Lofsan

Spelar instruktörens kropp roll

Jag läste en så intressant tråd som handlade om huruvida det spelar roll för personens motivation att instruktören på ett gruppträningspass är smal/vältränad/stark. Vi pratade väldigt mycket om detta när jag gick min PT-utbildning för massa år sedan. Jag själv tycker att det är kul att träna med instruktörer som är riktigt vältränade men jag har inte som krav att de måste vara det. Som löptränare måste du vara tillräckligt uthållig för att kunna hänga på din grupps fart men å andra sidan kan du ju lika gärna cykla bredvid om det krävs.

Jag tycker att det viktigaste är att instruktören har rätt teknik och kan på ett pedagogiskt sätt förmedla den på passet. Kroppskontroll går före kroppsstorlek för mig. Men jag vet att det finns kvinnliga PTs som inte vill komma tillbaka till jobbet efter sin föräldraledighet för att de känner att de inte är i tillräckligt ”säljande” form. Det är lite sorgligt.

Jag tror att det är tuffare för kvinnliga instruktörer än män i branschen. Kanske är det bara mina fördomar och förutfattade meningar men min bild är att kvinnor har högre krav på sig att vara vältränade och smala än de män som jobbar som instruktörer.

Att jobba som PT eller gruppträningsinstruktör är ett oerhört fysiskt tufft jobb och du måste vara stark för att orka leverera kvalitet till 100%. Uthållighet, träningsglädje och kompetens är viktigare än kroppsformen.

Vad tycker du? Spelar det någon roll vilken typ av kropp din PT eller instruktör har? Blir du mer motiverad av en smal/muskulös tränare?


Allt är relativt. Jämfört med Emelie Öhrstig ligger jag i lä. Tänk att få bli coachad av henne till Vasaloppet. För visst är man en bra tränare om man själv är duktig på nåt?! 🙂

Previous Post Next Post

You Might Also Like

36 Kommentarer

  • Svara mari 13 november, 2013 at 22:55

    Sjukt intressant…. så sjukt egentligen att detta tas upp till ett ämne, men jag är där själv, jag personligen tränar hellre tillsammans med en väldtränad person, hur sjukt det än är. Men ja, kroppskontroll och kunnig, det är ju det mest relevanta.

    [Svara]

  • Svara Carro 13 november, 2013 at 22:57

    För mig är ”smal” inget eftersträvansvärt alls. Tycker mer och mer illa om det ordet. ”Vältränad” och ”stark” är det orden jag attraheras av mest numera. Ja en PT bör enligt mig vara vältränad och stark för att ge ett förtroendegivande intryck. Fast jag skulle nog ha svårare att bli motiverad av en person som är smal, helt utan muskler än en med lite övervikt. Klart att man kan få ha lite kroppsfett, jag menar ju inte att man ska vara perfekt (vad det nu är, finns dom?) bara man ser sund och stark ut.

    [Svara]

  • Svara Madde 13 november, 2013 at 23:04

    Ja, självklart blir jag mer motiverad av en vältränad instruktör/tränare/PT. Det är inte alls konstigt tycker jag. Har instruktören många överflödskilon undrar man ju om träningen fungerar och det även om hen instruerar väldigt bra, tydligt och peppande.

    [Svara]

  • Svara S.W 13 november, 2013 at 23:07

    Jag väger över hundra kilo efter två graviditeter och har ändå instruerat yoga de två senaste åren. Ibland känner jag att det verkar konstigt men faktum är att jag är vig och stark på det yogiska viset, har full kroppskännedom och kontroll samt kan teorin.

    Och jag märker att jag blir lite irriterad på att yogainspo på nätet alltid är sjukt smala och överrörluga tjejer. Du behöver inte vara smal för yoga. Du behöver inte vara stark. Du behöver inte vara vig. ALLA kan. Och utifrån det väljer jag att se mig som ett levande exempel. Kan jag med fyrtio kilos övervikt, fibromyalgi och två förlossningar sen -10 göra sju solhälsningar utan problem – då kan du också!

    [Svara]

    admin Reply:

    Härligt! Jag håller fullständigt med dig!

    [Svara]

  • Svara Jenny 13 november, 2013 at 23:07

    För mig är smal inte samma sak som vältränad men däremot ska personen ha kunskap och kunna lära ut på ett bra sätt. Handlar mer om att man utstrålar hälsa och att det ser ut som personen vet van han/ hon gör. Jag är tyvärr likadan och föredrar vältränade instruktörer.

