Träning

Skillnaden mellan att löpträna och att springa för att gå ner i vikt


Jag springer för att bli en bättre löpare, att jag mentalt mår väldigt bra av det är en bonus. Bild från sommaren 2012 när min syster Agnes och jag sprungit längs havet på västra sidan av Skåne.

Förra söndagen när jag var med på TV4 Nyhetsmorgon så tog jag upp att det är skillnad mellan att löpträna för att bli en snabbare eller mer uthållig löpare och att springa för att man vill bli smalare. Utan att säga att det ena utesluter det andra eller tvärtom så ska jag förklara skillnaden på hur jag jobbar med coachning med mina PT-kunder beroende på vad de har för mål. Även om många tjejer gärna skulle vilja gå ner ett par kilo i vikt så är det statistiskt sett ett rätt kasst sätt att motivera sig till att träna och dessutom göra det långsiktigt. Att jobba fram prestationsinriktade mål ökar chansen att motivationen håller i sig, att individen känner glädje i sin satsning och vill fortsätta. Sen löser det ena sig förr eller senare och ofta går man ner de där kilona på köpet. Det viktiga är att ha en plan som är långsiktig, hållbar, realistisk och glädjefylld.

Som jag ser det finns det 8 stora områden värda att lyfta fram:

-Huruvida du går ner i vikt (och då menar jag i fettvikt) beror till de allra största delen (studier visar upp mot 80%) på hur du äter, inte hur du tränar, vad och hur mycket du tränar.

-Varför löpning kopplas ihop med viktnedgång är för att man höjer sin energiförbrukning när man springer. Man förbränner kalorier. Men det gör också andra aktiviteter i olika mån beroende på vilken pulszon man befinner sig i.

-Att använda löpning som metod för att gå ner i fettvikt innebär att man bör träna smart. Studier visar att högintensiv träning under kort tid är bra för kroppens förmåga att bränna fett utan att ta av musklerna. Lågintensiv träning under lång tid tex snabba promenader är också ett smart sätt för otränade att förbränna kalorier på.

-Konditionsträning under för lång tid på medelintensiv nivå (typ jogging) stressar kroppen hormonellt och minskar kroppens förmåga att på ett smart sätt förbränna fett. Skaderisken ökar tex.

-Att gå ner i fettvikt innebär att du gör av med fler kalorier än du stoppar i dig på lång sikt. Ju snabbare du går ner i kroppsvikt desto större risk är det att det är vätska och muskler som du har förlorat. Detta innebär att du lättare/snabbare kommer att gå upp i kroppsvikt när du äter som du brukar igen eller förändrar träningen.

-Att löpträna för att bli en bättre löpare innebär att du fokuserar på olika kvaliteter, tex uthållighet, styrka, explosivitet, koordination och så vidare i dina träningspass. Allt annat är sekundärt.

-Att löpträna för att gå ner i fettvikt innebär att du på smartaste sätt förbränner så många ”extrakalorier” som möjligt. En förhöjd förbränning kommer av högintensiv konditionsträning, tung styrketräning, en ökad muskelmassa och av balans i kroppens hormonella system.

-Kroppens hormonella balans styrs av många saker men jag märker hos många av mina PT-kunder fem stora faktorer som påverkar: sömn/sömnbrist, känslomässig stress, fysisk stress, för stort underskott i kaloriintag, för dåligt/näringsfattig kostintag med fokus på vitaminer, mineraler, fetter och protein.

Så börja med att bestämma dig för vad som är allra viktigast för dig och lägg upp planen utifrån den. Att träna mycket är sällan smart, att träna hårt behövs säkert men det som är allra viktigast är att du tränar smart. Utifrån vad det är du vill uppnå.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

15 Kommentarer

  • Svara sophia 6 maj, 2013 at 12:59

    Toppen bra inlägg tycker jag!!

    [Svara]

  • Svara Åsa 6 maj, 2013 at 15:17

    Väldigt bra och sammanfattande! Tack!

