Lofsan

Styrketräning och Hot Mojo

I morse bokade Clara och jag en träningsdate på Sats Spårvagnshallarna. Strax efter 08 en lördagsmorgon ställde vi oss vid skivstången för att träna på marklyft. Marklyft går att göra på väldigt många sätt; med stång, hantlar och kettlebells till exempel. Dagens fokus var att ta sig upp till maxvikt där man klarar 5 repetitioner. Vi startade på 20 kilo och ökade 5 kilo efter varje omgång om 5 repetitioner. Jag är väldigt ovan på denna typ av styrka men jag känner att det blir allt viktigare för mig att köra tyngre styrketräning för att bibehålla nivån.
 
 Ett bra sätt att mäta sin styrka i marklyft är hur du orkar vikten jämfört med din egen kroppsvikt. Jag klarade 5 strikta repetitioner på 85 kilo vilket är strax över 1,5 av min egen vikt. Då hade vi ju gjort många omgångar innan och redan på 70 är det tungt så nästa pass marklyft ska jag inte göra så många set på lättare vikt utan gå in på en tyngre startvikt.
 
 Efter styrketräningen körde vi ett yogapass i värmesalen. I 38 grader kör man en styrkeinriktad yoga med 30 minuter stående positioner och 20 minuter nere på mattan. Än en gång är detta ett nytt område för mig och jag försöker vara prestigelös men det är svårt. Jag gillade instruktören, positionerna och värmen men jag behöver gå fler gånger för att slippa fokusera för mycket på instruktionerna.
 
 Efter passet drack vi smoothie på Squeezed Up och nu ska jag möta Hans och gräbsen för en lördagspromenad. Vi ska julpynta idag!
 


Slutläget i marklyft


Startläget och starka Clara som peppar mig till att fokusera mer på tyngre styrka.


BFF!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

3 Kommentarer

  • Svara Sara 30 november, 2013 at 12:59

    Får jag tycka till om en sak om slutläget? Jag tycker att du extenderat ryggen lite väl. Det betyder att du antagligen dragit för mycket med ryggen sista biten. Jag vet att du har koll, men de som inte har det kan lätt få ont i ryggen av att dra bak så långt. Det räcker med rak höft. Dvs slutläget är i en plankanposition. När stången är över knäna ska man föra fram höften ist för att dra bak med ryggen.
    Fast du. 85 kg är starkt!!! Och ja. Jag tycker också att du ska våga lägga på lite mer vikt

    [Svara]

    admin Reply:

    Haha, du det finns massor att jobba med. Det var ju bara andra gången jag provade. 🙂 Tack för feedback! Ska boka en dejt med Kenta och få lite coaching!

    [Svara]

  • Svara Marklyft och Hot Mojo | erdoderdo 30 november, 2013 at 14:51

    […] Lovisa körde morgondate imorse och kryddade lördagen med marklyft och sedan ett pass Hot Mojo. Eftersom ni redan läst om det hos Lovisa ska jag inte tråka er med det. Men dagens tips är att passa på att filma och fotografera […]

  • Lämna kommentar