    Håller dock inte med om att man är en bra tränare bara för att man är duktig på något. En bodybuilder är per automatik inte en bra PT bara för att han själv har mycket muskler och vet hur sin kropp fungerar vid en deff.

    [Svara]

  • Svara fitnesscoachen 13 november, 2013 at 23:11

    Jag tänker att det här är så typiskt gymbranschen, att se det såhär. Mustafa Muhammeds tränare är tex inte direkt i toppform, han skolar ändå en av världens och definitivt Sveriges bästa löpare. Ingen ifrågasätter. 🙂

    Och hur är det med friidrotten? Jag har inte så bra koll där men det är väl eg Tregaro som är i bäst form?

    Personligen gillar jag att inspireras av vältränade människor oavsett om de är instruktörer eller inte. Jag blir peppad av att se folk träna hårt helt enkelt! 🙂

    [Svara]

  • Svara Instruktörens kropp – spelar det någon roll? | Lisa & livet från den ljusa sidan 13 november, 2013 at 23:12

    […] att jag idag lunchtränat med min (ytterst vältränade ) PT, som för övrigt skrivit sina åsikter i ämnet här. En av mina kollegor berättade att han just sett en (manlig) PT när han lunchtränade […]

  • Svara Saras träningsblogg 13 november, 2013 at 23:44

    Hmm. Jag vill svara nej men kag tror att ändå lite omedvetet så spelar det roll. Men såklart är passet bra så kör mab ju på såklart…men ja. Hmm svårt!

    [Svara]

  • Svara Helena 14 november, 2013 at 00:05

    Det jag vill ha i en instruktör/PT är kompetens och att denna ska läras ut på ett bra och tydligt sätt. Det ska verkligen kännas att personen har rutin och kan se just mitt behov. Det ska självfallet också finnas en glädje och en peppande känsla.

    Eftersom jag gillar styrka och snabbhet imponerar och motiverar en snabb/stark instruktör mig. Nummer ett är kompetens, rutin och pedagogik.

    /Helena V

    [Svara]

  • Svara Johanna 14 november, 2013 at 00:43

    Jag tycker att det är viktigare att instruktören utstrålar kunskap, glädje, energi & har bra korrekt teknik mer än att hon/han ska vara supervältränad när det kommer till gruppträning.’

    Men när det kommer till PTs så tycker jag faktiskt att det är viktigt att man ser vältränad och stark ut, man vill ju leva som man lär, inte sant? Personligen skulle jag aldrig anlita en PT som jag inte själv vill ”se ut som” eller någon som verkligen ser vältränad ut och kan sin grej, hur hårt det än låter.

    [Svara]

  • Svara stina 14 november, 2013 at 01:02

    För mig är det viktigaste att instruktören är positiv och peppande och gör att man har kul, samtidigt som man jobbar. För många tror jag det upplevs som positivt om instruktören är ”vanlig” och inte värsta superatleten, eftersom det är lättare att identifiera sig och tänka att man själv kan också. Från den vanliga motionärens perspektiv tror jag att supervältränade instruktörer nädtan ksn vara avdkräckande ibland, om man precis börjat träna och inte känner att man ”passar in” på gymmet. Jag har tränat för en ”mullig” instruktör i massa år, har aldrig sett det som nåt negativt alls. Människor är olika och man kan vara jättevältränad och en skitbra instruktör, även om man ser överviktig ut.

    [Svara]

  • Svara Rode 14 november, 2013 at 02:03

    Hej! Självklart är det vara jättepeppande att se vältränade instruktörer och träna med/för dem. MEN har själv haft en stor stepupinstruktör som var den bästa och mest pedagogiska nånsin, var alltid helt slut efter hennes pass. Teknik och pedagogik övervinner kroppsform!

    [Svara]

  • Svara Em - mamma på NZ 14 november, 2013 at 04:53

    Väldigt intressant diskussion! Jag kan säga såhär, jag blir mycket mer inspirerad att fortsätta träningen om instruktören är vältränad, det är ju liksom ett kvitto på det hen gör fungerar. Vill inte gå på ett pass där instruktören inte klarar av att göra det avancerade alternativet/inte orkar utföra övningarna själv. Jag instruerar själv gruppträning för ett Mama Boot Camp och jag skulle inte drömma om att ge mammorna övningar jag själv inte klarar av att utföra. Jag ser mej själv som vältränad, fast jag tycker att jag är i smalaste laget. Skulle gärna vilja lägga på mej några kilon i muskler. Vill att min ork och styrka ska inspirera men inte min vikt. Min man är ett levande exempel på att man inte automatiskt är en bra tränare för att man är duktig på något. Han tävlade professionellt i motocross i många år och är även grym på downhill mountainbiking men han är värdelös på att förklara teknik för mej haha.

