Lofsan, Träning

Söndagens benträning

Ni önskade mer träningsupplägg och övningar så igår fotade Hans mitt benpass. Dessa övningar
rekommenderar jag till den som vill bygga upp en starkare underkropp med mycket snabbhet och explosivitet. Övningarna ställer stora krav på stabilitet, balans och bålmuskulaturen. Där jag använder kettlebells går det självklart att köra med hantlar istället.

Uppvärmning:
10 min 9 km/h
Intervaller:
5*1 min 17 km/h Utan vattenflaska, oh that pain!

Benträning, Supersetpass (2 övningar på raken utan vila) 3 varv per övning:

Frontböj (se bild) superset med sidohopp över steplåda (ej på bild) 20 reps per övning



Frontböj kombinerad med axelpress (se bilder nedan) superset med Stepup på låda med kettlebellyft åt sidan (se bilder nedan) 10 reps per övning och ben



Utfall med kettlebellpress på steplåda (bild nedan) superset med McDonaldshopp på steplåda (ej på bild) 20 reps per övning



Kettlebellsvingar (ej på bild) superset med Deadlift (Marklyft med kettlebell) (bilder nedan) 20 reps per övning

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Louise 15 februari, 2011 at 09:36

    Bra tips och toppen med bilder!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    🙂

    [Svara]

  • Svara Sandra 15 februari, 2011 at 13:14

    Helt suveränt! Har inte vågat köra benpasset innan för jag kände att det var för mycket jag inte förstod. Supertack! Nu ska även benen få så de tiger :-)!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Lycka till! Kom ihåg att det är ett tufft pass!

    [Svara]

  • Svara Louise Kjellberg 15 februari, 2011 at 15:55

    Wow, du ser (och är) ju grymt start tjejen! Hejja dig!
    Underbart med inspiration, ibland känner jag att jag snöar in mig på övningar som jag gillar 🙂
    När har du crosstrainingen igen? Jag tänkte lura med mig kära sambo och träna för dig ju 🙂
    kramar!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Allt för dig! 🙂

    Grattis till din vinst i lördags, var det super saturday?

    Tror att det är i mitten av mars det kör igång, jag hojtar till. Kom ihåg att boka er bara för den blir snabbt full.

    [Svara]

  • Svara Hanna 15 februari, 2011 at 16:16

    Väldigt bra tips… Kan du tipsa om lite övningar för mig som absolut inte vill hamna i ”gravfälla” nr 1 att inte röra på sig tillräkligt? Kram Hanna

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Det finns några inlägg på ämnet i bloggen. Ska se om jag hittar dem och så länkar jag! Prova att söka i högerspalten annars.

    [Svara]

  • Svara Mini 15 februari, 2011 at 16:27

    Jättebra! Gamla tuffa övningar men några nya! Jättebra! Vad menar du mer McDonaldshopp på steplåda och Frontböj (se bild) superset med sidohopp över steplåda, frontböj vet jag men hur gör du med sidohopp? Älskar kettelbells, vilket träningsvärk man får!

    [Svara]

    Lofsan Reply:

    Mcdonaldshopp=stå med fötterna på varsin sida om en steplåda. Hopp upp och landa på lådan. Hoppa ner med en fot på varje sida och nudda rumpan i lådan. Fötternas rörelse ska bilda ett McDonaldsM i luften.

    Sidohopp=stå med en fot på steplådan och den andra på golvet bredvid. Gör ett hopp och byt plats på fötterna. Som ett skridskohopp fast med låda.

    Hoppas jag är tillräckligt tydlig. Svårt att förklara. 🙂

    [Svara]

    Mini Reply:

    Tack! 😀

    [Svara]

  • Lämna kommentar