! Vilket superbra inlägg!! Intressant, inspirerande… 🙂 tack för en superbra blogg!!

    [Svara]

  • Svara Marie 6 augusti, 2013 at 08:54

    ” Som 2-barnsmamma är det sällan man får komma i första hand men en timme om dagen kräver jag. Då kan jag ge mina barn de resterande 23. ”

    Tack för en fantastisk mening att leva efter!

    Strävar ständigt med mitt dåliga samvete över att jag tar tid från barnen/familjen för att träna. Får ofta även kommentarer från vänner att man är fanatisk, bara för att man kanske går på morgonen för att sedan köra ett intesivt pass på em/kväll.
    Tänker inte ägna en enda procent energi åt det hållet mer, du är en stor inspirationskälla och förebild!
    Tack!

    [Svara]

  • Svara jossan 6 augusti, 2013 at 10:54

    Riktigt klok. Tur att det finns sådana som Du. Som har en ordentlig utbildning i ryggen och som lämnar smarta svar och råd. Tack för all kunskap och att du läser på kring allting innan du yttrar dig. Mer sånt och mindre subjektiva råd som frodas på nätet just nu!
    Tack och stor kram!

    [Svara]

  • Svara Anna 6 augusti, 2013 at 11:27

    Hej Lovisa!! Först och främst vill jag tacka för en himla bra hemsida. Inspirerande och nytänkande! Jag använder mig ofta av dina träningstips och är oerhört imponerad över hur ni får ihop er fina vardag!

    Jag är en tjej på 22 år, har växt upp i en ”sportfamilj” där aktivitet och utomhustimmar har varit prioriterat. Jag har sysslat med både orientering och längdskidåkning så långt jag kan minnas. Numer håller jag mig dock på en sund nivå. Jag tränar inte för att komma snabbast i skidspåret utan för att jag ska må bra. Jag försöker springa mycket lopp, såsom Lidingöloppet, Stockholm Brantaste osv, enbart för min egen skull. För att det är roligt.

    Som jag skrev tidigare använder jag mig ofta av dina träningstips och det du lägger ut tycker jag är toppen! Nu undrar jag hur du ser på det här med vila? Tränar du en timme om dagen varje dag, 7 dagar i veckan, eller låter du kroppen totalvila från träning någon dag i veckan? Hur mycket vila tycker du kroppen behöver från träning?

    En till fundering. Av vad jag förstått förespråkar du mycket intervallträning, för både förbränningen och konditionens skull och att de långa ”lufspassen”, enbart är till för att rensa huvudet och tänka klart. När jag höll på med skidåkning på elitnivå eller när jag tävlade som mest i orientering, sa mina tränare ofta att ”man kan inte bygga ett hus utan grund”. Dvs, att de här 1,5 till 2 timmars långa distanspassen var ett nödvändigt ont för att kroppen sen skulle kunna ta till sig intervallträningen? Vad tänker du om det? Ofta när jag skippar distanspasset och istället gör ett intervallpass tänker jag ofta på dig, att du genomförde ett maraton med lite distansträning i kroppen. Inspirerande!

    Sist men inte minst, tack för din hemsida, tack för dina ord och tack för att du är du.

    Ha en fin dag /Anna

    [Svara]

  • Svara FörortsPappan 6 augusti, 2013 at 18:08

    Tack Lofsan för ett intressant inlägg. Bra formulerat och sunt och skönt att läsa. Jag blev glad när jag läste det.

    [Svara]

  • Lämna kommentar