    [Svara]

  • Svara Joanna 14 november, 2013 at 08:32

    I grunden är det viktigaste med kunskap och att det klickar med den jag ska träna med. Men visst är det också viktigt med hur PT och instruktören ser ut, mer då som förebilder.

    [Svara]

  • Svara Annika 14 november, 2013 at 09:45

    Smal är ett ord jag inte alls gillar i träningssammanhang eller annars heller. Absolut inget eftersträvansvärt i något sammanhang. Stark,muskulös och vältränad, däremot. Hellre några kilo extra än mager. Blev lite förvånad att du alls använder ordet smal.

    [Svara]

    admin Reply:

    Grunddidkussionen handlade om att just denna instruktör inte var tillräckligt smal/för tjock. Det är alltså inte mina ord.

    [Svara]

  • Svara Pernilla 14 november, 2013 at 09:55

    Nej, jag tycker inte atttränaren behöver vara exemplarisk.

    Tränar hellre med en person som kan sin sak, har korppskännedom.

    Jag blir peppad av ”vanlig” tränare, en sån som ec har lite extra för då kommer tanken; ”Kan den personen kan jag” upp

    Om tränaren redan är supertrimmad är ju det målet helt uppe i det blå för mig.

    Vill ha något jag kan relatera till

    [Svara]

  • Svara Cecilia 14 november, 2013 at 10:30

    Nog påverkas man av vad personen i fråga har för fysik. Men för mig är helheten viktig, alltså spelar det inte någon roll hur stark, vältränad och kunnig personen är om hen inte är ödmjuk. Är hen i en form som är långt över min egen, och kanske långt över mitt mål och fokus, så är det extra viktigt att hen är ödmjuk och känner av gruppen/personen som hen tränar. Annars upplever, i alla fall jag, att man inte känner sig styrkt i det man gör. Kontentan av detta: personlighet och förmåga att möta individer och grupper på rätt sätt är viktigare, rakt av.

    [Svara]

  • Svara Tenderlyn 14 november, 2013 at 10:45

    Det beror ju lite på vad man menar med vältränad…synliga abs och biceps som mount everest? Jag tycker att det är viktigt att instruktören har en stark och funktionell kropp om man sedan har några extra kilon, eller några för få kilon tycker jag inte spelar någon roll. Allas mål här i livet är ju inte att bli Lofsan-vältränade (obs, endast menat som en komplimang till dig Lofsan) vissa kanske bara vill gå ner i vikt till en hälsosam vikt, hitta en balans så att man inte bli för extrem åt något håll osv. Då tror jag det är viktigt att det i hälsobranschen finns olika människor!

    Jag har ett par kompisar som är ganska mycket överviktiga och några av dom vill inte gå till en PT och få hjälp då dom tror att den personen inte kommer förstå hur det är att vara så stor och otänad och det känns omöjligt att kunna bli lika stark som PTn.

    Och sen också ur instruktörens perspektiv, personen kanske har gått jätte mycket i vikt, har svårt med att få till maten osv, men är på god väg och jobbar hela tiden och är då ens dröm att jobba med träning måste man väl få göra det oavsett, man kan ju inte lite några kilon stoppa ens dröm!

    [Svara]

  • Svara Träningsglädje 14 november, 2013 at 10:53

    mina 5 cents. vältränad är något annat än hur smal man är. men ofta missförstås de två. klart man ska kunna utföra det man lär ut. i alla fall en gång. sedan kan man ju gå runt och assistera, men man måste kunna visa. kan man inte det så måste man ha något annat som väger över. typ gigantisk erfarenhet och något som få andra har.

    pt/instruktörer i större storlekar jobbar alltid i uppförsbacke pga missförstånd nämnt ovan men det finns också utrymme för att överträffa förväntningar så det där är både bra och dåligt.

    jag tror också, som någon sa, att det finns en målgrupp för t.ex. en pt som är lite större och som framförallt gjort den resan: för det finns kunder som vill känna den tryggheten, att man kan vara stark ändå.

    korta 5 cents. man kan nog skriva massor om detta.

    [Svara]

  • Svara Martina 14 november, 2013 at 11:49

    En vältränad instruktör/pt som kan visa och assistera i alla övningar är viktigt för att skapa förtroende och utstråla professionalism!

