Lofsan

Spinning eller cykla efter graviditet

I dagens Sörmlands nyheter svarar jag på en fråga om man kan köra cykling eller spinning nära inpå förlossningen och efter graviditet. Det är en vanlig fråga från både gravida och nyblivna mammor.

Jag själv cyklade mycket efter min graviditet med Sixten och under graviditeten med Baxter men senaste året har jag mestadels sprungit som konditionsträning. Jag är lite av ett kontrollfreak; om jag inte får sitta på instruktörssadeln och leda passet är det inte lika roligt.

Har ni kört cykling under eller nära inpå graviditet?

Previous Post Next Post

You Might Also Like

13 Kommentarer

  • Svara Helena 3 januari, 2013 at 21:20

    Hej!

    Japp, spinning var min räddning för att kunna konditionsträna långt in i graviditeten, t o m vecka 38 ungefär. Det kändes jättebra, bara jag såg till att inte få mjölksyra. Efter graviditeten har först promenader och sen löpning med vagn varit det enklaste att få till i vardagen…

    Ser fram emot att se Gladiatorerna i morgon! 😀

    [Svara]

  • Svara Karin R 3 januari, 2013 at 22:00

    Jag körde 3 veckor eftr min andra förlossning! Ett 30 minuters pass…. Tänkte på att sitta ner hela passet, för att inte belasta! Trappade sedan upp!
    Kändes jättebra!
    Kram K

    [Svara]

  • Svara Erika 3 januari, 2013 at 22:22

    Jag körde spinning hela graviditeten. Fick sammandragningar av allt annat, tom att GÅ. Jag valde dock att köra passet i mitt eget tempo och lyssna på mig själv ( och pulsklockan) för att inte bli taggad att dra på för mycket. De sista månaderna satt jag ner för att inte påfresta bäckenet i onödan. Sista passet körde jag (med Emmanuel) på tisdagen i v 38 å födde sen på torsdagen : )

    [Svara]

  • Svara Johanna Å 3 januari, 2013 at 22:23

    För min del konditionstränade jag i princip inget under graviditeten. Jag körde dock med PT en gång/v i gymmet. Jag hade gärnat tränat mycket mer men kroppen sa bestämt ifrån. Jag är en av de som dragit nitlotten när det gäller graviditet och illamående. Under mina tre graviditeten har jag mått illa under nio hemska månader. Ni må tro jag var laddad att träna efter förlossning. Efter sista graviditeten var det just spinning jag körde som konditionsträning tillsammans med mycket tid i gymnet innan det var lämpligt att börja springa.

    [Svara]

  • Svara Josefin 3 januari, 2013 at 22:39

    Hej! Spinningen har varit min räddning under båda mina graviditeter, kunde cykla fram t v 37 med båda och satt på sadeln igen efter 6 veckor, jag är lite som du Lovisa, kontrollfreak och instruerar helst själv 🙂 för mig var kombinationen Spinning och body pump det bästa under graviditeterna, kunde köra pump fram till 10 dagar innan förlossning med lite viktval efter dagsform, detta gjorde även att jag lätt kom tillbaka efteråt! // tankar från en instruerande småbarnsmamma till en 2,5 årig kille och 1 årig tjej i Örebro

    [Svara]

  • Svara Ullis 3 januari, 2013 at 22:47

    Vid min första graviditet så var jag spinninginstruktör ända till ca 6 veckor
    Innan förlossning och började leda igen efter ca 12 veckor . Men
    Jag tror att det är som allt annat under en graviditet, att man får känna
    Efter och ingen är den andra lik!

    [Svara]

  • Svara Åsa 3 januari, 2013 at 23:01

    Jag skulle gärna cykla nu när jag är gravid, spinning är inte alls min grej.

    Är det okej att cykla på en vanlig cykel efter vecka 20?

    Jag har hört att barnet ligger ganska oskyddat i magen då det blir större och fostervattnet inte skyddar på samma sätt som innan vecka 20. Om man tappar balansen, blir tvungen att stanna snabbt, ramlar eller får styret i magen så kan barnet skadas.

    Har du/ni någon annan information så får ni gärna dela med er.

    /En som gärna skulle cykla nu när snön smälter bort

    [Svara]

  • Svara Ingela 3 januari, 2013 at 23:04

    Spinning var det som funkade bäst för mig när jag var gravid. Körde sista passet 2 dagar innan förlossningen och var tillbaka bara 1 vecka efter förlossningen.

    [Svara]

  • Svara Jenny 4 januari, 2013 at 12:40

    På grund av foglossningar kunde jag inte gå till och från jobbet (ca 9 km) de sista månaderna av graviditeten. Då körde jag ner till gymmet innan jobbet, ibland efter och cyklade på en spinningcykel, mot slutet när intensiteten blev mindre tog jag med mig en tidning eller bok och satt där och trampade runt en timme.
    Nu blir det inte lika mycket cykling längre men ett litet intervallpass då och då för att variera träningen brukar jag köra såhär snart 6 månader efter förlossningen.

    [Svara]

  • Svara Uppochhoppa 4 januari, 2013 at 18:20

    Under graviditeten kunde jag knappt träna alls, eftersom jag fick sammandragningar jättetidigt och vi inte ville att bebisen skulle komma för fort. Cykla gick okej, blev räddningen där. Eftersom förlossningen sedan blev en total katastrof med svår förlossningsskada blec cyklingen min räddning att kunna träna. Spinning går oftast bra, när väl stygnen läkt. Att få köra ett hårt spinningåass var verkligen det som höll mig borta från att bli helt deprimerad då, när allt var trasigt.

    [Svara]

  • Svara Marta 5 januari, 2013 at 08:38

    Jag sitter på instruktörscykeln och det är otroligt roligt. Instruerade min sista spinning 8 dagar innan min dotter föddes och ca 14 dagar efteråt. Med pulsklocka och sunt förnuft var det inga bekymmer att fortsätta hela graviditeten genom. Det, vattengympa och styrketräning var mina bästfungerande träningsformer. Nu kanske det hör till historien att jag instruerade ca 6 klasser i veckan, varav 2 spinning innan jag blev gravid. Så kroppen var van och jag visste vad jag skulle lyssna efter.

    [Svara]

  • Svara sofie 1 april, 2014 at 18:57

    Jag har läst på massor angående det här med spinning och graviditet men blir inte klok. Många är ni som säger olika angående om spinningen är en bra träningsform för gravida eller ej. Jag är i gracisvecka.24 och känner mig rådvill. Kan du skriva din synpunkt i det hela vore jag tacksam

    [Svara]

    admin Reply:

    Om det känns bra för sig att cykla kan du göra det, Om du får ont i höfterna efteråt eller sammandragningar under passet får du prova något annat.

    [Svara]

  • Lämna kommentar