Lofsan

Skivstångsträning

I morse tränade Hans och jag tillsammans för första gången på länge. Jag som både var sjuk i helgen och inte hann träna särskilt ordentligt veckan innan har längtat efter träningen!

Vi körde ett helkroppspass i gymmet inriktat helt på skivstång:

Uppvärmning:
Rörelser med pinne 3*20 på varje övning i filmen.

Block 1:

5 set med 7 repetitioner (5*7): Knäböj med stång på raka armar (overhead squats) Stegvis ökning av vikten från 20 upp till 35 kg.


Block 2:

3 set med 3 st kombinationer i varje: 1 Frivändning + 2 stötar upp på raka armar. 40 kg


Block 3:

3 set superset med 5 militärpress och 12 utfall bakåt med stången på axlarna. 30 kg


Det här passet tog Hans och mig ungefär 50 minuter totalt. När antalet repetitioner är lågt så betyder det att vikterna ska vara riktigt tunga och att man ska behöva vila ordentligt mellan omgångarna. När man kör så tungt är det viktigt att tekniken är riktigt bra!

Efter passet mötte jag upp Jessica Almenäs och så gjorde vi en kul inspelning som ni kommer att få veta mer om så småningom!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Kommentarer

  • Svara Camilla 22 april, 2015 at 19:22

    Tack för inspiration!

    [Svara]

  • Svara Hanna 22 april, 2015 at 20:36

    Fin blogg, kika gärna in på min som handlar om god mat !

    [Svara]

  • Svara Stina 23 april, 2015 at 19:54

    Ser ut att vara ett härligt pass! Söker inspiration för tillfället och tänkte testa denna, men förstod inte riktigt Block 2.
    3 Set med 3 kombinationer, frivändning + två stöt. I samma repetition ? 3+3+5 Set att ta 50 minuter låter som jag missförstått Block två. 🙂
    Tack för all inspiration för övrigt!

    [Svara]

  • Svara lina 23 april, 2015 at 21:09

    hej.

    jag har jättesvårt att hitta kontakten i styrketräning. är stark men tycker mig inte hitta kontakten med sätesmuskulaturen i exvis benböj. vad ska jag tänka på?

    /L

    [Svara]

  • Lämna kommentar