    [Svara]

  • Svara Malin 14 november, 2013 at 12:53

    Men måste man dra streck mellan vältränad och smal är då min fråga? Man kan faktiskt vara vältränad, orka utföra sitt pass exemplariskt och vara väldigt inspirerande trots ett par kilo extra. Det tråkiga är att bli dömd i förväg enbart p.g.a hur man ser ut……..man kanske har lyckats gå ner 45 kg i vikt, ha cirka 10 kvar och vara JÄVLIGT stolt över det men ändå bli dömd p.g.a utseendet

    [Svara]

  • Svara Natali BLOGGAR om livet med 4 barn ♥♥♥ 14 november, 2013 at 13:00

    Ja man måste (enligt mig) se ut som jag vill se ut om jag ska kunna träna för dem. Alltså om jag väljer en PT så vill jag att hen har en kropp som jag eftersträvad. Jag skulle inte kunna träna för en lite småplufsig PT, för då skulel jag ifrågasätta om hen vet vad hen gör.

    [Svara]

    Malin Reply:

    Men som jag skrev ovan, hen kanske har tappat massor med kilo och då uppenbarligen vet vad hen gör men får kanske inte möjligheten att visa det för hen blir dömd i förväg…….det är fel för mig, man vet aldrig vilken resa ngn har med sig innan man lär känna hen

    [Svara]

    Natali BLOGGAR om livet med 4 barn ♥♥♥ Reply:

    Jo men jag svarade ju på Lofsans fråga. Jag skulle inte bli motiverad av en mullig tränare. Nu tränar jag inte alls, så jag är säkert inte en bra person att svara på frågan men när jag försökte bli av med mina gravidkilon så tränade jag för en PT och valde ett riktigt hardcore gym för att jag ville bli motiverad av alla vältränade människorna och jag ville vara den enda mullisen på plats bara för att pusha mig lite extra. Det är så jag fungerar helt enkelt.

    Jag dömer inte dig som person men väljer ändå en tränare som har en grym och vältränad kropp. I alla andra sammanhang spelar det ingen som helst roll hur man ser ut. Jag väljer inte en frisör som har sönderblekt och permanentat hår med snelugg. Även om hen säger att det brukade se värre ut…..jag vill ha en frisör som har hår to die for så att säga.

    [Svara]

  • Svara Jennysen 14 november, 2013 at 15:59

    ”Tyvärr” så reagerar jag på en person som kanske har några kilo för mycket, alltså på ett negativt sätt. Men jag dömer inte personen för det.
    Precis som flera nämnt så vill jag se någon som har något som jag eftersträvar.
    Men som nämnt ovan, jag dömer ingen. Är personen stark, kunnig och pedagogisk så kommer jag bli inspirerad oavsett.
    Att alla som är bra på något kan lära ut det är dock inte sant! 😛 Det är där pedagogiken kommer in.

    [Svara]

  • Svara Hanna 14 november, 2013 at 18:23

    Känner mig oftast som mest peppad av någon som har några extra kilon men helt uppenbart är sjukt stark och kapabel på alla vis. Som utstrålar träningsglädje och självförtroende. Då vet jag att jag kan också. Att några extrakilon inte är ett hinder för att vara stark och lycklig. Annars känns det ibland alltför avlägset, att jag först måste bli smal innan jag kan bli stark. Att självförtroendet kan komma innan målvikten så att säga.

    [Svara]

  • Svara Linn 14 november, 2013 at 19:32

    Intressant diskussion!
    Jag tycker att det viktigaste är att personen utstrålar kunskap, energi och engagemang. Däremot kan jag inte säga att jag helt ser förbi personens utseende. Om jag jämför med en frisör: frisören gör sitt jobb väldigt bra på ett kompetent och skickligt sätt, men om hen har massa utväxt, risigt och felklippt hår så känns det på något sätt inte helt 100% från min sida. Därmed inte sagt att en PT måste ha en ”perfekt” kropp, men jag vill kunna se att hen är fysiskt stark. Däremot mycket hellre en stark kropp med några extrakilon är en jättesmal och deffad kropp. Helt enkelt vill jag ha en PT som ser sund ut med energi och engagemang för kunden!