    [Svara]

  • Svara Johanna 6 maj, 2013 at 15:23

    Men om man älskar att jogga hur skall man smartast sätta upp träningen? Kan man köra ett långpass (Ca 10 km) per vecka med lägre puls (runt 145) och sen kanske ta mera kortare och interaller 2 andra pass? Springer för att jag mår så bra mentalt av det och vill gärna gå ner 1-2 kilo och strävar inte efter en jätte fitnesskropp utan smal och stark. Så kanske det är mera om man vill ha en mera ”fitnesskropp” som jogging är ”skadligt” eller vad tror du?

    Tacksam för svar!!

    [Svara]

  • Svara MammaMia 6 maj, 2013 at 16:46

    Så om jag löper för att gå ner i vikt. Förutom att äta nyttigt, är det ett bra alternativ att gå långa raska promenader med lite småsträckor inprängda, med snabb högintensiv löpning i, för en annan som inte har sån kondition. Jag brukar 3ggr/veckan springa allt vad jag orkar, så långt jag orkar (5km) men det blir inte så himla snabbt (ca 30 min) eftersom jag är så otränad, så det är ju typ joggning-takt. Bör jag inte göra det, när jag vill gå ner i vikt?

    [Svara]

  • Svara Saras Träningblogg 6 maj, 2013 at 19:56

    Väldigt intressant och lärorikt inlägg! Tackarrrr 😀

    [Svara]

  • Svara Kristin 7 maj, 2013 at 02:30

    Du är så bra, Lofsan! Tack för ett bra och klargörande inlägg!

    [Svara]

  • Svara Kristin 7 maj, 2013 at 02:30

    Du är så bra, Lofsan! Tack för ett bra och klargörande inlägg!

    [Svara]

  • Svara Ida 7 maj, 2013 at 14:35

    Tack för ett bra inlägg! På tv4 berättade du om snabbhetspasset! Hur länge melln intervallerna bör man vila om mab gör 10st 60sek intervaller?

    Taggad på att förbättra mina tider!

    [Svara]

  • Svara Anneca 7 maj, 2013 at 16:38

    Bra inlägg! Kan du inte utveckla det här med hur kroppen stressas av medelintensiv konditionsträning?

    [Svara]

  • Svara Linda 9 maj, 2013 at 13:10

    Lofsan du är bara bäst helt enkelt! 🙂 kram

    [Svara]

  • Svara Löpning och nya shorts | I svettiga skor 9 maj, 2013 at 21:36

    […] med tips här på nätet. En sida som jag fastnade för va den här. Du kan oxå kika in på Lofsans sida för att få några […]

  • Svara Marlene 14 maj, 2013 at 12:49

    Så bra! Och precis var jag också brukar säga 🙂
    Visst försöker jag ta bort de där sista 2-3 kilona, men det gör jag med rätt mat och vila. Däremot vill jag kunna springa milen utan att dö och det är det jag tränar för. Å det går bättre och bättre 🙂

    [Svara]

  • Svara Tips på intervaller | 29 maj, 2013 at 10:09

    […] som du ska lägga mer krut på. Till sist, vad är syftet med din löpning? Lofsan skrev ett otroligt bra inlägg om skillnaden mellan att löpträna för att bli en bättre löpare eller att springa för att gå […]

  • Svara Malea 12 juni, 2013 at 16:08

    Rätta takter. Önskar jag också kunde löpträna, men det går ej, har blivit rejält överviktig, får ont i knäna när jag bara går i trappor eller reser mig från soffan. Har börjat ta bantningspiller och har gått ner några kilo, när jag kommer till den vikten när det inte gör ont, då skall jag allt börja springa. Annars funkar det bra med bantningskuren jag tar från bantningspiller.org .
    Då ses vi snart på löparbanan. Malea!

    [Svara]

  • Svara Marina 24 februari, 2016 at 12:28

    Hej!
    Jag vill gå ner ca 2-3 kilo och samtidigt träna för att må bra. Jag studerar just nu så jag äter ganska krasst och sitter väldigt mycket. Jag försöker träna ca 40-50 min varje dag dock lyckas jag göra det varannan dag.
    När jag tränar kör jag än så länge på gymmet ca 10 min upp för uppförsbacke och ca 10 min löpning med hastighet 10 och liten backe så fortsätter jag hela timmen.
    Gör jag rätt om jag fortsätter på detta sätt ? jag vill öka så att jag kan springa 20 min i streck med samma hastighet.
    Mvh
    Marina

    [Svara]

  • Lämna kommentar