Lofsan

Skillnad att träna för prestation och viktnedgång

En av mina stora utmaningar som PT och coach tycker jag är att minska fokus på att träning ska vara med syfte för viktnedgång. Jag kan räkna på min ena hand antalet normalviktiga klienter jag möter som inte rangordnar viktnedgång som en önskad konsekvens av träning. Många av mina klienter som tränar med mig eller Lofsangruppen under en längre tid brukar faktiskt gå upp i vikt men blir galet vältränade. De får mer muskler och mindre fett men väger också mer.

Jag skulle så gärna vilja att fler normalviktiga kvinnor vågar släppa viktfokuset när de tränar, att de sätter ärliga mål som istället handlar om att känna sig på ett visst sätt av träning eller att uppnå ett mer prestationsinriktat mål.

Är man överviktig och av hälsoskäl eller har en identifieringstrygghet och behöver gå ner i vikt (skillnad att vilja gå ner 5 eller 30 kilo tex) så lägger jag upp träningen annorlunda jämfört med någon som tränar för ett prestationsinriktat mål. Jag lägger in mer pulshöjande övningar, större fokus på stora muskelgrupper och övningar med lägre svårighetsgrad för skadefria klienter som behöver gå ner i vikt.

Jag filmade ett pass åt er som inspiration. Detta är alltså ett pass med primärt syfte att höja förbränningen. Passet vänder sig till en överviktig person som behärskar tekniken i knäböj och utfall och som kan springa (smärtfritt) eller köra roddmaskin. Detta pass passar inte person som är ovan att träna, har problem med högt blodtryck eller smärtproblematik. Passet motsvarar ett pass i Block 4 om du följer min bok Lofsans Mammaträning!

Det bästa med att ha en PT eller coach som planerar ens träning tycker jag är att man kan lita på att de pass man blir tilldelad har ett syfte som överensstämmer med det gemensamma målet. Mitt favoritpass kan vara långt ifrån lämpligt att köra för någon annan. Jag älskar individualiserad träning!


Previous Post Next Post

You Might Also Like

6 Kommentarer

  • Svara Malin 19 augusti, 2015 at 19:16

    Hej! Kan inte du lägga upp tips på pass för någon som är överviktig men inte kan göra knäböj, utfall osv? Någon som verkligen är nybörjare när det gäller träning.
    Jobbar som PT och behöver ny inspiration 🙂

    [Svara]

  • Svara Josefine 20 augusti, 2015 at 09:31

    Tack Lofsan för allt du ger och ger hela tiden! Du är awesome!

    [Svara]

  • Svara TantoMamma-Svensk smyckesdesigner 20 augusti, 2015 at 17:53

    Intressant läsning. Jag förstår din poäng och tänker samma sak.

    [Svara]

  • Svara Maria 20 augusti, 2015 at 19:07

    Varför är detta pass inte lämpligt för någon med högt blodtryck?

    [Svara]

  • Svara Alice 20 augusti, 2015 at 21:31

    Hej! Jag undrar en sak! I filmen sa du att passet passar någon som behöver gå ner i vikt och inte någon som tränar prestationsinriktat. Jag behöver gå ner typ 15 kg men tränar just nu prestantionsinriktat mot att springa 10 km enl Stora löparboken för kvinnor. Kan springa 5 km utan smärta. Borde jag sluta träna prestationsinriktat utan mer mot viktnedgång med puls+stora muskelgrupper? Förstår att det kan vara svårt eftersom vi aldrig träffats osv men lite generellt, sliter jag för hårt på min kropp med löpningen? Är 25 år. Tack för en superbra blogg och bra böcker! 😀

    [Svara]

  • Svara Johanna 21 augusti, 2015 at 08:35

    Tusen tack för inspirationen! Jag måste säga att den där workshopen på Rosa Skrot var otroligt givande. Jag tänker heeela tiden på mitt magstöd och knipet nu! Speciellt under träning eller när jag lyfter min bebis. Jag känner redan att den inre korsetten har dragits åt lite 🙂 /Johanna

    [Svara]

  • Lämna kommentar