    [Svara]

  • Svara Emma 14 november, 2013 at 21:54

    Jag tycker att det är självklart att man som pt eller träningsexpert ska ha en kropp som kan svara för den livsstil man förespråkar. Och nivån beror ju såklart också på vad man har för klientel och vilka man rilktar sig till. Det finns ju olika syften med träning. Samtidigt tycker jag att det råder en lite väl hög tolerans mot övervikt generellt. Varför är det så oerhört tabu att dissa ett av våra vanligaste folkhälsoproblem? Visst- smal är inte per automatik lika med hälsa. Men övervikt är aldrig hälsosamt och en tung kropp ökar belastningen på många olika sätt. Jag kan helt ärligt bli lite trött på hur okej det är att hela tiden poängtera att smal inte alltid är hälsosamt men däremot inte okej att poängtera att övervikt inte är hälsosamt.
    En tränares viktigaste egenskaper är dock trots allt att man är en bra pedagog och besitter kunskapen som krävs!

    [Svara]

    Tjejen Reply:

    På träningsanläggningen där jag jobbar som gruppträningsinstruktör finns instruktörer i alla former. Stora, smala, mulliga, muskulösa.. Många kunder har berättat för mig att det är på grund av det de väljer vår träningsanläggning. De känner att de kan träna utan att ”få dåligt samvete” och känna att de duger precis som de är. De kan ha kul utan press.
    ”Ni säljer sunda förebilder” är en otroligt bra kommentar som jag har fått höra.
    Jag är inte speciellt smal och instruerar ändå våra funktionella och högintensiva pass.

    [Svara]

    Tjejen Reply:

    Oj! Skulle bli en egen kommentar och inte ett svar på ditt inlägg.

    [Svara]

  • Svara Du kan ju inte vara en bra instruktör – du är ju TJOCK?! | Rund är också en form! 15 november, 2013 at 14:18

    […] Lovisa skrev ett inlägg om […]

  • Svara Cecilia 15 november, 2013 at 23:02

    Väldigt intressant fråga.
    Viktigast tycker jag är personkemi, vet inte hur jag ska förklara på ett bättre sätt men en kombination av utstrålning, röst och pedagogik. Sen beror det ju väldigt mycket på vad det är för pass. Typ spinning är ju sjukt lätt för instruktören att maska utan att det märks, crosstraining brukar vanligen instruktören bara visa övningar och sedan ha koll på tiden men just klasser då publiken speglar instruktören (så som body pump) är det lite viktigare. Eller det är kanske inte viktigare men jag erkänner att jag tror att jag kan bli extra inspirerad om instruktören är superstark. Men något som verkligen får mig igång är när många i gruppen är starka (framför allt kvinnor) för då känner jag att ”om jag kör det här passet kommer jag bli lika stark som dem”. Det väger tyngre än instruktören, för som instruktör ska den egna träningen hållas tillbaka så att man kan instruera. Har varit på pass där instruktören har fokuserat för mycket på sin egen träning än att instruera, flåsa för mycket i mikrofonen är inte kul.

    [Svara]

  • Svara Cissi 16 november, 2013 at 12:13

    Jag tycker inte en instruktör måste vara ”perfekt” men jag vill kunna se vad träningen kan åstadkomma och bli inspirerad av personen. En deffad instruktör känns däremot ointressant, vältränad och kunnig är viktigare. Har varit på på gruppträning där instruktören inte hade tillräckligt med flås för att hålla rätt intensitet och det är inte ok. Tränar nu med en kille som är vältränad på ett funktionellt sätt, förespråkar kroppskontroll och användbara muskler vilket stämmer överens med det jag vill uppnå. Hade han inte varit duktig på att ta folk, inspirera och förklara så hade den vältränade kroppen inte räckt långt. Jag har fått resultat som jag inte tidigare nått trots att jag tränar mindre men när jag tränar är det effektivt och framför allt kul!

    [Svara]

  • Svara Sofia 18 november, 2013 at 17:29

    Bra synpunkt och fråga det där. Jag tror, tyvärr, det är självklart hur man som instruktör själv ser ut påverkar motionären. Men även för mig som instruktör är det allra viktigast att förmedla rätt teknik, kunskap, motivation och träningsglädje som spelar roll. När jag dessutom leder ett pass är det viktigt att orka och kunna hänga med, oavsett pass.

    På Friskis där jag är instruktör är det just glädje och träning för alla som vi förespråkar. Därför är kroppen inte den viktigaste frågan hos oss, utan kunskap och förmåga att leda, träna och instruera. Dock tycker jag det är synd som flera skriver att de skulle ifrågasätta instruktören/ tränarens förmåga utefter kropp. Efter en första blick vare sig ska en eller kan en döma ut personen.

    Personligen är jag stark och uthållig, men inte deffad. Det vore synd om jag inte blir vald just därför. Jag är där för att hjälpa, ev komma igång och peppa. Inte visa upp mig själv. Kvinnor måste stå på sig bättre!

    [Svara]

  • Lämna kommentar