Lofsan

Saras träningsupplägg

Ni är många som hört av er för att ni är nyfikna på hur Sara, den nyblivna tvåbarnsmamman ska träna under de kommande 15 veckor. Jag har gjort en grov planering till henne så att hon vet vad som väntar varje vecka men vi har kontakt nästan varje dag för att checka av hur kroppen och knoppen mår. Denna planering är helt skräddarsydd efter Saras önskemål, livsstil och målsättningar och ska absolut inte kopieras. Däremot kan det vara nyttigt för vissa av er att se hur mycket tid det krävs för att nå ett högt mål. Rutorna med tid i är snabba promenader med barnvagn, styrkepassens upplägg får Sara veta dagen innan utifrån hur hon känner sig. Ni kan idag läsa om hur hennes första styrkepass i gymmet efter förlossningen såg ut och hur stark hon känner sig. När vi sedan börjar med högintensivare träning kommer de att genomföras i konditionsavdelningen på gymmet och i backe utomhus.

Sara har skrivit ut denna planering och så kryssar hon i en ruta efterhand som hon har avverkat träningspasset. Det är ett bra sätt att bibehålla motivationen och faktiskt genomföra alla pass, även om denna planering säkert kommer att förändras på vägen. Hon väljer själv i vilken ordning passen avverkas men hon ska alltid ha en vilodag mellan styrkepassen nu i början. Den allra bästa perioden i livet för en mamma att börja satsa på sig själv är under föräldraledigheten; aldrig har man så mycket tid att styra över själv. Det handlar om att prioritera barnen och sig själv före vänner och till och med sin egen partner.

Jag vet att flera har blivit inspirerade av Saras satsning och kör en egen challenge i 15 veckor. Det är jätteroligt att läsa. Tänk på att vi alla jobbar utifrån egna förutsättningar och ingen prestation är sämre än någon annans. Det viktigaste är att du sätter upp ett mål, lägger en plan för hur du ska nå dit och blir medveten om vilka fallgropar du kommer att möta på vägen. Förbered dig väl genom att läsa på, skaffa dig inspirationskällor (som Sara t.ex.) och våga berätta för andra om ditt mål så att du kan få stöd på vägen.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

Skriv kommentar

  • Svara Stina 20 september, 2011 at 11:25

    jag kör på promenader just nu och benövningar hemma utan vikt just nu. Är i mitt livs sämsta form och har fått nåt skit med nerverna i händerna (karpaltunnelsyndrom) och ska förmodligen opereras inom kort. Jag skulle gärna se fler övningar som inte innefattar armar alls eftersom jag inte kan använda dessa öht.

    Du och Sara är verkligen mina träningsgudar (gudinnor)! Kram Stina

    [Svara]

  • Svara Sophia 20 september, 2011 at 12:39

    Jag förstår inte riktigt, kalla mig dum men ska hon köra 11 st konditionspass under första veckan?

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Hon ska promenera. Inget annat. Fast som du ser är det inte så långa.

    [Svara]

  • Svara Anna 21 september, 2011 at 00:40

    Hej,
    Jag förstår inte jag heller,fastän du svarat.
    På v.1 t.ex är det ju 11-12 rutor.
    Hur många pw per dag skall hon gå?
    Hur fick ni kontakt?
    Om man e mammaledig men inte har råd
    med en PT, vad är dina tips då snabbt bara?
    Fick barn för 3mån sen å skall börja träna på
    torsdag.
    Blir jätteinspirerade av er.
    Har 6kg graviditetskilon kvar :/
    å tänker jag med,komma i mitt livs form.
    Kram Anna

    [Svara]

    lofsan Reply:

    Hon väljer själv. Om hon går 20 min på morgonen och sedan 60 min på kvällen så kryssar hon av de två rutorna. 40 min på morgonen och 40 min på kvällen samma sak. Hon ska med andra ord gå en jädra massa promenader. När hon kör mer styrka minskar antalet promenader men det är där hon ska lägga mest tid; ute med vagnen. Räkna ihop alla minuter och när veckan är slut ska hon ha gått så länge. Det spelar egentligen ingen roll hur många gånger men att hon varierar längden och anpassar så att det passar till vardagen tex när hon ändå ska hämta Wilda på dagis eller gå och handla.

    [Svara]

  • Svara Anna 21 september, 2011 at 08:49

    Då förstår jag.
    Det ska jag ta efter.
    Det var ett bra sätt!

    [Svara]

  • Lämna kommentar