TV4

Ställ dina frågor om träning med maskiner kontra fria vikter och kroppsvikt

IMG_8269

På söndagens Nyhetsmorgon i TV4 kommer jag att svara på alla era frågor om maskinträning och träning med fria vikter eller kroppsvikten. Vilket är bäst, för vem, när, hur och så vidare. Vi har filmat 6 övningar som vi kommer att prata kring men jag vill ha era frågor i studion.

Vilka övningar vill du veta mer om?

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

21 Kommentarer

  • Svara Lena 21 februari, 2014 at 11:44

    Hej

    Vilka maskiner anser du vara bra?

    [Svara]

  • Svara Annika 21 februari, 2014 at 12:16

    Jag funderar över att köpa ett bälte att ha då jag lyfter marklyft och överlag styrketränar med skivstång. Vad anser du om nyttan av bältet? Prövade att använda senast jag lyfte marklyft då jag kom upp på tyngre vikter, och tyckte att det kändes tryggare då jag närmade mig max.

    [Svara]

  • Svara Emelie 21 februari, 2014 at 12:30

    Hej bästa du!

    Jag har tränar under en längre tid nu och byggt än del muskler vilket känns jättekul. Det är väldigt roligt att jobba mot att bli starkare än de ideal jag hela tiden strävat efter förut och som heller inte är mätbara. Skulle vilja fortästta bli starkare men inte bygga mer volym, är detta möjligt och isåfall vilka övningar rekommenderar du? Mitt mål är allmän hälsa och känns mig stark. Jag tränar i dagsläget styrka uppdelat på fem pass där mina repitioner legat mellan 8-12 men favoriten är maxstyrka med 6 repitioner. Min kondition tränar jag genom spinning och löpning och vill som sagt inte bli speciellt bra på en viss gren utan allmänt stark och frisk 🙂

    Bästa hälsningar

    Emelie

    [Svara]

  • Svara Sara 21 februari, 2014 at 14:31

    DEN startpositionen. Den gillar jag

    [Svara]

  • Svara Carro 21 februari, 2014 at 17:40

    Jag har snöat in på marklyft på sista tiden, så det vore kul att höra mer om.

    [Svara]

  • Svara Hanna Andersson 21 februari, 2014 at 18:08

    Hej! Jag har aldrig tränat särskilt målinriktat utan mest för att förebygga knäskador i fotbollen och kört vanliga 10×3. Senaste året har jag dock anammat ditt koncept och lagt övningar i cirkel för mer puls. nu behöver jag nya mål. Funderar på att börja träna maxstyrka, alltså sänka rep till 3-5 rep och köra riktigt tungt. Övningar jag tänker satsa på är marklyft, knäböj, militärpress, bänkpress samt försöka lära mig chins. Är det bra övningar tycker du? Är det lättare att ”forma” kroppen med ett maxstyrke-upplägg? Alltså pga mer muskelmassa tänker jag. Vill känna mig ännu lite tightare. Tycker det är svårt att veta vilket upplägg som är bäst för man hör olika hela tiden.. litar på dig dock! (Jag kör dock crosstraining och speed n sport också för det är kul.) hälsn Hanna

    [Svara]

  • Svara Fia 21 februari, 2014 at 18:21

    Jag vill med veta mer om marklyft, hur man utför det på korrekt sätt 🙂

    [Svara]

  • Svara jessica 21 februari, 2014 at 19:08

    marklyft är ju en kanonövning som många undviker pga skaderisken, så det vore ju bra att gå igenom hur ett korrekt marklyft ska se ut. 🙂

    [Svara]

  • Svara Charlotte 21 februari, 2014 at 19:30

    Hej
    Jag gillar cirkel träning med fria vikter och kroppsvikt,och det hade varit kul att höra mer om det… Vilka övningar som skall vara med för att få ett så bra pass som möjligt om man vill bli mer tonad, minska fettvolymen.
    Ska man köra 30 s per övning eller längre?

    [Svara]

  • Svara Emma 21 februari, 2014 at 20:37

    Men anser du att förhållandevis oruttade människor i gymmet kan gå på och köra med fria vikter direkt? Vad är nr 1 jag bör tänka på?

    [Svara]

  • Svara Maja 21 februari, 2014 at 21:11

    Skulle gärna vilja höra om benövningar med fria vikter eller kroppsvikt som kompletterar de vanliga övningarna knäböj, marklyft och utfall som jag oftast kör. Behöver mer inspiration till benträning för jag vill minimera användningen av maskiner under passen för att effektivisera min träning!

    [Svara]

  • Svara Malin 21 februari, 2014 at 21:31

    Det pratas ofta om ”basövningar” och fördelen med att kunna dessa. Jag har önskemål om att du går i genom dessa och framför allt visar och pratar om teknik och utförande.

    [Svara]

  • Svara Cecilia 21 februari, 2014 at 22:22

    Bästa maskinen/redskapet att träna bort den lilla kulan man har mitt på magen runt naveln?

    [Svara]

  • Svara Jaana 21 februari, 2014 at 22:35

    Gärna om marklyft och hur tung stång man bör ha. Alltså om man tränar ganska mycket: ska man ha 20, 30 eller 40 kg? Hur många repetitioner och set ska man försöka sig på?

    [Svara]

  • Svara Emelie 22 februari, 2014 at 13:23

    Hej 🙂

    Vad är din personliga åsikt angående crossfit?

    [Svara]

  • Svara Anna 22 februari, 2014 at 14:52

    Hej!
    Jag vill veta hur jag ska gå till väga för att testa mitt max i en övning. Hur vet man vilken vikt man ska börja testet på och hur värmer man upp innan?

    [Svara]

  • Svara karin 22 februari, 2014 at 19:04

    gärna om squats och vilken position man ska stå i och hur benen ska vinklas när man böjer! 🙂

    [Svara]

  • Svara linnea 23 februari, 2014 at 11:29

    Hej! Jag tycker så mycket om dina inslag på tv4. Jag önskar att de var längre.

    [Svara]

  • Svara Marie 23 februari, 2014 at 12:27

    Hej, vill gärna att du förklarar övningen på balansplattan m axlarna och den med gummibandet under fötterna för axlarna?

    [Svara]

  • Svara StjärtJocke 24 februari, 2014 at 09:11

    Alltså den stjärten!!!!!!!! Mums 🙂 *tihi*

    [Svara]

  • Svara Rebecca 7 mars, 2015 at 22:37

    Hej! Är en tjej som jobbar hårt att bygga muskler, är väldigt smal och vill absolut inte gå ner i vikt, vill bara bygga muskler. Har blivit väldigt fäst vid ”trampmaskinen” där finns de att man kan välja program ”strenght” men är rädd att den förbränner mer än vad det bygger. Är det en maskin för mig? Hur funkar det/den?

    [Svara]

  • Lämna kommentar